Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive (2012)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir Business Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen bij Van Kouwen

Eindelijk is het zover. Na 3 maanden wachten is de auto aangekomen bij Van Kouwen in Amsterdam. Ondanks dat ik in Den Haag woon, toch in Amsterdam terecht gekomen. Bij Preuniger in Rijswijk vrijwel genegeerd, totaal niet van plan een auto te verkopen. Ook geen interesse in mijn vorige Alfa, een mooie 156 Sportwagon op LPG met 125000 km. Bij Van Kouwen warm ontvangen, enthousiaste autodealer die goede adviezen gaf, zoals bijrijdersstoel ook in hoogte instelbaar bestellen, anders kon ik met mijn 1.88m niet onder het schuifdak.

Verder is het een Business Executive met navigatie, regensensor, getint glas, rosso alfa, lichte stoffen bekleding (maakt het interieur wat lichter), schuifdak, super sport 17 inch velgen en een trekhaak (voor gecombineerde thule fiets/bagadrager, wel nodig indien je met een gezin met 360 liter bagageruimte niet uitkomt).
Bewust niet voor 18 inch gekozen, omdat ik altijd file parkeer, en de randen dan toch snel beschadigen. Ook geen sportonderstel gekozen, want auto is nu al hard geveerd. Het nadeel is wel dat de auto wat hoog op de poten staat.

De eerste km's:
Poeh, dat is wel even wennen ten opzichte van de 156, wat is de neus onoverzichtelijk! De auto is wel heerlijk stil.

Minpuntjes:
De navigatie heeft een ontzettend saaie vrouwenstem, die niet is aan te passen. Ik heb nog de taal van het dashboard op Italiaans gezet, maar de navigatie blijft helaas in Nederlands. Kaarten worden niet geupdate, en zijn nu sterk verouderd. Je moet je verstand erbij houden bij bepaalde aanwijzingen, want sommige doorsteekjes zijn echt onzin.

Stoelen zitten wel goed op lange afstanden, maar bieden weinig zijdelingse steun.

Zithouding is voor mijn 1.88m niet perfect, het blijft een soort kikkerhouding.

Deel van de snelheidsmeter zit achter het stuur, tussen 20 en 120 km uur. Ik los dat op door de All Weather stand aan te zetten, dan wordt de snelheid onderin het dashboard digitaal aangegeven.

Motorkarakteristiek is echt met een turbogat, onder 2000 toeren gebeurt weinig, daarna heel veel, maar bij 6000 houdt het snel op. Mijn Alfa 156 liep heel lineair tot 7300 toeren (gechipped door Squadra)

Ruimte binnen. Mijn kinderen groeien door helaas, en met hun 1.70m gaat het nog net achterin.

Pluspunten:
Prestaties. De motor trekt als een dolle, er is heel ontspannen hard mee te rijden. In Duitsland kun je heel gemakkelijk 170 als kruissnelheid aanhouden.

Verbruik. Regelmatig rijd ik zuiniger dan 1 op 14, en da's best knap voor een 170 pk versie.

Ontbreken van olieverbruik. In 112000 km nog nooit olie bijgevuld

Geluidsnivo: Auto is erg stil, ook bij hoge snelheden

Navigatie: Herberekent erg snel, dat weer wel

Uiterlijk: Ook na bijna 4 jaar blijft het een mooie verschijning, zeker tussen alle grijze muizen auto's in Nederland.

Raar geluid bij remmen

  • 10.000 km

Er is een raar geluid te horen bij remmen. Conclusie: Er is een steentje tussen remschijf en -blok gekomen. Resultaat: Enorme groef in remschijf. Beide remschijven vervangen.

Auto loopt soms op 3 poten

  • 60.000 km

Bij een koude start, loopt de auto soms op 3 poten. Dit verdwijnt na circa 500m. Onderzoek in Hoofddorp bij Alfa dealer levert weinig op, maar nadat het toch een maand aanhoudt, wordt de MultiAir unit vervangen.

Achterklep gaat alleen met afstandsbediening open

  • 55.000 km

De achterklep gaat niet meer open door het drukken op het Alfa logo. Onderzoek wijst uit dat ...... de bedrading is doorgesleten. Omdat ik dit na meer dan 2 jaar meld, is het ook geen garantiewerk meer.... gelukkig is het een leaseauto, maar eerlijk gezegd vind ik het onaanvaardbaar dat je voor reparatie zou moeten betalen. Zeker ook omdat het in latere versies is verbeterd en dus echt een constructiefout is.

Auto loopt soms op 3 poten

  • 95.000 km

Alweer hetzelfde euvel.... Bij Alfa dealer in Scheveningen kennen ze het probleem, hebben zelfs altijd een MulltiAir unit op voorraad liggen, en geven toe dat het (veel) vaker voorkomt. Het schoonmaken van het oliefilter in de unit lost dit tijdelijk wel op.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.