Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst54.840 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na het lange wachten...

  • 120 km

Gisteren was het zover. Na het lange wachten en het geduld ernstig op de proef werd gesteld, heb ik eindelijk de Giulietta in ontvangst mogen nemen.

WAT IS HET ??

Het komt uit Italië, is rood en snel, maar geen Ferrari. Net zoals een Ferrari een Magnetto heeft, heeft deze Alfa een DNA knop. Die knop zorgt voor de gespleten persoonlijkheid van de Auto. In de normale stand is het een comfortabele metgezel, in Dynamic hitst hij je op. Ook is deze bijzonder: Het is namelijk een TCT versie, ofwel een automaat met dubbele droge koppeling met 6 versnellingen. Een beetje hetzelfde idee als de DSG bij Volkswagen.

HOE RIJDT HET ?

Over hoe een Giulietta rijdt zijn al meerder lofzangen over geschreven, dus ik beperk mij bij de eerste indruk over de TCT zelf. Ik reed weg bij de dealer in de Normaal stand en gewoon in Drive. In de volledig automatische stand.

De automaat schakelt zijdezacht en volledig on-opgemerkt op. Wanneer ik eens inhaal (en voor mij die niet automaat echt gewend is) schakelt hij vlot terug en is goed bij de les. Met de schakkelpeddels kan je ingrijpen, een tikje terugschakelen of opschakelen en dat doet hij zonder het idee te geven dat hij moet nadenken. Als je verder niets doet dan neemt hij het weer over.

Zet je de pook naar links, dan gaat hij over in de volledig manuele stand. Je schakelt dan zelf door de peddels of door de pook op en af te tikken. Hij grijpt dan niet in, dus je schakelt echt zelf. De enige keer dat hij wel ingrijpt is dat als je stil komt te staan: dan staat hij weer in zijn 1 klaar voor vertrek.

Mijn vader was mee bij het ophalen en heb hem ook laten rijden. Hij probeerde mij de afgelopen tijd ertoe over te halen alsnog een Golf met DSG te nemen, maar ook hij is nu om...

Dit zijn slechts eerste indrukken, en later komt er nog meer wanneer de auto wat meer rijervaring heeft. Nu ben ik natuurlijk nog lyrisch en verliefd, dus tijd zal leren of dat over een poos nog het geval zal zijn

Start Stop FAIL

  • 425 km

Helaas helaas een probleem is opgedoken:
Ik was onderweg en bij stoplicht greep start stop in maar... de auto startte niet meer bij het loslaten rempedaal. Ik kreeg vervolgens een foutmelding dat het start-stop onbeschikbaar is en dat de motor gecontroleerd moet worden. Inrij-euvel ? Kinderziekte ? Dit is geen goed begin...

De auto laten uitlezen en bleek dat er niets aan de hand is, alleen dat het zelf-lerend systeem blijkbaar even de weg kwijt was

Na de eerste tankbeurt

  • 619 km

Net de eerste tankbeurt achter de rug. 55 liters euro gingen er in voor 619 km. De jongen van de pomp vond hem heel gaaf, maar dat is bij lange na niet de beloofde 5,2 l/100 km die de fabrikant theoretisch beloofde. Hopelijk wordt dat beter wanneer de auto is ingereden. Af en toe rijden in Dynamic en dan flipperen is wel érg verslavend.

Nu we toch over ontwikkelpuntjes hebben:

De stoelen zouden iets meer zijdelingse steun mogen geven en de zitting zou ook evt kantelbaar kunnen zijn (ik heb het gevoel een beetje te vlak te zitten).

Zoekbereik in navigatiesysteem voor POI in de buurt is een beetje beperkt (5 km)

Wat positieve punten:
De auto stuurt lekker strak
Spelen met de flippers is heel leuk
Bijna iedereen vind hem mooi.

2500 KM verder

  • 2.508 km

Inmiddels de auto twee weken in bezit en flink wat kilometers gemaakt (vooral zakelijk).
Na een aantal tankbeurten merk ik dat hij zuiniger is gaan rijden, maar de beloofde 5,2 fabrieksopgave haal ik zeker niet. De dynamic stand en zelf schakelen is nog altijd verslavend en in de file's is het weer in automaat zetten wel lekker. Ik krijg nog steeds complimenten voor de auto en na 2500 km moet ik denken maar eens op wagen hem in Duitsland uit te laten.

Ondertussen hebben zich geen rare foutmelding of gekkigheden voorgedaan dus so far so good.

Kabelbreuk

  • 4.025 km

Inmiddels heeft de auto 4000 km gereden en ermee gereden in de Ardennen en Luxemburg.
De auto ligt mooi in de bochten en kan vlot mee gereden worden. Helaas Helaas....dit ging niet foutloos..: Was ik bij het kasteel van Bourscheid de bochten aan het vreten, ten noorden van Clervaux, en plotseling vond het navigatiesysteem de satelieten niet meer. Op de kaart bleef ik rondjes rijden ergens in "the middle of nowhere". De volgende dag de dealer gebeld en bleek de hele lot die in hetzelfde weekend te zijn geleverd een te korte kabel te hebben van antenne naar navigatiesysteem waardoor deze los komt te liggen. De opvolgende zaterdagochtend bij de dealer geweest en nieuwe kabel erin laten zetten. Gelukkig snel geholpen en binnen een uur deed alles het weer. Dit kost hem wel een ster. Goed ik stond niet aan de kant van de snelweg met een kapotte motor, maar het geeft geen goede kwaliteitsindruk.

Vaarwel Giulietta

  • 54.840 km

Ik neem afscheid bij mijn werkgever, en dat betekent ook afscheid nemen van de leaseauto. Ik hem met haar nog een toertocht gemaakt naar en door Tsjechië. Tot op heden heb ik geen olieverbruik gespeurd.

Enige nadeel is dat ik merk dat het scherm van het navigatiesysteem soms hapert bij het in en uitklappen.

Na een wasbeurt heb ik afgelopen maandag afscheid van haar genomen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.