Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)

autoreview

Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)
Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1987)

Signalement

Uitvoering75 3.0 V6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst128.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een "nieuwe" Alfa 75

  • 128.000 km

Een jaar of 10 geleden heb ik als hobbyauto een Alfa 75 1.6 uit 1986 gekocht. Na hier ongeveer 10 jaar plezier van gehad te hebben, begon het toch te kriebelen om eens te kijken naar wat anders, het liefst een 75 V6. Een mooi exemplaar ligt niet voor het oprapen, maar begin dit jaar kwam ik deze tegen en uiteindelijk gekocht. Ik ga deze hobbyauto dan ook niet beoordelen op dingen als brandstofverbruik, ruimte of uitrusting, daar koopt tegenwoordig niemand meer zo'n auto voor. Toch vind ik het leuk wat bevindingen op papier te zetten van deze bijzondere auto.

Historie van dit exemplaar

De historie van de Alfa 75 is redelijk bekend, maar het is denk ik wel leuk om even wat te vertellen over de historie van dit specifiek exemplaar. In oktober 1987 kocht ene dhr Van B. (geboortejaar 1927) bij de toenmalige Alfa dealer in Dordrecht deze Alfa 75 3.0 V6 America. Als ik op streetview kijk naar de huizen waar deze man gewoond heeft, was het waarschijnlijk iemand met best wat geld. Tot november 1996 is er bijna 80000km met de auto gereden. Blijkbaar was de man erg in zijn nopjes met deze auto, want pas in 2010 ging de auto over naar de tweede eigenaar. De auto is in dezelfde familie gebleven, het ligt voor de hand dat de tweede eigenaar de auto geërfd heeft. Blijkbaar was de tweede eigenaar ook erg blij met de auto, want deze heeft tussen 2014 en 2023 E 5604 uitgegeven aan onderhoud en het in goede staat houden van de auto, terwijl er in die periode slechts 4000km met de auto gereden is. Helaas zijn er tussen 1996 en 2014 geen facturen meer aanwezig, maar het taxatierapport uit 2014 spreekt van een "zeer fraai, origineel, zeer goed onderhouden auto in uitstekende staat"; de kosten zijn dus niet gemaakt om de auto (deels) te restaureren. Na 13 jaar heeft deze eigenaar de auto toch verkocht, waardoor ik nu de derde eigenaar ben. Bij aankoop was de kilometerstand 128000. Onlangs is de auto getaxeerd (verplicht bij een oldtimerverzekering) en de taxateur durfde het wel aan om te zeggen dat de auto nog in de originele lak staat. In in dit rapport werd verder gesproken van een "potentieel concourswinnaar".

De aankoop

Alfa's 75 koop je tegenwoordig niet meer voor een habbekrats, zeker mooie zescilinders niet. Voor het bedrag wat de auto heeft gekost, komen ook nette Porsches of Maserati's in beeld. Ik heb er dan ook even over moeten nadenken, voor mijn gevoel is het nog niet zo lang geleden dat je voor de 10 mille een mooie 75 V6 kocht. Maar tijden zijn veranderd en de auto is het zeker waard. Hoe vaak kom je een origineel Nederlandse 75 V6 tegen met lage kilometerstand, weinig eigenaren en in originele, roestvrije staat? Bovendien is het een pre-facelift model die mijn voorkeur heeft, dus oa met oranje achterlichten. De auto is gekocht bij Prins in Nunspeet, waar ik mijn 75 1.6 heb achtergelaten (zie laatste foto). De voorbumper en 1 sideskirt heb ik nog laten spuiten, want daar zaten toch wel erg veel krasjes op. Verder heb ik de originele velgen vervangen door imitatie Ronal A1 wielen, uiteraard liggen de originele wielen veilig hier in de garage. De originele 14 inch wielen vond ik toch wat ielig staan. De vorige eigenaar heeft de originele dempers (zelfs nog aanwezig bij de auto!) laten vervangen door gele Koni's. Ook heel handig is dat de bestuurdersstoel op langere rails gezet is, waardoor ik nu ook 10x beter achter het stuur zit dan in mijn vorige 75. De auto is verder afgeleverd met beurt en nieuwe distributieriem.

6 vs 4 cilinders

In vergelijking met de 75 1.6 die ik hiervoor had, heeft deze V6 een compleet andere rijbeleving, eigenlijk een compleet andere auto. Waar je bij de 1.6 bij 130 km/u al oordopjes in moest hebben de auto al wat lichter aan begon te voelen, rijd je met de V6 zo moeiteloos 160 en ligt hij nog stabiel. Best wel bijzonder voor een auto van bijna 40 jaar oud. Het rijden was in het begin wel even wennen. De koppeling grijpt best hoog aan en hij reageert akelig direct op het gaspedaal. De motor is ongelofelijk soepel en de versnellingen zijn erg lang. In 3 kun je stapvoets over rotondes, maar je trekt ook zo moeiteloos door tot 120 in diezelfde versnelling. Het is geen auto om met 100 km/u op de snelweg te sukkelen, want je geeft dan maar amper gas. Ga je gasgeven en schakelen op gevoel, rijd je telkens zo'n 30-40 km/u harder dan je denkt. De motor blijft maar doorgaan en vanaf zo'n 3200-3300 tpm klinkt hij echt geweldig, deze V6 staat dan ook bekend om het geweldige geluid. Overigens had de viercilinder ook een hele mooie brom, maar dan op een andere manier.

Wegligging

Auto ligt echt goed op de weg en de besturing is erg direct en de bekrachtiging is maar minimaal. Toch zit er voldoende gevoel in. Ik moet wel toegeven dat ik niet echt op de grens ga rijden; het is een auto met veel vermogen op de achterwielen in een relatief lichte auto zonder enige vorm van elektronica in handen van iemand die geen coureur is en ook geen ambities in die richting heeft. Ik denk dat je wel begrijpt dat ik de boel graag heel wil houden. Wel heb ik het idee dat de 1.6 net wat gretiger de krappere bochtjes in dook, de V6 voelt dan net wat "zwaarder" aan. In langere bochten heb je met de V6 natuurlijk veel meer snelheid. Hij rijdt trouwens ook nog best comfortabel, maar wel wat aan de stugge kant en ook het overhellen valt dik mee. Ik verwacht dat de Koni's hier ook flinke rol in zullen spelen. De viercilinder reed op de originele veren wat comfortabeler, maar helde ook meer over.

Nog plannen voor de toekomst?

Een paar dingen heb ik aan de auto veranderd, de wielen heb ik al genoemd. Er zaten geen logo's (meer?) op, maar op Ebay heb ik nog een nieuw logo achterop weten te scoren zoals die in 1987 gebruikt werd, in de grille staat nu ook het "America" logo, dat was een 3D print. Het zwarte kunststof op de auto was door de jaren heen bijna net zo grijs geworden als de auto zelf, dit heb ik weer zwart gespoten. Ook zit er een nieuwe radio in, de radio die in de auto zat is bewaard gebleven, maar dit was ook al een model uit de jaren 90. Een retro radio werd me afgeraden bij het bedrijf die de nieuwe radio gemonteerd heeft. Verder dacht ik erover de auto 3cm te laten verlagen, maar heb besloten dit toch niet te gaan doen. Het lijkt misschien wel erg fraai, maar de originele uitstraling gaat dan toch een beetje verloren en hij rijdt erg lekker zo. Een ritje naar Noord Italië (oa naar het Alfa museum) is wel iets wat ik graag nog een keer zou willen doen. Ook ben ik wel een beetje bang om dat te doen met zo'n mooie, originele auto en als ik onderweg strand, is de reis afgelopen; ik ben geen techneut. De bedoeling is dus om de auto mooi zo te laten zoals hij is, netjes bij te houden, lekker toeren en zo nu en dan mee naar een Alfa Romeo of klassieker evenement te gaan (Jonah en Erik bedankt voor het maken van de foto's tijdens de foto meeting!). Als ik nog meer rijervaring heb, zal ik zeker nog even een update schrijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.