Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Sprint (2022)

autoreview

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAston Martin DBX 707 - K30 DBX - Photo Max EareyAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale

Signalement

UitvoeringTonale 1.5T Hybrid 130pk Sprint
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug bij Alfa

  • 47.500 km

Na div Alfa's gereden te hebben van Alfetta, 33,75,90,155,164,156,159 even uitgekeken op het merk.
Vreemd gegaan met een Lancia Delta, en daarna een Fiat 500L 1.6jtd, toch weer verliefd op een Alfa geworden.

De Fiat was een heerlijke kmer maker. Maarja euro 5 en diesel. Dus we gingen langzaam denken aan wat anders, en inmiddels ookal een dikke 2 ton gereden.
Bij onze garage gereden met een mooie Jeep Compass, maar niet echt een klik mee.

En in de hoek stond ze, mooi in het wit, een Tonale. Vind het zelf een heel mooi model. Zou het dan toch weer na 8 jaar een Alfa gaan worden. Volgens de specificaties de 130pk uitvoering. Zou dit genoeg zijn op 1500kg?

Tuurlijk in de a en n is de Tonale niet snel met 130pk en 1500kg . Dit verandert echter wel in de d. Hier komt de Tonale tot leven en geeft veel rijplezier. Stuurt scherp en reageert lekker op het gaspedaal.
Stoelen zitten zeer goed, en is vanbinnen lekker stil.
Het gemiddelde verbruik ligt bij ons tussen de 1:15,5 - 1:16., en rijden dan meestal in de stand n, omdat deze het beste past bij onze rijstijl.
De automaat schakelt lekker soepel. In de stad kun je tot 30km/u electrische rijden. Je merkt echter we goed als de benzinemotor dan bijspringt.

Zijn nu inmiddels 3 weken verder en een 2500km. Door de feestdagen veel gereden en is geen straf geweest. Ook nog geen last gehad van electrische storingen waar je veel over leest.

Wordt vervolgd!

De 50.000 gepasseerd

  • 50.000 km

Inmiddels de 50dkm gepasseerd. Auto bevalt nog steeds prima. Het benzineverbruik blijft ook constant zo rond de 1:16. Wel met de kou een storing gehad. Als je de R inschakelt, krijg je een knipperend scherm met of de navigatie of camera met de afstandsensors . Deze geven dan echter geen geluidssignalen af. Als je de automaat dan eerst in de P zet dan opnieuw in de R is er niks aan de hand. Dit is ca 3x voorgevallen. Wat ook positief is, is de hoeveelheid licht die de koplampen op de weg projecteren. Groot licht heb je eigenlijk niet meer nodig. Wat wel blijft is de schok bij het inschakelen van de benzinemotor bij het electrische rijden. Misschien ook nog gewenning nodig om dit soepel te kunnen opvangen met meer of minder gas te geven.

Tonale getuned

  • 70.000 km

Inmiddels weer 20dkm verder. Tonale bevalt nog steeds prima.
Heeft inmiddels een grote beurt gehad, hiervan waren de kosten een goede 450€. Valt wel op dat de beurten om de 15dkm zijn. Bij andere merken hoor je afstanden van 40dkm tussen beurten, wat ik dan weer heel veel vind.

In juni is de Tonale door Savali getuned. Bijna 30pk erbij. Moet zeggen, je merkt het goed vooral in de D stand. Mooie bijkomstigheid is dat het verbruik ook minder is geworden. Gemiddeld 1:16 is goed haalbaar. Wij rijden dan ook veel lange stukken op de snelweg gewoon met het verkeer mee.
De Tonale heeft ook ondertussen aardig wat landen bezocht, vooral in de bergen merk je de tunning goed.
Hier wel een nadeel ondervonden. Bij het afdalen gaat het goed met afremmen op de motor. Accu laad zo lekker op. Alleen als deze weer 100% is, stopt hij met afremmen op de motor en komt in een soort vrij te staan. De 1e keer was dit goed schrikken net voor een scherpe bocht,.

Banden kunnen nu nog ca 10dkm mee. Worden voor de winter vervangen. Waren ook geen nieuwe bij aanschaf, dus niet slecht vind ik.

Nadeel blijft nog steeds bij laagstaande zon en regen div veiligheidsdiensten uitvallen. Anno nu moet dit niet kunnen.

Iedere keer als ik erlangs loop kijk ik nog steeds even om. Blijf het een mooi model vinden, vooral in het wit.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Alfa Romeo Tonale

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.