Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 145.857 km |
De eerste KM's met de Juul
- 128.000 km
Sinds Zaterdag de 16de hebben we de Juul voor de deur staan. Wegens werk wijziging rijden we veel te kort voor 2 diesels. Wegens ons belasting stelsel heeft onze 159 op 10 jarige leeftijd met pijn in het hart na ruim 7 jaar trouwe dienst zijn plek af moeten staan aan de Juul.
Wat is het: Een Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive TCT 170PK voorzien van sport Pack 3.
De winterbanden set van de 159 passen onder de Juul dus dat valt weer mee. Ik heb de 18" set dus tijdelijk verruilt voor de 16" winter set. Geen overbodige luxe met het weer van deze week.
I.v.m. kans op ijzel maar een lange rit met de Juul i.p.v. de Punto evo 1.3 JTD. De Punto ontbeerd immers ESP, ASR, en natuurlijk Alfa's Q2 (Q2 had onze 159 ook niet standaard sinds half 2008) dus de Juul zal zich beter gedragen bij gladheid. Beide staan op zelfde merk en type winterband dus die zullen buiten de breedte niet veel verschillen.
De eerste lange rit met veel max 100KM/H en files wegens aanrijdingen (gladheid) doet de Juul een nette 1:17 wat ik niet had verwacht. Met het file reiden is de TCT bak erg prettig in gebruik. Dat went snel. Nou ja we hadden natuurlijk al ervaring met een semi automaat hoewel ik aan dat drama liever niet terug denk. De bak schakelt 100keer beter dan de Lupo deed veel sneller en alerter geen getwijfel gewoon gaan. Als je hem vloert gaat hij hoog in toeren door voor het volgende verzet word gekozen. Tikkie tegen de flipper en hij schakelt op. Ik ben een geboren Diesellaar dus ben van het laag toeren reiden (sinds mijn 8ste al diesel rijder :) 56pk 3.1L 4cilinder). De motor reageert goed en is niet zo nerveus als de 318I executive en 406 2.2 GT die ik heb gehad. Ik vond Diesels altijd prettiger omdat ze niet nerveus zijn maar deze hangt lekker aan het gas en bij gas los rolt hij lekker door. De Juul is wel minder snel met tussen acceleraties als de gechipte 159 die 10 PK minder had maar wel veel meer koppel (250NM tegen 360NM) over een veel breder bereik.
De eerste KMs bevallen goed word vervolgd.
Duur in onderhoud? Ja wel €215 voor 2 jaar
- 145.857 km
20K en ruim 3,5 jaar verder na aankoop. Hoe houd onze Giulietta het?
Nou geen enkele reden tot klagen. De wagen rijd geweldig. Maar we gebruiken de benzine voornamelijk voor korte ritten voor lang pakken we buiten de vakanties de diesel (Punto 1.3 JTD). Voor de zomer vakanties is de Giulietta de wagen die we pakken immers de kofferbak is veel groter en de ruimte in zijn geheel ook.
De langste rit door Duitsland naar Oostenrijk en vandaar via wat tussen stops uiteindelijk naar Parijs en terug naar huis is de langste rit tot nu toe. Ruim 4000km in diverse etappes door een klein stukje Europa. Deze rit heeft de Giulietta goed doorstaan letterlijk en figuurlijk. Want onder weg naar Parijs had een Franse weg werker het op gemunt. Nou ja niet opzettelijk of eigenlijk wel want welke idioot verzond het om zijn lading niet vast te zetten. We kregen te maken met houten balk van 10cmx20cm en 8meter lang die in de lange laadbak tot ver over de dubbele cabine stak en met 90km/h tegen wind in reed de weg was net naar dubbel balans en op dit deel mag je 110 dus walen we de wegwerkers in over de linker strook. De balk werd door de wind gepakt als ik de vrachtwagen heb ingehaald deze kwam rechtstandig in de bak te staan en maakte een salto achterover richting de voorruit. De Giulietta stond in dynamic. In een split seconde vliegt er van alles door je hoofd. Ik had maar 1 doel! er onderdoor als ik rem rost hij vol door de voorruit en zijn we alle 4 het zaadje. Ik heb net een truck ingehaald met kraan er op die er bij hoort zo bleek later. Dus als we dat hadden overleeft en zouden afremmen zou de truck ons rechts passeren en met z’n uitstekend deel zou die hem nog een bonus rondje door het interieur rossen. Dus ik trap het gas vol in en hij gaat in kickdown en stuur maximaal naar de vangrail. Net voldoende. De balk schampt de zij portieren en de vrachtwagen rost over de balk heen. Het had zo een scene uit de “fast en furius serie kunnen zijn“ De bestuurder die de lading verloor had niks door. Stijf van de adrenaline trap ik het gas dieper in en zet de Juul voor hem en dwing hem te stoppen nadat hij niet van plan was uit zich zelf te stoppen. Hij had niks gemerkt. Gelukkig konden we het na vertellen en de ANWB heeft alles netjes afgehandeld. Eén paar uur later zetten we reis voort naar Parijs met een vette deuk in het achterportier. De schade is netjes hersteld een nieuwe deur en wat spuitwerk voor de voorste en achterscherm en ze is weer tip top. Gelukkig zit er geen bemoeienis systemen op de Giulietta want als de auto zelf een noodstop had uitgevoerd had ik dit wellicht niet kunnen schrijven.
Wat was ik blij met het uitermate alerte stuurgedrag en vlotte gas response van onze Giulietta een echte life saver.
Dit is waarom je een Alfa koopt een geweldige wegligging die je instaat stelt een ongeval te voorkomen of de impact te minimaliseren. Ik wil geen auto die heel goed is in boom knuffelen maar een waarmee ik kan voorkomen hem te moeten knuffelen. En als bonus ziet het er ook nog eens goed uit ook en kun je je gezin er in mee nemen op vakantie.
De belangrijkste eigenschappen van een auto zijn voor mij na de BMW rijtraining in de 318I en latere grip en slip cursussen die eigenlijk verplicht moeten worden als onderdeel van het les pakket.
1. Algehele Rijeigenschappen
2. Algehele Rijeigenschappen
3. Algehele Rijeigenschappen
4. Goede zit positie (kun je goed actief zitten)
5. Actieve veiligheidssystemen (ABS, ASR, EBD, ESP etc.)
Wat is totaal irrelevant:
Connected zijn met iets anders dan de weg!
Knuffel Dashboard
Allemaal schermen
Radio met 1001 opties
De radio werkt prima FM doet het en er zit nog een heuse CD speler in wel met mp3 dus je kunt er veel nummers opzetten en het voldoet prima meer heb ik niet nodig. Als ITer wil ik een functionele auto en als ITer heb ik dagelijks te maken met slecht programmeerwerk van grote multinationals dus a.u.b. schoonmaker blijf bij je leest en maak gewoon een goede auto die plakt aan de weg als kleefkruit!
En dat is precies wat de Giulietta doet. Geen poespas.
Maar er zijn veranderingen gaande en de Giulietta gaat in ons gezin een andere rol spelen. Door aanbod van een andere baan krijg ik weer een lease wagen. Daardoor wordt deze na proeftijd de vaste secundaire auto en gaat de Punto weg want voor nog geen 5K per jaar ga je geen diesel aanhouden.
Tot dus ver uitermate tevreden. Voor €215 kunnen we weer 2 jaar zorgeloos rijden. De auto komt glansrijk doordeweeks APK en mag weer 2 jaar door voor de volgende. En omdat we niet heel veel rijden kom ik dus ook maar eens per 2 jaar bij de dealer. Aan onderhoud zijn we nauwelijks iets kwijt. Alleen het hoognodige.
Dit is onze 3de Alfa en eerste benzine Alfa en ze mag nog wel een aantal jaartjes mee. Geweldige wagen kan niks anders zeggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBi Quadrifoglio Verde PANO/BLUE&ME/STOELVERWARMING/LEDER/DNA/BIXENON/BOSE/NWE DISTRIBUTIE/FULL
- 2012
- 81.282 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T 170 PK Distinctive | PDC | Climate Control | Navi + Bluetooth
- 2011
- 240.449 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive / LEER / NAVI / AIRCO ECC / CRUISE
- 2012
- 213.691 km