Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Attraction Pro Line Business (2015)

autoreview

Audi A1 Sportback
Audi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 SportbackAudi A1 Sportback

Signalement

UitvoeringA1 Sportback 1.2 TFSI Attraction Pro Line Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst18.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 2.980 km

Het betreft hier de zgn. 'Admired' uitvoering, die is niet te selecteren in de database (de Attraction PLB komt het meest dichtbij), maar is/was een actiemodel op basis van de Attraction. Je krijgt dan ondermeer het S Line Exterieurpakket, het Connectivity-pakket en de dakbogen + dak in hoogglans zwart. De 17" lichtmetalen velgen maken het geheel compleet en in mijn ogen een buitengewoon kekke, fraaie verschijning.

Verder is de 'Admired' best een vreemde, wat kale editie want zaken als verwarmde buitenspiegels (echt waar!), een middenarmsteun en opbergmogelijkheden (Opbergpakket) zoek je tevergeefs.. Ik heb daarom een iets completer exemplaar opgezocht (de uitvoering is/was niet meer bestelbaar vanwege de facelift) dus moet je het doen met hetgeen er staat, wat overigens financieel best aantrekkelijk is (voorraadkorting). Ik vond er eentje met regen/lichtsensor, volautomatische airco, middenarmsteun, aluminium interieurpakket en parkeersensoren. Alleen de verwarmde buitenspiegels, het LED-lichtpakket en het opbergpakket had ik ook graag willen hebben, maar die combinatie was er simpelweg niet (meer). Doordat de spiegelglazen relatief diep in de behuizing zitten, mis je die verwarming eigenlijk helemaal niet zo.

Korte testrit gemaakt, duidelijk werd dat ik zou inleveren op ruimte en uitrusting, maar verder is deze mini-Audi in NIETS te vergelijken met de fransoos. Alles ademt kwaliteit: de afwerking, het sturen, het schakelen (ongelooflijk licht en trefzeker).. De wegligging, met name op de snelweg, doet echt denken aan een grotere auto. Dit wagentje nadert perfectie! Ok, de 1.2 TFSI schiet tekort wanneer je wilt opschieten, maar dat valt pas op wanneer je doortrekt of inhaalt op de snelweg, want door de enorme soepelheid bij lage toeren, de perfecte 'toerenval' bij opschakelen en de sportieve sound weet dit blokje je in eerste instantie aardig voor de gek te houden! Maar eerlijk is eerlijk: deze auto en dit onderstel vragen om méér.

In tests lees ik ook vaak lovende woorden over kwaliteit en weggedrag, maar direct gevolgd door een 'afstraffing' wegens de prijs. Ja, hij is relatief duur. Echter kon ik, wegens voorraad en reeds gekentekend, een zeer scherpe deal maken en rijd ik voor nauwelijks meer dan een volle 208 of Clio in een Audi. Het valt me ook op dat eigenlijk iedereen het een mooie auto vindt, ook op de weg ervaar ik sympathieke reacties. De combinatie van S-Line, 17" two-tone lichtmetaal en de zilvergrijze/zwarte lak maakt het ook wel wat opvallender dan een zwarte 3 deurs natuurlijk..

Kritisch ben ik wel over het 'basis' MMI systeem; het zit in deze uitvoering, en je krijgt het daarmee voor weinig, maar ik vind het een premiummerk onwaardig. De graphics zijn achterhaald, de bediening omslachtig en via het stuur is het nauwelijks te bedienen. Het fraaie, multifunctionele leder sportstuurwiel is voorzien van niet altijd logische knoppen, zo bedien je vooral het schermpje tussen de tellers. Bij bijv. Volvo is dit veel doordachter imo. Maar goed, je kan navigeren, Bluetooth muziek streamen en je iPhone/iPod aansluiten, dus dat is prima. Ook telefoneren is ok. Pre vind ik de hoogtemeter, dit is een leuke gimmick.
Onderaan de stuurkolom zit de cruise control, die van mij dan weer een 10 krijgt: snel in te schakelen, geeft gas bij en remt zelf op hellingen, en is net zo degelijk als de wagen zelf.

Achterin hebben volwassenen langer dan pakweg 1.70m niets te zoeken, maar dat weet je als je deze auto koopt. De zitting is veel te gekanteld en de beenruimte zeer beperkt. De kofferruimte daarentegen is prima, goed toegankelijk en de verstelbare bodem een prettige vondst. De LED-achterlichten zijn ongekend fraai, en typerend voor de perfecte afwerking is bijvoorbeeld de eveneens LED kentekenplaatverlichting. Detail, maar chique!

De stoelen (ik had liever de Ambition sportstoelen gehad, maar dat is niet mogelijk op de Admired) zijn prima, goed verstelbaar en bieden voldoende steun. De hoofdsteunen zijn ook voor langere mensen toereikend, dit zie je in dit segment wel eens anders. De middenarmsteun is -ook weer- enorm degelijk, maar had iets meer naar voren gemogen, je kan er net niet lekker op steunen, maar dit is wellicht een kwestie van smaak. De 'Concert' radio valt me wat tegen, met name qua bassweergave. Zou ik een nieuwe bestellen, zou ik zeker het Audi Soundsystem aanvinken. Sowieso is die optielijst zowel begeerlijk als ook idioot; voor € 40 kan je 'Hill Hold Assist' bestellen. Doe dat er standaard op denk ik dan..

Al met al ben ik een zeer tevreden Audi rijder, ik geniet elke dag van dit briljante wagentje! Naar verluidt is de restwaarde ook nog eens erg goed, maar dat zal moeten blijken. Heb er vier jaar garantie op, dus voorlopig rijd ik er nog lekker in door.

Nog steeds zeer tevreden, maar..

  • 18.500 km

Intussen een jaar verder, en ook de nodige langere afstanden met de auto gereden. Dan valt de 1.2 door de mand, op de lange baan is het blok(je) toch onderbemeten. Niet erg, in NL is het meestal ruim voldoende en een Admired 1.4 TFSI was niet (meer) leverbaar. Het koppel onderin en de uitmuntende bakverhoudingen verbloemen veel. Een zesde verzet was fijn geweest, maar minder noodzakelijk dan bij de vorige, hoogtoerige, Peugeot VTi. Dan nog enkele opmerkingen: de besturing, die is té afstandelijk. Ben benieuwd hoe dat bij de facelift versie is, daar is de besturing aangepast. Nu voel je te weinig wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld een MINI geeft veel meer feedback. Ook vind ik de demping wel erg hard (vering is prima in balans), mogelijk wordt dat versterkt door de relatief platte 17"V-spaak wielen met Continental? Minder elementair: de armsteun. Die kraakt, zit op de verkeerde plek en belemmert soms het schakelen. Betrap mezelf er op dat ik steeds vaker deze omhoog klap.. Nog zo'n detail is de binnenspiegel, die is te klein en onhandig van vorm. Gelukkig is het zicht rondom in de SB prima, dat compenseert. Vervelender is de optie volautomatische airco. Deze blaast te lang, te hard, en heeft een onnavolgbaar karakter. In de Peugeot was deze aangenamer.

Zou ik de auto er om laten staan, bovengenoemde zaken? Nee, absoluut niet..! Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er in dit segment geen beter wagentje wordt gemaakt..! Zoek een actiemodel of jong gebruikt exemplaar en je beleeft ongelooflijk veel plezier aan deze (toch wel wat prijzige) mini-Audi.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.