Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante (2008)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante (2008)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst157.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

van 159 1.9 16v naar 2.4 20v

  • 139.800 km

Na lang overwegen zijn we tot de conclusie gekomen dat onze 159 jtdm 16v vervangen moest worden door een automaat. Veel automaten staan me niet aan, ik schakel liever zelf. Niet zo lang geleden hadden we een MX5 van de eerste generatie als hobby-auto. Misschien wel een van de beste voorbeelden van een auto met een geweldige handbak. De bak van de 159 1.9 is niet de beste in bedieningsgemak en in levensduur.

Voor mijn vrouw maakt een automaat net het verschil tussen gaan rijden of niet. Ik wilde graag bij Alfa blijven en dan kom je uit bij een Guilietta TCT of een 159 met Q-Tronic. De juul vond ik gebruikt in een leuke uitvoering nog te duur. Bovendien zit ik er niet helemaal goed in. Voor een 159 had ik wel een aantal eisen opgesteld: bvk vanaf half 2008, een SW uitvoering, 2.4 blok, niet overdreven veel kilometers en het liefst bruine leren bekleding. Omdat in mijn ogen het alu dashboard veel mooier is dan de kunststoffen variant, z it je aan een distinctive, elegante of business-pro uitvoering vast. Niet erg, maar vind maar eens een mooi en exemplaar met niet heel veel kilometers op de klok.

Deze komt van een particiulier en is volgens het boekje onderhouden. (Een business-pro uitvoering overigens, die ik als kopje boven de review niet kon kiezen, waardoor er nu Elegante staat).Wat aardigheden: een behoorlijk goede navi van Pioneer (beter dan die van Alfa/fiat), parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, afneembare trekhaak, leren bekleding, stoelverwarming. Een echte bijzonderheid zijn de schakelflippers aan de stuurkolom die additioneel werken op de sequentieel te schakelen pook.
Recent zijn de banden vervangen, een beurt, remblokken de riem en waterpomp en is de automatische bak gespoeld. Een paar jaar terug heeft Squadra de auto onderhanden genomen door een Massimo kuur. Helemaal goed dus en ik hoef er voorlopig niet naar om te kijken.

Hoe rijdt-ie?
Nou, wel heel erg lekker. Dit is echt een andere auto dan een 1.9 jtdm 16v.
Een blok met erg veel koppel en een prachtig geluid als je ver doortrekt. De automaat schakelt keurig en behoorlijk alert. En eigenlijk sneller dan met de handbediening via het pookje of de flippers. Aardig om even mee te spelen maar het voegt weinig toe.

Hoewel deze 159 wel de afslankkuur van 2008 heeft gekregen is toch te merken dat hij wat zwaarder is in de neus vergeleken bij de 1.9. Het sturen gaat ook iets zwaarder. Het drukt de pret niet, de 159 ligt als een blok op de weg. De absorpsie door het onderstel lijkt wat beter te zijn geworden.

De stoelen hebben een andere vorm en lijken wat hoger te staan, maar zitten prima. Ik heb het leer gelijk maar behandeld met Autoglym leerbalsem.
De Viking Pro-tech HP banden zijn nog vrij nieuw maar maken naar mijn smaak te veel lawaai op de snelweg. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met Viking zomerbanden. Kijk naar de oorspronkelijke aanschafprijs, dan lijken ze niet in de categorie goedkope (koreaanse) banden te vallen. Waarschijnlijk vervang ik ze toch een keer voor bijvoorbeeld Pirelli’s.

Maar dan kom je een toch een minpuntje tegen, niet groot maar toch. De bak schakelt op lange Duitse hellingen niet altijd op tijd terug. Dat is wel op te lossen door de bak in handbediening zetten of even de sportstand inschakelen. Maar omdat de bak meestal alert schakelt had ik niet verwacht dat zich dit zou voordoen.De koude start wordt wel eens bekritiseerd als lawaaiig. Tot nu toe valt dat mee maar heel koud is het nog niet geweest. De stationaire loop , ook bij warme motor, is zeker niet stil. Daar was de 1.9 wel rustiger in.

Het verbruik is erg afhankelijk van de omstandigheden . Veel meer dan bij de 1.9, die eigenlijk een consistent beeld liet zien. De 2.4 drinkt er op los in de stad, terwijl het verbruik op de snelweg wel redelijk is. Dat komt wel goed uit omdat ik dagelijks ca 100 km rijd, grotendeels over snelwegen. Ik kom nu ergens tussen 1:12-1:13 uit. Niet geweldig voor een diesel maar als je vermogen, automaat en gewicht meerekent, verbaast het me niet. Niet op korte afstanden inzetten, deze 2.4. Dan nemen we gewoon de ultieme cabrio, de fiets.
Een vakantierit van 1000 km met klassiek Eriba caravannetje van 520 kg gaf een verbruik van 1:10.5. Dat trekken gaat natuurlijk moeiteloos, vooral ook omdat de automaat zo soepel is in gebruik. Bijna alsof er niets achter hangt...

comfortabel

  • 157.000 km

Voor mijn dagelijkse afstand van 100-120 km is de Alfa lekker comfortabel. Vermogen op afroep, redelijk stil en vertrouwenswekkende wegligging. Het wel een dure hobby. Gelukkig dalen de brandstofprijzen nu weer maar afrekenen bij de pomp is geen pretje- dat gecombineerd met de flinke wegenbelasting.
En tegen valler was dat de carterventilatieslang lekte. Op zich niet zo'n ramp maar er omdat olie terecht kwam op koelwaterslangen werden die zacht en moesten vernieuwd worden. Binnenkort moeten de blokken en schijven aan de voorkant vervangen worden.Verder is er in de afgelopen periode alleen regulier onderhoud uitgevoerd.De banden zijn vervangen door Goodyear efficientgrip. Een goede allround band met niet veel afrolgeluid.
Een weekje geleden toch maar de winterset gemonteerd. Twee bandjes vervangen door Hankook Icebears. Die waren nieuw maar lagen al een tijd opgeslagen.Ik heb er geen klachten over.Winteren wil het nog niet waardoor over wintereigenschappen is nog niets te zeggen is.Het niveau van een Goodyear of Conti winterband verwacht ik natuurlijk niet en vind ik ook niet nodig.
Tot slot staat een bezoekje aan de spuiter in de agenda. Er is schade aan de bumper ontstaan door een aanrijding van achteren bij een verkeerslicht. Tja, dat gebeurt nu eenmaal wel eens.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.