Alfa Romeo Spider 1750 Turbo (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spider 1750 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 140.604 km |
Genieten!
- 132.000 km
Als liefhebber van italiaanse auto's is het makkelijk om voor een italiaanse cabrio te kiezen. Maar daar was ik helemaal niet naar op zoek. Mijn vorige cabrio, Saab 9-3, had ik al een paar jaartjes niet meer en het begon steeds meer te kriebelen. Ik zocht een mooie, betrouwbare cabrio met voldoende ruimte voor 2 honden achter de voorstoelen, dus met achterbank.
Mijn zoektocht was gericht op de MB CLK 320 en verschillende mooie en minder mooie exemplaren gezien. Staat van de auto bepaalt dan echt de prijs en een mooie werd me echt iets te gortig, zeker omdat dan de eerste 2 jaar een behoorlijke afschrijving om de hoek komt kijken. Een BMW 325i stond ook op het lijstje en de Audi A5 3.0 tfsi was ook mogelijk. En dan kom je toevallig de spider tegen. Nooit gedacht dat er nog ruimte achter de voorstoelen was, zodat onze hond (en hond van mijn zoon) ook in de auto paste.
Eerste aanpassingen...
De eerste proefrit was gelijk met een grote glimlach! Wat een beauty en wat een heerlijke motor. Ik wilde ook alleen maar de 1750 tbi en nu weet ik waarom. Een hele smeuïge motor met een sportieve 6 bak. Even duidelijk schakelen, maar dan gaat het ook prima.
Het originele Blue&Me systeem zat er in en maar gelijk een Pioneer set met groot beeldscherm in laten zetten. Meteen Carplay, dus navigatie en handsfree bellen was geen enkele probleem. Bij aflevering heeft Tim van Zagato ook de wangen van de stoelen laten verven, dus deze zien er weer uit als nieuw.
Looks gaan voor praktijk.
Ik vind het echt een mooie auto met een prachtig, cognac kleurig interieur, maar echt lekker zitten de stoelen niet. Vanwege de elektrische bediening kunnen de stoelen ook niet laag genoeg, maar ook de lendensteun is iets teveel aanwezig. Uiteindelijk een rit van 5700 km door Italië gemaakt en het comfort is gelukkig goed te noemen. Het zijn geen Volvo stoelen, maar het is voldoende voor mij.
Tuning.
Hoewel de Spider snel genoeg is, was ik toch voor een aanbieding gezwicht van Club Alfa Romeo. Voor een nette prijs van 200 naar 240 pk leek me wel wat. Bij een erkende tuner gedaan, maar wat een problemen..... Ik zal de naam maar niet noemen, maar wat een prutsers. Gelijk na 20 kilometer de afspraak gemaakt om de tuning er af te halen. Kostte me wel nieuwe koppelingsplaten en vliegwiel. Had ik het nu maar bij Squadra laten doen, dan had ik deze problemen waarschijnlijk niet gehad.
(Ja, de koppeling zal al wel wat versleten zijn geweest, maar de auto is voor tuning getest door dit bedrijf...)
Italië
Vanuit NL een rit gemaakt naar het land van oorsprong, Italië, en volop genoten van open rijden. We zijn tot aan Sorrento geweest en totaal 5700 km gereden in 3 weken. Geen enkel probleem gehad en de Spider heeft ons dubbel laten genieten van dit mooie land. Af en toe naar een andere Spider gezwaaid, maar er rijden er niet veel. Wel een andere Nederlander gezien in exact dezelfde kleur, dit was een leuke ontmoeting. Alfa gekken onder elkaar. Het verbruik is eigenlijk heel simpel: Constant 105 km/u is 7l/100km. 120 km/u op de snelweg is 8l/100 km. Binnendoor rustig rijden is 9l/100km. Af en toe snel optrekken en wat meer doorrijden is zomaar 12l/100km. Je rechtervoet bepaalt dus echt wat je verbruik is.
Wat bevalt wel en wat bevalt niet?
Over het comfort van de stoelen heb ik het al gehad. Dat de bagageruimte maar 230 liter is, is natuurlijk niet echt belangrijk, maar voor een reis gewoon voldoende en altijd gelijk. Kap open of dicht maakt dan niet uit.
Het comfort met de kap open rijden is gewoon helemaal top! Of je nu 100 of 160 km/u rijdt, je kan elkaar gewoon verstaan. En bij milde regen gaat het water gewoon over de auto heen.
Wat eigenlijk een beetje jammer is, is dat de Spider wat emotie in het geluid mist. De 4 uitlaten hoor je niet en de motor ook al niet. Zelfs bij wat meer gas geven. Een modificatie van het uitlaatsysteem gaat toch een keer gebeuren. Het hoeft niet luid en wild te zijn, maar iets meer gevoel in combinatie met geluid mag wel.
Ik zal maximaal 10.000 km per jaar met deze auto rijden, dus volgend jaar zal ik weer wat toevoegen. Gelukkig staat de Spider altijd droog en komt deze er alleen uit met leuke ritten. Zo blijf ik de komende jaren genieten van deze liefhebbers auto. Ik ben er super blij mee!
Geen problemen en het is echt een Alfa
- 140.604 km
Even een update.
De echte objectieve auto enthousiast weet al dat Alfa inmiddels kwalitiatief goede auto's bouwt. Dan wordt een Alfa gewoon een verstandige keuze die ook je liefhebbers hart kan aanspreken. De vraag is natuurlijk wanneer deze kwaliteitsomslag is gekomen? Gezien mijn ervaringen met deze Spider 939, durf ik toch wel te zeggen dat het met deze modelserie echt is gekomen (dus met de komst van de 159). Misschien eerder, maar dat is in de reviews van andere Alfisten te lezen.
In juni dit jaar hebben we een rit naar en door Noord West Spanje gereden. Als Italië liefhebbers even wennen, maar qua land en gastronomie absoluut een topper. Dan hebben we natuurlijk de beroemde Costa's niet gehad, maar richting Santiago de Compostella en verder gereden. Steden als Burgos, Valloladid, Zarragoza en Barcelona o.a. aangedaan. En heerlijk om voor een luttel bedrag zo lekker te eten....en te tanken!!! Ik tank namelijk 98 en dat is voor euro 1,73 per liter zeer aangenaam voor de portemonnee i.p.v. de euro 2,40 per liter in NL. Het vakantie budget is in ieder geval niet overschreden, dus fantastisch!
6000 km gereden in 25 dagen, dus dan leer je je auto wel waarderen. Geen enkel probleem gehad! Nou ja, een heel kleintje dan, maar dan dat is makkelijk op te lossen en een bekend probleem: de raamschakelaar linksvoor. Meestal doet deze wat je wilt, maar soms ook een keer niet. Naar boven drukken en dan naar beneden gaan, en vice versa. Een nieuwe schakelaar kan, maar schoonmaken is het goedkoopst en net zo goed. Ik heb daarvoor wat interieur gereedschap aangeschaft, dus komende week maar even aan de gang.
We hebben de kronkelige weggetjes door de Picos en Pyreneeën gereden, over grindwegen op de woestijn hoogvlaktes van Bardenas Reales gereden, geen krimp. Een benzineverbruik van gemiddeld 9L/100km en nagenoeg geen olieverbruik. Ik hoef tussen de beurten door geen olie te wisselen.
De rode lak heeft wel wat liefde nodig. Bij aanschaf wilde ik glascoating laten aanbrengen, maar dit was echt te prijzig. Inmiddels een Alfa liefhebber en poetser gevonden in de buurt, die het voor een redelijk bedrag wil doen. Ik deed elke 3 maanden al zelf een keramische coating, maar dat is voor even prima, maar niet voor een paar jaar. En nu is een glascoating normaal ook maar 1 jaar echt goed, dus komt er bij deze 3 lagen op. Is goed voor een paar jaartjes. Recentelijk heb ik een weekje mogen rijden in een Porsche 911 carrera S met glascoating en het schoonmaken voor terugbrengen was wel erg simpel. Dat wil ik dus ook. Steenslag en kleine plekjes worden weggewerkt en een parkeerdeukje laat ik ook wegwerken. Deze auto moet echt mooi blijven.
Na 14 jaar en ruim 140000 km kan ik ook niets anders zeggen dat de leren bekleding er nog uit ziet als nieuw. Ik heb Volvo's gezien van 14 jaar oud waar het leer compleet versleten was. Dus ook hier hebben de italianen goed werk afgeleverd.
Aan bekerhouders doen de italianen niet, maar nu blijkt dat het vakje in de midden armsteun ook een bekerhouder is en dat deze zelfs koeling door d.m.v. de airco heeft. Fijn dat het er in zit, maar nog niet gebruikt.
Voordat de Alfa weer in november in de garage gaat, zal ik nog een de auto verwennen met een beurt inclusief oliewissel. Je moet de auto ook wat teruggeven voor zijn/haar betrouwbaarheid. Wel merk ik dat wanneer de auto een aantal weken stil heeft gestaan de banden een beetje vierkant worden. Even een paar kilometers rijden en dan is het weer normaal. Er zitten Kumho Ecsta banden onder. Een sportieve band die mij meer dan prima bevalt voor een redelijke prijs. Ik betwijfel of het met Pzero's beter wordt, voorlopig zit er nog genoeg profiel dus hierover ben ik ook tevreden.
Mocht iemand dit lezen en een Spider willen aanschaffen. Het prijsverschil zit in de motor, niet in de auto. Ik wilde deze motor en voor mij de juiste beslissing, maar dat wil niet zeggen dat een andere motor niet goed is. Het is alleen dat de andere motoren gevoeliger zijn, zeker m.b.t olieverbruik, om over het benzineverbruik van de 3.2 6 cylinder maar niet te hebben, maar dan heb je ook wat. De 2.4 diesel is voor NL belastingtechnisch niet meer interessant, terwijl dit eigenlijk ook een hele fijne motor in de Spider is. Ik hoop dat de Spider 939 door liefhebbers gekoesterd wordt, want dat verdient deze auto, ongeacht de motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.