Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170 Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 2.0 JTDm 170 Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 380.000 km |
Eerste ervaring
- 240.000 km
De Peugeot 306 was op een leeftijd van 20 jaar helemaal op. (zie mijn vorige review) Er moest iets anders komen, maar wat?
Hoewel, na al die jaren van lelijk gemuteerde haaienbekken, met de introductie van de laatste generatie Peugeot 308, ik helemaal verzot werd op het model, verdween die liefde naarmate de jaren verstreken en de Nederlandse wegen overspoeld raakten met lease uitvoeringen. Nee, dit zou 'm niet worden... Daarna een tijd getwijfeld tussen een Mazda 6 en Honda Accord. Die Japanners zullen ongetwijfeld goede auto's maken maar wat zijn ze oersaai en bescheiden. Uiteindelijk heel wat afwegingen gemaakt en de selectie beperkt tot Volvo V60 of V70, Peugeot 508 en de Alfa 159. Uiteindelijk bleek, dat dit een wedstrijd zou worden waarbij vooraf de winnaar al was bepaald. :))
Als eerst veel ingelezen over de Alfa 159, veel reviews en ervaringen op o.a. Autoweek en Engelstalige fora over de 1.9 Jtd uitvoering. Hierbij viel eigenlijk al heel snel op dat er veel problemen waren met de zogenaamde M32 versnellingsbakken van GM. De 2.4 Jtd had een F40 versnellingsbak, die veel degelijker was maar de auto was ook meteen veel zwaarder, had last van onderstuur en was problematischer in de voortrein. Een Engelse Alfist gaf als tip dat ik op zoek moest naar een 2.0 Jtdm bouwjaar 2010/2011 met een F40 versnellingsbak als ik mezelf hoofdpijn wilde besparen. Deze waren niet in overvloed aanwezig op de markt maar met enige geduld vast wel te vinden.
Zo gezegd zo gedaan.
Na een zoektocht van een paar maanden bij een handelaar in een Gelders dorp een mooie 2.0 Jtdm gezien in de kleur Grigio Stromboli met Rosso interieur. De interieurkleur op de foto's was fel lichtrood en dat bracht mij enigszins aan het twijfelen. Toch wilde ik gaan kijken om in ieder geval een indruk op te doen. Gelijk een afspraak gemaakt om de auto te bezichtigen. De volgende dag op de stoep van de handelaar bleek de interieurkleur niet overeenkomstig met de foto's op internet. De stoelen waren meer mat donkerrood. Dat zag er in het echt veel beter uit dan op die blitse foto's.
Al voordat de verkoper was gearriveerd, had ik de motorkap al omhoog gedaan en een deel van het aluminium opgepoetst om erachter te komen dat er gelukkig een F40 versnellingsbak in zat. ; )
De verkoper keek mij glazig aan en nadat ik hem had verteld waar ik naar aan het kijken was, gaf hij te kennen nog nooit van het M32 versnellingsbakken probleem te hebben gehoord. Een proefrit was geen probleem.
Direct na de koude start verscheen de melding " oliedruk te laag, zet motor uit" om na een paar seconden te verdwijnen. De verkoper gaf aan dat dit normaal was bij een koude start. Motor nogmaals gestart en inderdaad, nu geen melding maar de verkoper wist blijkbaar niet dat oliedruk bij een koude start juist hoger hoort te zijn en dat er geen logisch verband is tussen de melding en een koude start. Ook nadat je motor na 30 seconden uitzet en weer start, blijft het een koude start.
De proefrit was verder overtuigend. Je hebt meteen het gevoel in een D-segmenter op een premium platform te rijden. Een extreem stijve koets. Geen enkel rammeltje, geen enkel kraakje. Door de onafhankelijke double wishbone ophanging ligt de auto vooral in het snelle bochtenwerk als een blok op de weg. Je hebt niet het gevoel te rijden in een diesel. Onder de 2200 rpm hoor je de motor amper. Ook geen windgeruis. Alleen het rollen van de banden over het wegdek is als geluid waarneembaar.
De melding in het display over de lage oliedruk bracht me aan het twijfelen maar gaf wel een goede uitgangspositie bij het onderhandelen over de vraagprijs. De verkoper was uiteindelijk bereid € 750 te zakken nadat ik hem de eigenschappen van motorolie onder verschillende temperaturen had bijgebracht. Achteraf gezien is het kopen van de auto een goede gok geweest maar het had ook voor een nare verassing kunnen zorgen.
De auto gekocht en meegenomen maar die melding zat me niet lekker. Oliedruk gerelateerde zaken moet je serieus nemen. De melding verscheen alleen 's ochtends na een koude start. Bij het starten 's avonds voor de terugweg na het werk ( 8 a 9 uur later) kwam de melding niet op. Wat kon dit zijn?
Het nadeel van de 2.0 Jtdm ( motorcode 939) is dat er veel minder van geproduceerd zijn dan de 1.9 Jtdm en er daardoor veel minder kinderziektes van bekend zijn. Wel bleek dezelfde motor voor de Saab 9-5 te zijn gebruikt onder de naam 2.0 TTiD en bij GM( Opel) onder de naam 2.0 CDTi. Deze kennis vergroot meteen het zoekspectrum en ja hoor, Youtube staat bol met videos over de oorzaak én oplossing. ( een rubberen pakking twv 5 euro in de aanzuigbuis in het oliecarter, die niet meer goed afsluit).
een jaar en 25duizend km verder
- 265.000 km
Intussen is alleen de pakking van de olie aanzuigbuis in het carter vervangen, waarbij meteen ook de olie is vervangen. De klus is geklaard door AutoFirst Schasfoort voor een marktconforme prijs. Alle lof overigens voor dit no-nonsens bedrijf, dat service hoog in het vaandel heeft staan.
22 duizend km verder
- 287.000 km
Dit jaar iets minder kilometers gemaakt ivm Covid-19.
Tot nu toe geen serieuze problemen. Er lekt iets olie ergens boven de carter pan maar is niet goed te zien omdat het net achter de DPF vandaan komt. De pakking tussen oliepeilstok houder en carter is verdacht. Binnenkort maar eens de DPF demonteren om te kijken of dat inderdaad zo.
Er zit een klein gat aan de onderkant in de dorpel en aan de andere kant is de dorpel een beetje vervormd omdat de auto tot twee keer toe is doorgezakt toen ie op een as steun leunde. Het is een heel geklooi om deze auto op te krikken. Er zijn vier stevige opkrik punten voor de schaarkrik, en daarbuiten is alles zo zacht als boter. Niet verroest of rot maar gewoon dat er buiten het voorste subframe nauwelijks versterkte punten en alles gewoon bodemplaat dikte is.
Als de zomer eindelijk eens een keer zijn intrede doet, ga ik een gedeeltelijke antiroest behandeling doen en het gat dichten met epoxy. Voor de andere kant zal ik een plaatwerker moeten opzoeken die uitdeuken zonder spuiten doet. Ik ga daar zelf niet aan beginnen.
Verder is de auto voor de deur tot twee keer toe aan dezelfde kant opzettelijk bekrast met een sleutel tot op de primer laag door één of andere klaploper. Iets waar ik tot nu toe met geen enkele auto mee te maken heb gehad. Afgunst, jaloezie, uiting van een minderwaardigheidscomplex? Na herstel komt er 24/7 camerabewaking.
Er staat een distributie wissel op het programma bij 300.000. Bij de Alfa specialist om de hoek zou dat € 485-, incl waterpomp moeten kosten. Gezien een distributieset van Gates incl. waterpomp niet meer kost dan €90-, ga ik dit zelf doen. Het timing gereedschapsset is in ieder geval reeds onderweg uit China.
8000 km verder
- 295.000 km
Sinds de laatste update niet veel kilometers gemaakt maar wel veel gesleuteld en onderhoud gepleegd. Motoroliewissel met filter, brandstof filter vervangen, distributie set met waterpomp vervangen en motorcompartiment intensief gereinigd. De vorige distributiewissel was duidelijk gedaan door een amateur. De riem was niet aangespannen en de bouten van de waterpomp zaten muurvast. Bij het losdraaien kwam dan ook een stuk inwendige schroefdraad mee uit het aluminium waterpomphuis. Een Helicoil tapset en haakse boorkop verricht dan wonderen.
Wat ook veel tijd heeft gekost, was het achterhalen van een olielekkage. De olie verzamelde zich op de EGR cooler behuizing en overstroomde vervolgens naar beneden op het DPF schild, carter en uitlaat. Preventief alle verdachte pakkingen stuk voor stuk ter hoogte van de EGR cooler vervangen. Uiteindelijk bleek de o-ring van de olievulhals de boosdoener te zijn. Sindsdien is het kurkdroog. Het was een hele klus om alles weer schoon te krijgen. Papierhanddoeken van de Action, lampenolie en remmenreiniger waren niet aan te slepen :)
een jaar en 25 duizend km verder
- 320.000 km
Het afgelopen jaar weer last gehad van een vrij grote olielekkage. Elke duizend km moest er een halve liter olie bij. Dit keer werd alleen de onderplaat en een deel van de uitlaat nat. Na het vervangen van de pakking van de olievulhals een jaar eerder, bleef de bovenkant droog en moest dit wel een andere oorzaak hebben. Dit moest gestopt worden, want er stond een lange Europa tour op het program en excessief veel olie op een hete uitlaat kan brand veroorzaken.
Op de gok het roetfilter verwijderd, om de staat van de pakking van de oliepeilstok te controleren. De pakking zou van rubber moeten zijn maar na demontage leek het hard plastic geworden en een beetje vervormd. De dealer had geen nieuwe liggen en moest deze bestellen uit Italië?! Na twee weken wachten eindelijk bericht dat het onderdeel binnen was. De magazijnmeester gaf aan in 6 jaar tijd slechts 3 van die pakkingen te hebben besteld. Het was beslist geen Alfa / Fiat kwaaltje volgens hem.
Na het vervangen van die pakking alles weer gereinigd en de boel goed in de gaten gehouden. Na een paar duizend km, nog steeds geen druppeltje olie aan de uitlaat. Ook verliep het regenereren daarna geurloos. Voorheen stonk het in de auto, tijdens een regeneratiecyclus van het roetfilter. Waarschijnlijk door alle olie die eraf werd gebrand;))
Ik moest echter nog steeds soms olie bijvullen. Niet meer een halve liter per duizend km maar nu na 5000 km. Na de vakantie de onderplaat er weer afgehaald en aan een grondige inspectie onderworpen. Weer een deel van de onderplaat nat. Dit keer lijkt het te lekken van de pakking van de oliekoeler. De olie heeft ook het rubber van een motorsteun aangetast.
Het houd je wel van de straat, zo een Alfa. Maar goed...hobby mag tijd en geld kosten en dat laatste doet het zeker bij een dieselprijs die hoger is dan die van benzine, voor het eerst in de geschiedenis. Om die reden weet ik eigenlijk niet zo goed of ik nog tijd en moeite zal blijven stoppen om zo lang mogelijk in deze auto te rijden. En eerlijk gezegd is de fun er ook wel vanaf gezien het huidige politieke klimaat waarin klimaat- en stikstoffetisjisme van de Groene Brigade hoogtij vieren.
30 duizend erbij
- 350.000 km
Weinig kilometers gemaakt de afgelopen jaren. Het omslagpunt van een diesel wordt bij lange na niet gehaald maar ach; de aandelen in duurzaamheidsfondsen hebben het heel goed gedaan. Dankzij dit groene rendement wordt de mrb van deze diesel bekostigd. ;)
De demper brak af . Hier kwam ik per toeval achter omdat de pijp dat uit de bumper steekt te veel naar boven wees. Tijdens het rijden niets van gemerkt.
Het vervangen van de demper kost bij de dealer een godsvermogen. De prijsindicatie die aan de telefoon werd afgegeven was € 450 .
Ik heb een oem besteld uit Duitsland voor € 80-,. Het vervangen stelt niets voor. Verder geen bijzonderheden gehad. De oliekoeler lekt nog een beetje maar geen schokkende hoeveelheden. Gelijk met de uitlaat een pakkingset hiervoor besteld. Naar verluidt moeten twee o ringen vervangen worden. Bij de volgende oliewissel maar eens kijken of het lukt.
Tuft vrolijk verder
- 380.000 km
30 duizend km erbij gereden. Maar liefst 10 duizend hiervan zijn binnen een maand gemaakt tijdens een uitgebreide Oost- Europa/ West - Azië rondreis. De Alfa gaf geen krimp.
Wel kwam deze een paar maanden geleden kantje boord door de APK vanwege het roetfilter. Vorig jaar zat de uitstoot op 25% van het maximaal toegestane deeltjes. Dit jaar ineens op 97%. Het DPF regenereert ook minder frequent en het chromen eindstuk wordt sneller zwart. Het filter houdt dus minder tegen en moet eigenlijk vervangen worden.
Ik zit eraan te denken om de DPF uit te schrijven bij de RDW. Uitschrijven betekent €250-, per jaar meer mrb en een nieuwe DPF kost rond de €1000-,.
Het is me alleen nog niet duidelijk of je na het uitschrijven, de DPF ook fysiek mag verwijderen en uitschrijven uit de software. Als dat mag, ga ik het zeker doen, want als de automobilist extra belast wordt voor uitstoot, dan moet hij ook volledig aanspraak kunnen maken op het onderbenutte potentieel van de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km

Alfa Romeo 159 SW 1.7 Ti 1750 TBi 200 PK bj Distinctive bj 2011 ! Vol Opties!
- 2011
- 323.175 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Selespeed TI Nieuwe APK
- 2008
- 276.150 km