Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive (2012)

Signalement

UitvoeringGiulietta 2.0 JTDm 170 Distinctive
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf175.745 km
KM-stand laatst195.700 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijders auto

  • 175.850 km

Sinds gisteren (7/3/25) ben ik de eigenaar van een knappe Alfa Giulietta uit 2012 met 176.000 km op de klok. Voor mij eigenlijk een heel nieuw avontuur, want ik had nog nooit in een Alfa Romeo gereden en ik moet zeggen dat ik daar spijt van heb, want het rijdt echt heel leuk.

De Giulietta waarvoor ik ben gegaan is een 2.0 diesel (170pk) met automaat. Daar zit echt veel gang in!

De Giulietta vind ik een ontzettend mooie auto om te zien en het interieur ziet er ook goed uit. Het is een auto van 13 jaar oud, maar het ontwerp is tijdloos. De auto wordt over twee weken 2-staps gepolijst en geseald, dus dan ziet hij er weer uit als nieuw.

Voor wat betreft het interieur.. Het ziet er mooi en luxe uit, maar de bouwkwaliteit is niet de beste. Het piept en kraakt aardig en er is gebruik gemaakt van soft-touch materiaal wat na jaren gaat plakken. De Giulietta die ik gekocht hebt staat er wel netjes bij en gelukkig vind ik het heerlijk om interieur te detailen, dus ik kan mijn lol op.

Hoe rijdt het dan eigenlijk?
De Giulietta voelt lichtvoetig en stabiel aan. De geluidsisolatie is goed en er is weinig afrol- en windgeluid te horen. De Giulietta voelt volwassen aan.
Het motorblok is krachtig met veel koppel en trekt goed door. Het bochtenwerk is erg leuk en precies, de Giulietta is lekker om mee te sturen.
De versnellingsbak is een automaat en daar moet je echt aan wennen. Hij kiest zijn schakelmomenten bijzonder uit en je moet even leren hoe de bak denkt, als je dat eenmaal door hebt dan kan je rap meters maken.
Remmen zijn krachtig en goed doseerbaar.
De Giulietta is voorzien van de DNA-knop en dat is wel tof met echt grote verschillen in rijeigenschappen en beleving per stand.

Al wat nadelen? Ja de zit-posite is erg wennen en niet perse heel comfortabel, de stoelen zijn namelijk wat aan de harde kant. Na wat langere ritten merk ik dat mijn linkerknie tegen de deur aan zit, dat levert wat irritatie op. Logica is de auto is ook ver te zoeken, maar het ziet er dan wel allemaal weer leuk uit. Ik denk persoonlijk dat wanneer ik gewend ben, de "kwaaltjes" ook wennen.

De verlichting van de Giulietta is trouwens een enorm pluspunt. Er komt een bak licht vanuit het dimlicht en de Xenon-verlichting stuurt ook nog mee. Met grootlicht aan kan je vanaf Noord-Holland bijna tot aan Limburg kijken.

Tot nu toe erg tevreden. Komende tijd kilometers maken en dan volgt er een update.
Plannen:
- 2-staps polijsten
- nieuwe grill monteren?
- velgen afdraaien en zwart poedercoaten?
- nieuwe naafdopjes en logo's rondom
- chiptuning?

Trillen op snelweg

  • 176.562 km

Inmiddels 1100 km verder.
De auto vanbinnen volledige gereinigd en mooi gemaakt, alleen nog even de soft touch "plak" verwijderen.

Op de snelweg trilde de Giulietta onregelmatig en verschillend bij lasten wissels. Vandaag bij de Kwikfit de auto laten uitlijnen en de wielen opnieuw laten balanceren. Blijkt dat er in de rechter twee velgen een slag zit. De auto is nu al een stuk stabieler, de velgen laat ik morgen richten en dan moet het allemaal weer goed rijden.

Eind april gaat de auto voor groot onderhoud en daarna kan hij naar Squadra Tuning voor een Massimo tuning!

Wordt vervolgd!

Spoort als een trein

  • 176.750 km

Vandaag bij Velgen Expert in Amsterdam de twee velgen laten richten. De auto spoort weer als een trein, super!

De garage waar ik de auto heb gekocht, Rapido Auto's in Enschede was ook zeer meedenkend. Zij hebben een deel van de herstelwerkzaamheden vergoed, de auto rijdt nu beter dan toen ik hem kocht, top!

Ruim 10,000 km verder

  • 186.000 km

We zijn ondertussen 2,5 maand en ruim 10.000 km verder, hoe staan de zaken er nu voor? Kort gezegd, top!

De Giulietta heeft zijn eerste grote onderhoudsbeurt gehad en hier kwamen geen mankementen uit. De kosten voor het onderhoud vielen wel wat tegen, maar het is wat het is. De auto rijdt en schakelt nogsteeds top en heeft me nog niet laten staan.

Het interieur van de auto heb ik vervangen voor het half-lederen interieur van Alfa. Wat staat dat ontzettend goed! Wel denk ik binnenkort wat spacers te kopen om de stoelen wat achterover te zetten.

Verder is de auto onlangs getuned bij Squadra Tuning en dat heeft de Giulietta in een compleet andere auto verandert. Hij is gewoon echt rap geworden! Voor wat betreft rijeigenschappen van de koets, dat is echt heel leuk, echt lekker sturen!

Er staan nog wat kleine dingen op de planning, zoals 20mm spacers rondom en het opnieuw lakken van de remklauwen. Verder is de Giulietta echt een plaatje!

Ik zal wat foto's toevoegen!

Nieuwe koppeling en nog wat kleine upgrades

  • 195.700 km

Ruim 6 maanden en 20.000 km verder, hoe staat het er nu voor?

Na de tuning bij Squadra merkte ik steeds vaker dat de koppeling in de oneven versnelling begon te slippen. Na een kleine 200.000 km en een aardige vermogensboost van de tuning vond ik dat niet heel gek, maar toch weer een flinke kostenpost. De auto weggebracht naar de Alfa specialist en inderdaad, een nieuwe koppeling en dubbelmassa vliegwiel. Direct maar weer een kleine beurt en nieuwe APK. Samen toch weer een kleine €3500, ouch....

Met de nieuwe koppeling rijdt de auto overigens een stuk beter en ik kan nu ook volop genieten van de Squadra tuning. Hij loopt heerlijk door en is aardig rap tot ongeveer 180 km/u. De TCT in de Dynamic stand blijft toch wat lang in de verzetten hangen, terwijl de N-stand net niet genoeg bij de les is, dat is jammer. Daar konden ze bij Squadra ook niets aan doen helaas, de gaspedaal reactie daarin tegen is wel echt aanzienlijk verbeterd!
De afgelopen tijd heb ik ongeveer 1 op 16 gereden wat acceptabel is met mijn rijstijl.

Verder heb ik de auto ongeveer 2 maanden geleden voorzien van spacers rondom (voor 25mm, achter 30mm). Het staat de auto top en ook de rijeigenschappen gaan er op vooruit. De auto spoort beter op hoge snelheden en gaat nog mooier de bocht om. Wel merk ik op hoge drempels dat de wielen af en toe de wielkast raken, waarschijnlijk omdat de auto door de spacers ook iets meer inveert (grotere hefboom).
Bij het aanbrengen van de spacers heb ik ook direct de remklauwen voorzien van een nieuwe laag blanke lak en hier en daar wat bijgewerkt met rood, dat knapt de auto ook weer aanzienlijk op! (Zie foto's).

Komend voorjaar gaan er nieuwe zomerbanden op de 18" turbina-velgen. De huidige set begint aardig te cuppen en voldoen niet helemaal aan de rijeigenschappen die ik zou willen zien. Verder is de auto eigenlijk compleet naar wens heb ik op dit moment geen andere plannen.
Wel zag ik laatst een leuke Giulia 2.2 Jtd automaat voorbij komen in het rood, dat begon toch wel aardig te kriebelen dus wie weet!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.