Alfa Romeo Tonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk Edizione Speciale (2023) #2

autoreview

Alfa Romeo Tonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk Edizione Speciale (2023)

Signalement

UitvoeringTonale 1.3T Plug-In Hybrid 280pk Edizione Speciale
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst23.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De overstap naar de Tonale

Ondertussen klimt de leeftijd aardig door en dat betekent ook dat de lijst met Alfa's steeds een stukje langer wordt.
Na wat barrels van andere merken in de jonge jeugdjaren was de Alfa 33 1.4 mijn eerste ervaring met het prachtige merk en als je dat een keer in je systeem hebt zitten raak je dat ook niet meer kwijt. De lijst van de afgelopen decennia ziet er dan ook zo uit, na de 33 kwam de 145, daarna een zwarte 156 sport 1.8 als een van de eerste in Nederland, die werd opgevolgd door en zilvergrijze 156 sportwagon die als een trein in het spoor bleef en niet van de weg af te krijgen was. Toen werden de medepassagiers ( 2 zonen ook besmet met het Alfa virus ) dusdanig groot dat de Alfa lijst even onderbroken is geweest door een ander merk. Toen de heren hun eigen weg gingen de draad weer opgepakt met een zwarte Giulietta 1.4, die werd opgevolgd door een zilvergrijze Giulietta QV met alle opties, die weer plaats gemaakt heeft voor een rode Giulietta Veloce ( import Duitsland) met alle opties en door een Duitse tuner onderhanden genomen, mega snel, verlaagd, sportuitlaat kortom een echte rijdersauto.
Maar na 4 jaar laag bij de grond werd het toch tijd voor een nieuwe loot aan de Alfa stam. Na een paar maanden rondkijken, reviews lezen kwam de Tonale in beeld en na een proefrit was het al snel duidelijk dat dit de opvolger moest worden.

Dus de laatste rode heeft nu plaats gemaakt voor een rode Tonale 1.3T PHEV Edizione Speciale die voorzien is van alle optie pakketten die er te krijgen waren. Omdat ik het merendeel van de ritten korte stukjes zijn rij ik nu veel elektrisch en kan de Tonale overdag eenvoudig opladen ( zonnepanelen he ).
Heb nu de eerste 1000 km erop zitten en ben nog steeds op ontdekkingstocht in de auto om alle mogelijkheden en instellingen uit te vinden. Maar wat een fijne Alfa, alleen al het mooie interieur, de in alle standen elektrisch verstelbare stoelen, het mooie zonnedak, prima info systeem, de mooie kleurstelling inclusief de zwarte 20 inch wielen. De Tonale trekt wel veel bekijks en af en toe krijg de Tonale wel een complimentje.
Ik rij veel in de N stand, dus de korte stukken gaan bijna allemaal elektrisch en dat is een hele andere ervaring dan de Veloce met sportuitlaat. Maar af en toe schakelen naar de D stand is in deze auto absoluut een must.
Gemiddeld dus nu rond de 1 op 30
Uitermate tevreden tot nu toe met de Tonale en daar kan ik de komende jaren met veel plezier in rond gaan rijden.

Half jaar update

  • 23.000 km

Ik ben nu een half jaar verder en kan dus nu even de balans opmaken en wat ervaringen delen. Heb ondertussen een kleine 6000 km gereden en het rijden in de Tonale bevalt mij eigenlijk steeds beter. In het begin was het wennen aan de hoge zit en de toch wel zware auto maar als je er een paar maanden in gereden hebt dan ga je daar snel aan wennen. Ook op lange ritten is het goed toeven in de Tonale en ondanks het zware gewicht blijft het verbruik toch op een aanvaardbare 1 op 13. Dit is als je in de N stand rijd, het wordt natuurlijk anders als je volop in de D stand gaat rijden, uiteraard heel leuk maar dan zakt het wel terug naar 1 op 10. (gemiddeld stad en afstand). Verder geen problemen? Tja af en toe springt er wel eens een controle lampje aan maar tegen de tijd dat je denk wat het is, dan is dat ook weer verdwenen. Wel een tip, schakel de sensoren uit als je door de wasstraat gaat, daar kan de Tonale niet tegen en dan gaat er van alles branden. Het duurt dan ook even voordat dat weer hersteld is. Omdat ik veel korte afstanden rijd zet ik de auto standaard in de Advanced Efficiency mode en kan dan rustig 60 km puur elektrisch rijden. In de winter is dat natuurlijk minder dan de maanden die we nu voor de boeg hebben. Omdat ik de auto standaard in de eigen garage op kan laden en dan nu ook volop gebruik maak van de capaciteit van de zonnepanelen is de laatste tankbeurt al weer een tijdje geleden. De Tonale bepaald echter zelf wel weer dat het tijd is om even de benzine motor te gebruiken om te voorkomen dat het systeem te lang stil staat. Nu ik er wat langer in rond rij ga ik de auto steeds meer waarderen en blijf volop genieten van de prachtige rode bolide !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.