Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 75 3.0 V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto had ik voor de hobby erbij. Ik was in bezit van een lease auto en dan is de combinatie van een eigen auto en een goede kilometerregistratie van de leaseauto geen gek dure uitspatting.
Gevoel:
Alles wat in andere reviews staat over deze wagen is waar. En meer. Wat en skelter! Wat een power! Wat een fantastisch gevoel van autorijden! Mede passagier - niet hobbyisten- vonden deze auto leuk zitten, tot ik écht gas gaf. Dan trok men altijd toch wat bleek weg.
Historie:
Deze auto heb ik in oktober 2004 gekocht van een liefhebber die de auto bij een specialist in onderhoud had gehad. Deze auto was altijd goed onderhouden en dat was echt te merken.
De vorige eigenaar had op onderhoud niet bezuinigd. Hij had bijvoorbeeld de uitlaat laten maken nadat hij deze op een stoep kapot had gereden. Voor het gemak was de katalysator verwijderd. Die was kapot gegaan met de botsing. Niet milieuvriendelijk. Maar wel lekker. Wat trok deze auto goed. En de V6 die deze auto heeft, is toch al heel fijn. Heel veel koppel onderin en een beest boven de 3000 toeren.
Rijgedrag:
Deze auto is erg stil. Boven de 4000 toeren hoorde ik pas de motor. Op de snelweg is dat 140 km/h. Als ik de motor wilde horen, en het geluid van deze V6 is echt fantastisch, dan moest ik altijd goed in de toeren gaan zitten. Maar voor het koppel hoefde dat dus helemaal niet.
De auto was niet verlaagd, had geen stuggere veren of andere modificaties. Ik kon daardoor verrassend goed over drempels. Voor zijn leeftijd stuurde de auto redelijk strak. Het kan altijd beter maar zo een auto moet wel een hobby blijven. Als alles perfekt moet, dan blijf je bezig.
Op hoge snelheden echter, reed de auto beduidend minder fijn. Boven de 180 begon hij echt te stuiteren. De motor wilde nog wel, de rest echter niet.
Ik reed met de auto gemiddeld 1 op 9. Dat klinkt onzuinig maar ik was toch voornamelijk aan het spelen. Ik heb de auto af en toe voor woon werk gebruikt en normaal rijden in de spits gaf een verbruik van 1 op 12. En dat vind ik heel netjes; dat is al bijna fatsoenlijk.
Comfort:
- de motor is zeer stil
- het windgeruis valt behoorlijk mee, mits die irritante vleugels van de voorportier ramen zijn gehaald
- de stoelen zitten goed en geven veel steun, ook zijdelings
- dit exemplaar kon verbazend goed over drempels
- bij rustig rijden is de auto niet onzuinig
- voor lange afstanden vind ik de auto toch niet comfortabel genoeg. Daar was hij net te hobbelig en onrustig voor.
Niet fijn:
Ik kon aan een aantal dingen merken dat deze auto eigenlijk over-gemotoriseerd was. Door het enorme koppel en pk’s had de auto voordurend de neiging tot uitbreken. In ieder geval in de eerste 3 versnellingen. De auto kan hard door de bocht, maar doordat ik er een paar keer totaal onverwacht ben uitgevlogen, werd ik steeds voorzichtiger. De auto kon misschien wel hard door de bocht, maar ik durfde dat op een gegeven moment niet meer. Ik was 2 keer met de schrik vrijgekomen en ik vreesde dat mijn beschermengel in staking zou gaan. De auto brak zelfs uit bij rechtuitrijden en volgas. Dat is misschien de charme van deze auto, maar met een zware rechtervoet vond ik deze auto echt gevaarlijk.
PROBLEMEN
Deze auto had voornamelijk geen problemen. Dat klinkt ongelofelijk voor dit type maar het was gewoon waar. De auto startte altijd, zomer en winter en deed nooit moeilijk. Het beste bewijs dat onderhoud door een goede garage loont. De auto had volgens mij in zijn bestaan gedurende jaren binnen gestaan en afgezien van een spatbord achter geen rotte plekken. Met dit spatbord kwam de auto overigens zonder problemen door de keuring. De onderkant was puntgaaf zelfs zonder dat deze was getectyleerd. Nb. deze auto’s zijn notoire roestbakken.
Een keer heb ik de koelvloeistof tank moeten vervangen omdat die wegens ouderdom een scheurtje had. Een tweedehands tank inclusief opsturen en koelvloeistof was 25 euro.
Toen ik de auto kocht waren er een paar kleine dingetjes die moesten gebeuren:
- electrische antenne kapot, vervangen
- kabel van de hendel naar de achterklep kapot, gerepareerd
- 1 lampenhuis vóór vervangen
- her en der wat rubbertjes
- de achterbanden vervangen
- versnellingspook gesteld zodat de auto weer als nieuw schakelde
- de aansluiting van de ventilatieknop was defect. Dit heb ik niet gerepareerd. Blazen kon daardoor maar op 1 stand, in mijn geval op de ramen; handig in de winter
- een beurtje en een apk
De auto heb ik in juli 2005 verkocht omdat ik met een andere baan en zonder lease auto moest gaan dieselen. 2 auto’s kan ik me helaas niet permitteren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.