Alfa Romeo Tonale (2023)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 23.597 km |
Terug naar een Italiaan
- 1.620 km
Voor het eerst had Alfa Romeo een voor mij interessante auto in de showroom staan terwijl ik op zoek was naar een nieuwe auto. De Giulietta en Mito waren te klein als primaire auto, een Giulia niet praktisch genoeg als sedan en de Stelvio te duur. Maar daar kwam jaren geleden het concept model voor een kleinere SUV van Alfa Romeo die, volgens geruchten, vanaf € 36.000,- beschikbaar zou zijn.
Mijn oude lease contract was aflopend terwijl de productie versie van de Tonale maar uitgesteld werd. Omdat ik als Alfisti toch wel erg benieuwd was of de Tonale zou bevallen heb ik gelukkig kunnen regelen dat het aflopende contract verlengd kon worden om zo in ieder geval de kans te hebben om weer een Alfa Romeo te kunnen rijden.
Uitrusting
Kijkend naar het uitrustingsniveau en de optiepakketten was voor mij de launch edition, oftewel de “Edizione Speciale”, de enige uitvoering die ik wilde hebben. Mocht deze financieel niet haalbaar zijn zou ik de Tonale uiteindelijk niet genomen hebben.
Uiteraard werd de prijs in Nederland geen 36K, maar in het geval van de launch edition 46K (in Italië was deze overigens wel beschikbaar vanaf ongeveer 36K.) Voor dit eerste model waren er weinig optiepakketten mogelijk omdat hij af fabriek al goed uitgerust is. Wel heb ik de groene kleur, lederen interieur met Harman Kardon audio en stoelverwarming als opties genomen. Enige overgebleven optie die ik niet gekozen heb was het technology pack (360 graden camera, blinde hoek detectie en autonomous driving).
Exterieur
De auto is midden augustus besteld en begin april afgeleverd, in eerste instantie zou hij in januari al geleverd worden maar hij is dus nog enkele maanden vertraagd. Toen we het doek eenmaal van de auto af mochten trekken was ik heel tevreden over de specificatie. De “Edizione Speciale” komt met hoogglans zwarte accenten aan de buitenzijde wat een mooi contrast geeft met de knallende groene kleur, de 20” velgen geïnspireerd op de teledials van vroeger maken het uiterlijk compleet.
De reacties over de auto zijn voor alsnog dan ook lovend. Buurtbewoners die normaal niks om auto’s geven komen nu toch even een praatje maken en zeggen dat het zo’n mooie auto is met een bijzondere kleur. Persoonlijk vind ik vooral de voorzijde een heel mooi voorkomen hebben.
Qua kleuren was er weinig keuze. Rood, blauw, grijs of groen. Grijs viel af omdat ik graag een kleur op mijn auto heb en blauw werd afgekeurd omdat deze felle kleur mijn inziens niet paste op de auto. De enige kleur rood die Alfa deed aanbieden was Alfa Rosso, deze kleur had ik op mijn 147 vroeger welke erg gevoelig was voor steenslag. Toen ik bij de dealer ging kijken naar de rode demo die daar stond had deze al steenslag schade waardoor deze kleur voor mij ook direct af viel.
Wellicht als Rosso Competizione (diep rood metallic) aangeboden zou worden dat ik deze kleur nog zou overwegen.
Interieur
De 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen zitten inmiddels na wat kilometers en kleine aanpassingen goed. Het enige nadeel dat ik ervaar, en mijn schoonvader ook al in de Stelvio geconstateerd had, is dat deze stoelen weinig zijdelingse steun bieden. Ze zijn wat “plat” waardoor je in een snellere bocht wat meer moeite moet doen om op je plek te blijven.
Het dashboard is ook bekleed met zwart leer met in het midden een grijze rand welke ’s avonds verlicht wordt met sfeerverlichting. Deze is in te stellen in zes kleuren en de licht intensiteit.
De middenconsole en deuren zijn deels bekleed met wel erg goedkoop uitziend en voelend grijs plastic, dit doet afbreuk aan het hele “premium” karakter wat Alfa Romeo tegenwoordig aan wil houden.
Rijgedrag
Jeremy Clarkson zei ooit "you can't be a true petrolhead until you've owned an Alfa Romeo". Al betwijfel ik of Jeremy “POOWEEEEERRR” Clarkson ook enthousiast zou worden van de Tonale. Dit is de “instapper” met 130 PK die in de normale stand veel te tam aan voelt. De 160PK MHEV of 280PK PHEV heb ik niet in proef gereden omdat 1) deze nog niet beschikbaar waren en 2) deze 130 PK het budget al flink oprekte dus de hogere vermogen varianten zouden helemaal niet haalbaar zijn.
De Tonale is net als de voorgaande Alfa modellen uitgerust met de “DNA” knop en start standaard in de N stand. Hierbij schakelt de motor regelmatig uit om volledig elektrisch te rijden maar in de praktijk is dit echter minimaal. Bij afremmen voor kruispunten en rotondes schakelt de motor vaak uit, daarnaast gebeurt het langzaam optrekken of vooruit rollen in files elektrisch. Het moment tussen elektrisch rijden en als de verbrandingsmotor in schakelt voel je overigens wel vrij duidelijk, voorheen had ik een Toyota Auris met zo’n zelfde hybride systeem maar kan me niet herinneren dat dit bij deze ook zo aanwezig was.
Draai je tijdens het rijden de DNA knop op Dynamic voelt de auto al een stuk levendiger aan. Hij stuurt zwaarder en de verbrandingsmotor draait nu constant mee en wordt aangevuld met het elektrische vermogen. Hierdoor rijd de Tonale al een stuk prettiger en voelt hij minder log aan. In de toekomst wil ik een paar tankbeurten van de auto alleen maar in Dynamic rijden om te zien wat dit met het verbruik doet.
Ik heb er nu ruim 1600 km op zitten met de Tonale en het verbruik zit op 1:15 in de normal stand. Een chip kuurtje van Savali zou hem veel goeds doen verwacht ik.
Hij is wat stug geveerd, en de 20” velgen zullen hier ook niet in meehelpen, maar tijdens het rijden voel je oneffenheden in de weg goed. Niet tot vervelends toe maar je merkt dat de auto een sportiever karakter heeft gekregen i.p.v. gericht op comfort. Voor alsnog vind ik dit geen negatief punt maar past er goed bij.
Financieel
Toegegeven, financieel gezien zijn er betere/slimmere keuzes dan een Alfa Romeo nemen. Voor de € 49.837,- die de auto in deze samenstelling gekost heeft zijn er gerust ruimere, zuinigere en praktischere auto’s te vinden. Deze auto is dan ook volledig met mijn hart gekozen i.p.v. met verstand.
Gezien de wetgevingen vanuit de overheid zal dit mijn laatste zakelijke benzine auto zijn. Dan mocht dat wat mij betreft best een “speziale” zijn die wat meer kost.
Vakantiekilometers
- 10.927 km
De km stand van de Tonale is inmiddels de 10.000 gepasseerd waarvan de laatste 3.000 op weg naar en over de wegen in Zuid Frankrijk. Vanwege een baby en hond moesten we dit jaar voor het eerst met een dakkoffer op vakantie gaan. Doordat het model te nieuw is hebben de gevestigde merken nog geen eigen dakdragers ontwikkeld waardoor ik opgeleverd was aan de originele dakdragers. Deze konden weer alleen gemonteerd worden op balken die in de lengterichting op de auto geplaatst waren, er was geen optie om deze te klemmen op de carrosserie.
Kosten dakdragers in de lengterichting 385 euro in aanschaf, tussen de 700 en 900 euro inclusief montage bij de dealers (deze montagekosten zijn bij drie aparte dealers opgevraagd). Na wat prutswerk om een sierstrip van het dak te krijgen uiteindelijk bij Qverde op de gok de dakdragers zelf besteld om te monteren. Aan één zijde bleek dit 5 minuten werk te zijn. De andere zijde was helaas een prachtig staaltje Italiaanse gründlichkeit. Één van de vier beugels waar een boutje door moest was scheef gemonteerd waardoor de bout met geen mogelijkheid paste. Na wat buig/breekwerk kwam de beugel nog steeds niet op zijn plek dus is de nieuwe drager met de ijzerboor bewerkt tot het wel lukte. Als dit niet het geval was zou alles met 10 minuten gemonteerd zijn, waar bij de dealer dus 300-500 euro voor betaald moest worden. Schandalig als je het mij vraagt maar ze schijnen vanuit Alfa Romeo Nederland te horen te krijgen hoeveel uur ze moeten inplannen hiervoor.
Kleine frustratie voor we eindelijk op vakantie konden maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk de 1400 km in één nacht doorlopen zonder problemen. De zitpositie en stoelen zorgden ervoor dat we ook "frisser" aankwamen op bestemming dan in onze vorige auto's. Wat dat betreft bevalt de auto dus prima. Echter merkte ik tijdens de bergwegen wel op dat mijn vrouw zich vaker vast greep (de aansteller ;)). De Skoda had half alcantara bekleding en waren minder vlak, in de Alfa zijn ze volledig van leer en vlakker waardoor je minder stevig in de stoel blijft zitten.
In Zuid Frankrijk kwamen we overigens vaker een Tonale tegen dan hier in Nederland. Op onze bestemming regelmatig een praatje gemaakt met mensen die het een mooie auto vonden, en in Monaco werd er zelfs een boodschap op de auto achtergelaten; "Belle voiture" dus hij lijkt wel in de smaak te vallen bij mensen. Al zien we dat voor mijn gevoel niet terug op de Nederlandse wegen.
Als afsluiter nog de "problemen" die zich voorgedaan hebben. Eigenlijk al vanaf de aflevering is het enige elektronische probleem dat zich getoond heeft dat de achteruitrij camera soms blijft hangen. Ofwel het scherm blijft hangen op de navigatie, ofwel wordt het scherm helemaal zwart en knippert wit. Na verloop van tijd verschijnt wel ineens de camera in beeld maar dan heb je de parkeeractie al zo goed als afgerond. Hopelijk kan dit bij de volgende beurt met een software update opgelost worden. Ook is de auto begonnen met "schudden" tijdens het optrekken tussen de 60-75 km/u. Alleen merkbaar als het gaspedaal ingedrukt wordt, laat je dit los verdwijnt het direct en zodra je weer gas geeft is het direct weer aanwezig. Ook dit zal ik tijdens de beurt aankaarten. Mogelijk dat er een loodje van een velg af is echter bevalt het mij niet dat dit gevoel alleen bij acceleratie voor komt.
Het gebrek aan vermogen blijft wel echt een terugkerend punt. Ik merk dat ik tegenwoordig steeds meer met de "DNA" knop het spelen ben. In de normale stand als ik rustig door een stad rij of over een provinciale weg rij voldoet de standaard neutrale stand prima en wordt er ook nog regelmatig een stuk elektrisch gereden. Wil ik een auto inhalen of rij ik de snelweg op dan houd ik hem in dynamic om in ieder geval wat vlotter mee te komen met het verkeer en inhalen een stuk aangenamer te maken. Dit betekend wel constant de rijmodus veranderen want tijdens het dynamisch rijden reageert hij te nerveus op het gaspedaal om fijn in de stad te rijden, al zal dit laatste wellicht ook gewenning zijn.
Nog iets meer dan 4.000 km tot de eerste beurt, dan ben ik benieuwd wat de dealer voor mij kan betekenen inzake mijn irritatiepuntjes. Voor alsnog vind ik ze niet aanwezig/vervelend genoeg om eerder een afspraak te maken.
Twee garages verder
- 23.597 km
Mijn vorige update sloot ik af met "benieuwd wat de dealer voor mij kan betekenen". Helaas zijn de Alfa in dealers, in ieder geval in mijn regio, ver verspreid. De dichtstbijzijnde is 30 minuten rijden. Bij het inplannen van het eerste onderhoud kon ik ook kiezen voor een vakgarage in mijn eigen dorp. Hier heb ik het onderhoud ingepland zodat ik i.p.v. een uur reistijd 10 minuten lopend onderweg ben.
Niet de meeste verstandige keuze achteraf. Ze mochten niet naar de problemen kijken gezien deze onder garantie bij de dealer opgelost moesten worden. Inmiddels was het lijstje met problemen ook opgelopen;
Schudden
Achterklep sluit de auto niet af
Camerascherm "bevriest"
interieurverlichting gaat niet aan
Achterklep geeft een storing dat er onderhoud nodig is.
Vandaag dan toch de auto weggebracht naar een officiële dealer waar ze twee software updates hebben kunnen uitvoeren en ook het schudden hebben geconstateerd. Hopelijk is het merendeel van de problemen door de updates verholpen, dit zal nog moeten blijken. Wel heb ik voor alsnog weer interieurverlichting welke aan gaat als een deur open staat. Wel zo handig in deze donkere periode als je de riemen van een autostoeltjes vast moet zetten.
Voor wat betreft het schudden is mijn vermoeden bevestigd dat het in de aandrijving zou moeten zitten. Er zijn twee nieuwe aandrijfassen besteld, zodra deze binnen zijn wordt er een nieuwe afspraak gemaakt om deze te monteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Tonale 1.3T PHEV Ti | A.C.C. | LED | ELEK KLEP | CAMERA | 260 PK | BTW-AUTO!!
- 2023
- 28.224 km

Alfa Romeo Tonale Sprint - Plug-in Hybrid Automaat
- 2025
- 10 km

Alfa Romeo Tonale 1.5 130pk Hybrid Sprint | Verwarmde voorstoelen | Apple Carplay/Android Auto | Technology Pack | Navigatie
- 2023
- 7.545 km