Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120 Distinctive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo 120 Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 82.104 km |
KM-stand laatst | 94.024 km |
Aanschaf Alfa Romeo Giulietta T-jet
- 82.104 km
In maart 2023 heb ik een Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-Jet 120 pk aangeschaft, als opvolger van mijn Alfa Romeo Brera. Ik was op zoek naar een zuiniger, lichtvoetiger en versere Alfa, na ruim vijf jaar naar dikke tevredenheid met de Brera te hebben gereden.
Als echte Alfist schop je dan natuurlijk binnen het eigen merk, alhoewel de keuze daarbinnen niet ruim is. Ik heb nog even met de gedachte geflirt om een Lancia Delta te kopen. Daarvan heb ik er ook een aantal in het echt bekeken en gereden. Hoewel dat een elegant model is (en ruim!), deed een proefrit in een Giulietta mij toch weer naar dat merk trekken. De Giulia en Stelvio liggen (nog) buiten het door mij gestelde budget, dus ja, dan blijft bij Alfa feitelijk een Giulietta of Mito over in het recente aanbod. De Mito heb ik al in bezit gehad, ook een hele fijne auto, maar nu op zoek naar iets ruimers en volwassener.
Omdat ik geen kilometervreter ben viel een diesel af. Dan is er bij de Giulietta keus uit een 1.4 in Multiair of T-Jet variant. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een T-Jet omdat het Multiair systeem niet zonder zijn problemen is en de T-Jet juist als een probleemloze motor bekend staat. Na diverse Giulietta's te hebben bekeken en gereden is de keuze gevallen op een witte T-Jet die bij een bekende Alfa specialist in Gelderland te koop stond.
Lage kilometerstand, verzorgd in- en exterieur en voorzien van het sportpakket, dus donkere koplampunits, zij-skirts, aluminium interieurdelen en half leren bekleding. Een Distinctive uitvoering, maar wel een in Duitsland geleverde auto, waardoor zaken als cruise control en elektrische bedienbare ramen achterin ontbreken.
De auto rijdt soepel, stuurt strak en sportief, zoals het hoort bij een Alfa. De T-Jet motor heeft 120 pk en dat is ruim voldoende. Bij mijn vooronderzoek kwam ik er al achter dat Alfa met de opgave van 120 pk heel bescheiden is geweest, want in werkelijkheid ligt dat op een pk of 130. Je komt meer dan prima met het verkeer mee. Wellicht dat ik de auto in de toekomst nog laat chippen bij een eveneens welbekende Alfa tuner in Gelderland.
Mijn referentiekader was een Brera. De Giulietta is ruimer, praktischer (duh...) en lichtvoetiger. En logischerwijs is het verbruik ook een stukje gunstiger. De kleur wit staat de Giulietta heel goed, in combinatie met het donkere interieur en de donkere 18'' 8C velgen. Een plaatje!
Kortom, dik tevreden met de aanschaf! :-)
Update mei 2023
- 84.245 km
De eerste kilometers met de Giulietta zitten erop. Ik ben nog steeds content. Goede rijeigenschappen, een mooie frisse verschijning en een comfortabel interieur om in te vertoeven.
Wel heb ik het nodige onderhoud laten plegen. Ik wist dat dat gebeuren moest, omdat bij aankoop een sluitende onderhoudshistorie (op papier) ontbrak. De verkoper verzekerde mij dat de auto door de vorige eigenaar goed is onderhouden, maar ik ga niet af op mooie woorden.
Daarom heb ik de auto bij mijn vaste onderhoudsadres goed laten controleren. De vloeistoffen en filters zijn vervangen, airco is onderhouden en bougies vernieuwd. Ook de distributieriem, multi-riem en waterpomp zijn vervangen.
Ik kwam er vrij snel achter dat ook deze Giulietta een voor dit model welbekend mankement had: kapotte kabelbomen in de kofferbakklep. Verder stond er na een flinke regenbui wat water in de uitkeping van het kofferbakslot. De rubberen aansluiting van de achterruitenwisser is daar de boosdoener van. Beide mankementen heb ik dus laten repareren.
Update juni 2023
- 84.925 km
Met de Giulietta op reis naar Scandinavië (Denemarken en Zuid-Zweden).
Voordat ik aan deze reis begon heb ik de remschijven en blokken rondom vervangen. Blokken waren niet al te fris meer en de schijven voor ook niet. Verder piepten de remmen af en toe. Ik vermoed dat het nog om de eerste schijven en blokken ging. Kortom, ik heb ze rondom vervangen voor verse exemplaren.
Verder heb ik cruise control laten inbouwen, omdat ik die luxe optie toch wel erg miste. Met zo'n flinke reis naar Scandinavië is het wel fijn om op de (snel)weg de rechtervoet af en toe rust te kunnen geven.
Ook aan de radio heb ik werk laten verrichten. De ontvangst was vanaf aankoop al matig en werd steeds slechter. Ik heb er tijdens de proefrit niet op gelet, leerpuntje voor een volgende keer. De antenne en kabel bleken defect en zijn daarom vervangen. Radio werkt nu weer als een zonnetje.
Update augustus 2023
- 90.230 km
De vakantie zit er al weer even op. De Giulietta heeft zich voorbeeldig gedragen. Flink wat kilometers gemaakt door het prachtige Deense en Zweedse landschap, zonder problemen. Een aantal plaatjes geschoten van de bella, zie de profielfoto's.
Na de vakantie heb ik een paar kleine parkeerdeukjes laten verwijderen, twee nieuwe koplampen geplaatst (de vorige waren flink dof) en ik heb een tweedehands dashboardpaneel geplaatst (de vorige had een lelijk deukje in het aluminium). Cosmetisch is de Giulietta nu ook bijgewerkt.
Update oktober 2023
- 91.280 km
APK keuring laten uitvoeren: zonder problemen erdoor. Wel heb ik in september een nieuwe accu moeten plaatsen. De oude accu betrof de originele die na 10 jaar trouwe dienst de geest heeft gegeven.
Verder heb ik nog een cosmetische ingreep laten uitvoeren: de velgen zijn gepoedercoat en ik heb de remklauwen van een verse rode lak laten voorzien. De velgen hadden alle vier stoeprandschade en Pietje precies als ik ben vond ik dat afbreuk doen aan de verder zo nette en strakke koets. Zie de foto in mijn profiel voor het resultaat.
Ik heb meteen de banden, Chinese B-merk (Hifly voor en Minerva achter) laten vervangen voor de enige echte band die bij een Italiaan hoort: Pirelli's. Wat een verschil in rijden! Veel meer grip, comfort en betere remweg dan die Chinese meuk.
Update december 2023
- 94.024 km
Eindejaarsupdate voor de Giulietta. Inmiddels heb ik er 12 duizend kilometer op zitten. Naar volle tevredenheid. Wel wat onderhoud moeten plegen, maar het meeste daarvan is regulier en voorzien en de cosmetische verfraaiingen zijn natuurlijk een eigen keus. Olieverbruik is minimaal en de motor loopt als een zonnetje. Het verbruik vind ik netjes, gemiddeld ruim 1 op 14 (zie ook de verbruiksmonitor die ik bijhoud). Ik tank overigens uitsluitend euro98. De gebruikskosten kunnen dus wat lager als ik voor euro95 kies.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.