Audi A3 1.9 TDI 110pk Ambition (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI 110pk Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 338.200 km |
KM-stand laatst | 413.000 km |
Problemen | motorschade
- 340.000 km
Het was tijd voor de eerste "langere" rit met de Audi. Een weekend naar brussel. Heerenveen - Brussel - Heerenveen. In totaal 600 km. Dit leek me tevens een mooie kans om te kijken hoe zuinig de diesel was. de eerste 200 km gingen super. ik had nog geen kwart tank verbruikt! Tijd om even wat te eten vlak aan de grens. Na een goede maaltijd stapten we weer terug in de auto, lekker door naar brussel!
Maar toen gebeurde het, echt net over de grens ineens een soort knal uit het vooronder, de moter viel stil en noodgedwongen naar de vluchtstrook gestuurd. Natuurlijk direct gekeken wat het kon zijn, ik dacht eerst nog aan een turbo slang die wellicht losgeraakt was? Ik zag er op het eerste gezicht niks aan. Dat kon twee dingen betekenen: de auto start, of het is een inwendig probleem. Het werd het tweede..
Ik bespaar jullie even het verhaal over de nederlandse en belgische anwb, hoge kosten en een verblijf in het van der valk hotel in breda. Uiteindelijk heb ik de week erna zelfstandig de Audi opgehaald met een gehuurde auto ambulance achter de XF van mijn vader, en gebracht bij onze eigen vertrouwde garage te Oudehaske.
Na een nadere diagnose bleek er een bout los te zitten van de poulie? Het kwam erop neer dat het huidige motorblok in een niet te herstellen staat was, helaas.
Samen met de monteur een goede deal kunnen sluiten! De audi wordt voorzien van een ruilmotor en nieuwe distributieriem. Verder wordt de auto direct helemaal nagekeken en herstelt waar nodig. Op het moment van schrijven staat mijn Audi dus bij de garage ter reparatie.
Hopelijk heb ik de auto weer snel terug!
Eerste week
- 338.000 km
Eerder al had ik mijn oog laten vallen op de Audi A3 8l, maar nog nooit echt serieus werk van gemaakt. Op dat moment reed ik nog in mijn vertrouwde Mazda MX-3 1.8 6 cilinder die ik op dat moment alweer bijna 5 jaar in mijn bezit had. De Mazda leverde altijd trouwe dienst, maar begon er helaas steeds minder en minder uit te zien. De goedkope japanse rode lak begon nu echt slecht te worden, polijsten / waxen mocht helaas niet meer helpen. Ook het verbruik werd me toch allemaal wat teveel. Daarom de zoektoch naar een diesel!
Op een dag zat ik me te verlekkeren op Marktplaats en Autoweek, en opnieuw liet ik mijn oog vallen op de A3 8l. Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en maar eens bij een aantal langs te gaan. Na twee telleurstellende bezoekjes maar eens gereageert op een advertentie die op Autoweek.nl stond. Het ging om een stoere A3 8l 1.9 TDI uit 2001. Volgens de verkoper was de distributieriem 25.000 km geleden vervangen en reed de auto prima. De auto stond in Tilburg waardoor ik wel eerst 200 km moest rijden om de auto te bezichtigen.
Uiteindelijk heb ik de auto gekocht, wel bleek er tijdens het bekijken van de auto een open uitlaat op te zitten, wat niet erg is maar zelf moest ik even wennen aan het geluid. (best gaaf stiekem). Verder is de auto mooi uitgerust met origineel xenon verlichting, cruisecontrol, climate control, S3 pianolak inleg, S3 spoiler, S3 spiegels en RS6 C5 velgen. Ook is de auto iets verlaagd (eiback sportline).
Tijdens de rit naar huis deed zich helaas het eerste probleem al voor: Bij het accelereren op de snelweg schiet de Audi in noodloop. Na een keer uit en aan doen van de auto was het probleem verholpen en kon ik toch normaal naar huis rijden.
De volgende dag wou ik toch nog even controleren of het probleem wel echt weg was, dit bleek niet zo te zijn helaas. Na een tijdje zoeken op internet moest het bijna wel de beruchte N75 klep zijn. En inderdaad de auto deed het weer top. Echter vond ik de auto toch nog wat inhouden, vooral op de snelweg rond de 2800tpm. Nu had ik al eens wat gelezen over de Lucht massameter die vaak slecht gaan op hogere kilometerstanden(vervuiling). Op de gok maar een nieuwe LMM gekocht en gemonteerd met als gevolg: De Audi vliegt er weer vandoor!
Auto weer terug
- 340.440 km
De auto vandaag weer mogen ophalen! Vanaf de eerste start voelde dit veel beter aan. De motor liep veel rustiger, stiller en bovendien is de koppeling aangepakt waardoor het toch wat prettiger rijdt (lichter in het pedaal)
Even een lijstje met wat er gedaan is:
- Ruilmotor
- Distributieriem
- Waterpomp
- Koppeling
- Temperatuur sensor nieuw (motor gaf soms zelf gas bij stationair)
Zoals de auto nu rijdt, kende ik m nog niet. Ik ben er ontzettend blij mee, en het kilometers maken kan nu echt beginnen! Bij wat beter weer zal ik de koplampen eens een opfrisbeurt geven. Schuren en polijsten.
Update
- 344.325 km
Maar weer eens even een update.
Auto bevalt uitstekend. Met de nieuwe moter rijdt de audi weer zoals het hoort. Vandaag ook even nieuwe xenonpitten gemonteerd! OEM 4300k wat resulteerd in een geweldige lichtopbrengst.
De auto had een paar kleine steenslag plekjes waar zich wat roest ontwikkelde, dit heb ik vandaag allemaal weggeschuurd en netjes met primer behandelt. Morgen zal ik de plekjes van lak voorzien + blanke lak, even polijsten en het ziet er weer top uit!
Meer dan een jaar later
- 376.000 km
Inmiddels bijna ander halfjaar verder! nog steeds in het bezit van de Audi.
Er is een hoop aan versleuteld, verbetert, kleine reparaties verricht, en gepoetst!
Lijstje dat ik tot nu toe zelf heb gedaan en heb laten doen:
- Compleet nieuwe uitlaatset (origineel) zonder katalysator geplaatst (zelf)
- Koppakking vervangen / revisie cilinderkop. (laten doen)
- Stabilisatorstang rubbers vervangen. (zelf)
- Multiriem + set vervangen.( laten doen)
- Nieuwe remleidingen (zelf).
- Brembo remschijven + blokken Voor / achter. (zelf)
- Filters + olie (Elke 15k olie, 5W40 Kroon oil msp). (zelf)
- APK
- Uitlijnen bij de uitlijnspecialist in Dokkum. Hier te horen gekregen dat de achteras krom was en moest worden gericht. (laten doen)
- N75 magneetklep vervangen. (zelf)
- Turbo "revisie" (zelf gedaan), variabele schoepen waren niet meer allemaal even soepel.
- EGR nu volledig afgedopt met een plaatje. (zelf)
- Inlaatgedeelte volledig schoongemaakt. (zelf)
- Olie + filter (zelf).
- Velgen nieuw gespoten (zelf)
- Draagarmrubbers Audi TT. (laten doen)
- Spoorstangeind l+r vervangen. (laten doen)
- Uitlijnen bij de uitlijnspecialist + achteras gericht bij Hoogstra autoschade in samenwerking met de uitlijnspecialist.
- Nieuwe accu. (zelf)
- 4x Michelin Pilot Sport 4 + balanceren. (laten doen)
- Achteruitwisser vervangen. (Zelf)
- Ventilator airco bij de voorbumper vervangen (zelf).
- Olie + filters + remvloeistof (zelf)
- Flexibel deel uitlaat vervangen. (zelf)
- APK
- Semi professioneel laten poetsen (alle swirls uit de lak, lakverzegeling, rubbers + kunstof behandeling,)
Verder is alarmklasse 2 toegevoegd via Vagcom.
Al met al veel aan gedaan maar de auto rijdt nog steeds top.
Wel is er nog steeds een klein to do lijstje:
- Koplampen worden in september aangepakt (rechts voor is nog een klein beetje dof)
- Voorbumper vervangen of laten spuiten ( kleur laten meten om kleurverschil te voorkomen.
- Bilstein B4 schokdemper set voor + achter.
Beurten en normaal onderhoud + reparaties doe ik allemaal zelf, scheelt een hoop in de kosten!
Ook even nieuwe foto's geupload hoe de auto er op dit moment bij staat.
Het plan is om de auto lekker te houden, over ongeveer een jaar ben ik afgestudeerd en wil ik de auto blijven gebruiken voor woon/werk verkeer.
Een taaie
- 413.000 km
Bijna twee jaar later rijdt ik de A3 nog steeds naar volle tevredenheid.
Over ongeveer 15.000KM is de Audi aan een nieuwe distributieriem + waterpomp en bijbehorende onderdelen toe. Afgelopen twee jaar weinig problemen gehad. Wel is de koppelingsset vervangen door een vaste. Inmiddels moeten er wel twee nieuwe voorbanden op, deze zijn besteld en worden deze week gemonteerd. De michelin PS4's gaan echt heel erg lang mee!
Kort lijstje van onderhoud afgelopen twee jaar
- Olie + filter meerdere keren
- Standaard beurten
- Aanjager voor airco vervangen
- Xenon lamp rechtsvoor begon te haperen, slechte verbinding.
- Stabilisatorstangrubbertjes
- Ieder jaar uitlijnen bij de Lammer van der Meulen.
Ondanks de pech aan het begin van 2018 met volle tevredenheid blijven rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.