Audi A3 1.6 TDI Ambition Advance (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.6 TDI Ambition Advance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 182.995 km |
Eerste rij-ervaringen met Audi A3
- 1.160 km
Vooropgesteld, ik ben een liefhebber van auto's met wat meer dan gemiddeld vermogen en goede handelbaarheid. De Audi doet dan ineens bij mij geheel onverwacht zijn intrede met zeer een bescheiden aantal pk's. Dit is het gevolg van enerzijds milieuregels, lees categorie-indeling, en anderzijds de groene instelling van mijn werkgever die maatschappelijk verantwoord wil rijden.
En vervolgens is de Audi voor mij een van de weinige acceptabele keuzes nu ik beperkt blijf tot de labels A en B.
Vreemd genoeg was overigens bij het bestellen in december 2011 de Sportsback als keuze verdwenen. Die uitvoering is label C per 1-1-2012 en voor mij dus onbereikbaar.
Omdat ik geen hoofdzaak maak van drie of vijf deuren is de keuze daarna gevallen op de A3 hatchback. Ik wilde toch bij Audi blijven gezien de afweging tussen alle modellen eerder.
De Audi A3 heeft een redelijke luxe aan boord in de uitvoering Ambition Advance. Ik heb het op laten plussen met een licht en zichtpakket, parkassist voorzijde en licht en regensensor (dat laatste moet m.i. standaard door een fabrikant worden geleverd maar vooruit dan maar).
Op aanraden van de verkoper en na het lezen van enkele reviews hier heb ik het sportonderstel laten vervallen. Dat lijkt mij nu een goede keuze te zijn, de auto is nog altijd redelijk straf geveerd. Bevalt me als sportievere rijder overigens wel!
Na ontvangst van de auto ben ik gaan rijden. Privé heb ik op dit moment een Golf GTI VI met chip (260 pk). Ik ben dus het een en ander gewend en was zeer benieuwd wat label B voor me in petto had.
De Audi is een zeer vlotte auto die prima meekomt in het verkeer. De diesel is soepel en geluidsarm. De uitvoering die ik heb gekozen heeft een 7 versnellingen S-tronic die zeer licht schakelt (en natuurlijk ff heel snel). bij kickdown laat het (voor deze uitvoering) flinke koppel zich nadrukkelijk zien en versnelt de auto vlot.
Het sturen gaat zeer direct (zelfs ietsje beter dan de GTI) en de remmen grijpen goed en strak aan. Wat als je dan een A3 RS zou hebben mijmerde ik afentoe.
De bediening is redelijk intuïtief. Het navigatiesysteem is goed geüpdated (lees mijn review over de ellende bij Lexus). De bediening er van verdient wel enige gewenning met de draaischakelaar. Ik vind het nu nog geen handige formule...
Traditioneel wordt gezegd dat een Dieselmotor de eerste kilometers moet `loskomen`. Wat dat is weet ik (nog) niet, het is mijn eerste dieselmotor, maar ik vind deze al prettig en alert rijden in de eerste 1000 kilometer (=1 week) gebruik.
Het verbruik valt me ook niet tegen. Voor 1106 kilometers was er 61 liter diesel nodig. Een verbruik van 1 liter per 18 kilometer. Dat moet na een langer gebruik alleen maar beter worden, toch?
De sportstoelen zitten prima maar ik kan me voorstellen dat voor de wat corpulentere berijder de stoel wat smal zal voelen. De "wangen" van de stoelen veroorzaken een zeer beperkte instap achterin, niet erg handig. Achterin instappen aan de bestuurderszijde is daarom absoluut geen goed idee. Aan de bijrijderszijde ontstaat wat meer ruimte omdat de stoel automatisch naar voren schuift bij bediening van instaphandel.
Het sportstuur ligt lekker in de hand en heeft door de speciale uitvoering (reliëfstukken) goede grip. De bedieningshandels zijn goed bereikbaar, het dashboard goed afleesbaar en de boordcomputer informatief en gemakkelijk te bedienen. De airco verdient enige gewenning omdat het bedienen van de knoppen per zone werken (links en rechts). Een gecombineerde temperatuurinstelling voor links en rechts moet apart worden ingesteld door langer vasthouden van de knop aan de bestuurderszijde. De temperatuur wordt dan gesynchroniseerd naar de bestuurderszijde.
De kofferruimte is ruim voor de klasse maar niet superbreed door de wielkasten.
Samengevat ben ik zeer tevreden met mijn keuze. Het is, ondanks een 1.6 TDI-motor, een zeer prettig,e alerte en redelijke snelle, soepele reisgenoot.
Ik heb voor de kleur Diepzeeblauw met pareleffect gekozen. Dat lijkt soms sterk op zwart maar bij helder weer en zon licht de auto ineens blauw op. Een best chique verschijning.
Enne... afentoe nog een keertje in de GTI voor het snelle werk laat ik me niet ontnemen. Des te opvallender dat ik de snelle rakker niet al te zeer mis als ik in de Audi rijd ;)) Dan is de Audi toch een goede auto!!
NB. In de tekst van Autoweek staat dat de S-tronic 6 versnelling heeft. Dat is feitelijk onjuist. De uitvoering 2012 heeft 7(!) versnellingen.
Kleur Audi
- 2.981 km
Het was even wachten op de zon en toen snel een foto van de kleur Deep Sea Blue met mijn IPhone. En nu nog uploaden.....
De eerste10.000 kilometer zitten er op
- 10.086 km
Na tweemaanden rijden zitten de eerste 10.000 kilometers op de teller. Tijd dus om eens na te gaan wat de ervaringen zijn.
Met de eerste rit heb ik ook de verbruiksmonitor voordeze auto opgestart. Daar is dus inmiddels ook een aardige samenvatting van te geven: Het verbruik stabiliseert zich op 1 liter per 19 kilometer. Voor een diesel geen onaardig verbruik. Echter beslist niet in verhouding met de dor Audi afgegeven verbruiksqoute van 1 op 23 en nog wat. Mijn rijstijl is (een enkele haastige rit daargelaten) echt gemiddeld. De Audi heeft een S-tronic en dus schakelt-ie snel op naar de 7e versnelling. Geen snelheden hoger dan de toegestane en veel, heel veel, snelwegkilometers met geregeld een file.
Intussen ben ik een keer naar de dealer geweest. Bij het achteruitrijden na een (langere) rit voel (en hoor je) een knik in de stuurkolom. Men heeft niets kunnen vinden, de monteur houdt het op de remblokken die zich dan "zetten". Geen idee maar ik rijd er maar mee door. In de besturing en het remmen geen enkel probleem!
Wel al schade. Jammer met zo'n jonge auto. Eerst bij terugkomst van een afspraak een deuk aangetroffen op het achterpaneel. Portier er tegenaan gehad. Duidelijk was te zien dat de "dader" het had gemerkt. Er stond een vingerspoor maar de dader was wel gevlogen.
Afgelopen week slachtoffer van vandalisme geworden. Een diepe kras over de motorkap en de volledige linkerzijde. Tja, onze heer heeft vreemde kostgangers...
Voor het overige geen problemen. De auto rijdt strak en is uitermate comfortabel. Mijn echtgenote, die onze GTI VI nu rijdt wil graag ruilen. Ik ook wel maar niet tegen de kosten hahaha. Deze auto is een leasewagen en de GTI niet.
Twee zaken vielen op:
Bluetooth accepteert maar een telefoon, niet handig als je naast je dienstmobiel ook een privé toestel hebt.
De NAVI is uitermate up to date maar geeft je bij files geen keuzemenu maar een alternatieve route zonder inspraak. Niet altijd handig...
Maarrrr.. nog altijd heel tevreden met deze keuze.
20.000 km gepasseerd
- 22.380 km
De Audi blijft gewoon een lekkere auto. De diesel is ondanks 1.6 motor pittig zat, de S-tronic natuurlijk heel prettig door de korte schakeltijd en de 7(!) versnellingen. Heb geen moment spijt gehad van mijn keuze.
inmiddels wel twee keer schade. Eerst een keer vandalisme waarbij de motorkap en alle panelen aan de bijrijderszijde werden bekrast met een scherp voorwerp. Tja, een beetje de maatschappij van tegenwoordig... je zult maar zelf goed gespaard hebben.
de tweede keer een steen van een tegenligger vol op de voorruit. een barst verticaal over de gehele ruit.
De ruitenwisser links liet voor deze schade vaak wat water achter bij de neerwaartse beweging. Ik dacht daarvan dus af te zijn bij de vervanging van de ruit. Niet dus, ligt het aan de ruitenwisser? Ik laat deze vervangen bij de eerste beurt. Die komt er nu echt aan.
30.634 km
- 30.634 km
De eerste dertigduizend kilometers zitten er op. Ook de eerste grote beurt die, met de nieuwe longlife strategie, dus op 30.000 km viel (ofwel de max). Niet vreemd nu de auto in maart is aangeschaft en dus 7 maanden is. Veel lange snelwegkilometers met af en toe dus file. Geen bijzonderheden te melden.
En eerlijk is eerlijk, inmiddels is mijn echtgenote helemaal weg van deze auto en gebruikt hem buiten de werkuren als reisgezel voor boodschappen etc.Veel rust krijgt-ie dus niet haha.
Daarmee is ook gezegd dat de auto een comfortabele reisgezel is en blijft. Zelf houd ik van pk's en die mis je soms. Maar hij is onder soortgenoten erg rap. Dat niet in de laatste plaats vanwege de S-tronic. Een zeventrapsautomaat die schakelt in miliseconden. Ook handig in de file zodat je geen ballonkuit ontwikkelt in je linkerbeen.
Inmiddels is wel voor de tweede keer de voorruit vervangen. De eerste was forse steenslag, de tweede een spontane barst vanuit de zijkant (verkeerd geplaatst???).
Het verbruik houd ik trouw bij en beweegt zich rond een liter per 19,4 kilometer. Daar kun je mee thuiskomen!
Met het slechter wordende weer ga ik de vijfdeurs versie wel missen. Handig om achterin snel wat kwijt te kunnen. Nu elke keer geklooi om dit aan de bestuurderskant te doen. Zeker ook omdat de stoel daar niet automatisch naar voren schuift en maar heel weinig ruimte biedt om wat naar binnen te zetten.
Blijft met een wat ouderwets aandoende navi voorlopig mijn enige kritiekpunt! Op naar de 60.000!
Problemen
- 44.561 km
Na het wegrijden bij een klant in Enschede ineens problemen. Er klinkt een nadrukkelijke brom linksvoor. De brom is afhankelijk van snelheid en niet van toerental. Ik vrees een lagerprobleem en zorg dat ik zo snel mogelijk bij mijn dealer kom.
Inderdaad blijkt het de lagers te betreffen. Tot mijn verbazing niet alleen links maar ook rechtsvoor. Beide lagers worden onder garantie vervangen.
Daarna schiet me te binnen dat ik al na ontvangst van de Audi constateerde dat bij het achteruit indraaien van de auto in een parkeerplek telkens een "knik" voelde in de stuurkolom. Alsof iets van zijn plaats schoot. Destijds is er naar gekeken maar is niets gevonden. Zou het daarmee verband hebben? Volgens de dealer kan het dit niet zijn.
De auto rijdt in elk geval weer als een zonnetje en ik ga voor de volgende beurt (60.000). Intussen deze weken nog even de bandenwissel!
Op streek (60.000 km beurt)
- 61.083 km
Na de reparatie rijdt de Audi weer als een zonnetje. Bovendien daalt het gemiddeld verbruik ook weer een beetje. Kennelijk hebben de defecte lagers voorheen voor extra weerstand gezorgd.
De ruitenwisser blijft een bron van irritatie. Bij de neergaande beweging van de wisser aan de bestuurderszijde laat deze (midden in het zichtvlak) soms ineens water achter.
Bij deze beurt (60.000) dus wisserblad vervangen. Hoewel minder blijft het probleem vooral bij miezer en weinig druppelvorming bestaan. Irritant en in mijn ogen ook gevaarlijk.
Voor het overige geen problemen. Alle vier de banden zijn vernieuwd in twee etappes. Eerst twee bij de wissel naar zomerbanden, daarna twee bij deze grote beurt.
Ruitenwissersoap
- 70.666 km
Inmiddels gaan we richting de ton. De auto doet het nog steeds goed. Alleen... het regenseizoen begint nu en daarmee ook de problematiek van de ruitenwisser.
Inmiddels is de ruitenwisser al tweemaal vervangen en ook de voorruit is in het begin al een keer vervangen. Niets helpt!
Wat is het probleem? Zo maar uit het niets laat de linkerwisser af en toe het geveegde water van de rechterwisser op de ruit achter. De wisser springt er als het ware overheen.
Aangezien de linkerwisser het zichtvlak van de bestuurder schoonhoudt meer dan een ongemak. Eigenlijk gewoon gevaarlijk!
Een remedie hebben de dealers niet. Ik ben bij verschillende dealers geweest maar verder dan een wisserblad vervangen komen we niet.
Jammer van een verder goed rijdende auto. Maar voor mij intussen wel een reden na deze Audi op een ander merk over te stappen. Ik ben het beu...
Wat betreft verbruik zit ik nog altijd keurig op bijna 1 liter op 20 kilometer. Na een wat forser verbruik na de 60.000 km-beurt (is dat toeval of gevolg??) intussen weer vertrouwd laag verbruik. Aangezien ik normaal rijd kan het m.i. nog zuiniger met het nieuwe rijden.
Kogellagerproblemen voor
- 102.000 km
Bij de 90.000 beurt een onvoorzien ongemak. Zelf niets gehoord of gezien maar tijdens het groot onderhoud blijkt dat bij een van de beide voorwielen een kogellager defect is. Daardoor ook aan de andere zijde slijtage. Beide worden onder fabrieksgarantie vervangen. De auto is dan (december 2013) immers nog geen twee jaar oud.
Vorige week echter door een medeweggebruiker van de weg gehaald. De bodemplaat ligt er half onderuit en stuitert op de weg volgens de behulpzame man. Tja, waardoor komt dat.
Naar de dichtstbijzijnde Audidealer gereden en een half uurtje later weer onderweg.
Voor ik het vergeet, wat ouderwets buig en duwwerk en de ruitenwisser doet het de laatste maanden ineens tijdens alle weersomstandigheden voortreffelijk. Ik ga er nog tevredener van worden dan ik al was. Op naar de 120.000. Met gemiddeld 1000 km per week zal dat over 18 weken weer zover zijn.
Aan alles komt een eind
- 174.850 km
De wegen van deze Audi en mijzelf gaan scheiden. Na mijn laatste review is er weinig meer gebeurd. Vermeldenswaard zijn wel de volgende zaken. Het dieselverbruik daalt nog steeds. Inmiddels geven de tankbeurten een verbruik van 1 op meer dan 20 km aan en is het gemiddeld verbruik u gedaald naar 5,07l/100km.
Dat heeft ook te maken met een meer aangepaste rijstijl van mijzelf. Ik heb er een sport van gemaakt om de auto op de snelweg veel in de cruisecontrol te zetten, meer op de motor af te remmen en niet meer bruusk op te trekken.
Vandaag werd bekend dat deze auto ook de beruchte sjoemelsoftware heeft. Vanaf januari moet ik rekening houden met een oproep om de software aan te passen.
Dat zal dan nog net wel of niet tijdens mijn bezit zijn. Ik heb inmiddels een nieuwe auto voor de komende vier jaar uitgezocht. Het zal niet langer een Audi zijn. De lage zit vind ik toenemend storend. Zeker naast een hogere trottoirband moet ik me bijna rollend uit deze auto wurmen.
De keuze valt nu dus op een cross-over. Omdat ik enerzijds geen hoge uitstoot wil en anderzijds wel een automaat is die keuze zeer beperkt.
Ik vond na speurwerk en een proefrit uiteindelijk de geschikte auto in de Renault Kadjar. Ongeveer half februari staat de aflevering van deze opvolger gepland. Een beetje doortellend zal de km-stand van de Audi dan de 180.000 km dan ruim zijn gepasseerd en mag-ie met pensioen of naar een liefhebber ;)
Afscheid
- 182.995 km
Vandaag de laatste dag met de Audi A3. volgens mijn echtgenote ben ik door de stoel gezakt. Zelf heb ik dat niet ervaren. Wel werd het uitstappen steeds lastiger en wijt ik dat zelf aan mijn eigen leeftijd ;).
In elk geval heeft het wel de keuze bepaald van mijn volgende auto; de Renault Kadjar DCI EDC Bose. Een hogere zit gecombineerd met de nieuwe automaat van Renault.
De Audi heeft in de laatste fase nog een keer een lek opgelopen in de radiateur. De electronica greep gelijk in en verbood mij nog een meter te rijden.
Terugkijkend op deze auto heb ik weinig storingen gehad. Het is starten en rijden. Wel is de motor in mijn beleving luidruchtiger geworden en is de loop niet meer mooi egaal. Dit ondanks het feit dat ik deze auto steeds rustig heb gereden (verbruik 5,07l/100km).
Voornaamste hinder heb ik bij aanschaf zelf veroorzaakt. De driedeurs uitvoering! Daardoor was de enkele keer dat ik meer passagiers had steeds een gymnastiekoefening. De "wangen" van de voorstoelen verhinderen namelijk een goede grote instapopening achterin.
Vaarwel, trouwe maat, je hebt me overal gebracht en zonder morren, Ik hoop dat je nog een tweede leven krijgt bij een nieuwe berijder. Je kunt nog wel even door, denk ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.