Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive (2011) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2011 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 195.500 km |
| KM-stand laatst | 208.500 km |
Eindelijk een 159 1750 SW Tbi
- 195.800 km
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik al op zeer jonge leeftijd besmet ben geraakt met het Alfa Romeo virus en dit waarschijnlijk niet de meest objectieve review wordt. In 40 jaar tijd zijn er een flink aantal Alfa modellen de revue gepasseerd. De nukken en problemen werden altijd met de mantel der liefde voor het merk weggewuifd. Zoals iemand al eens zei 'je moet gecharmeerd zijn van de ongemakken'.
Na jaren met een 159 1.9JTS SW te hebben gereden miste ik toch een beetje motorvermogen. Dus op zoek naar een vervanger. Het moest weer een SW worden, simpel weg omdat ik de sedan minder mooi vind. Ik was er ook vrij snel uit dat het een 1750Tbi moest worden. Tenslotte de kleur... Of een witte, of een rode. Na een aantal teleurstellingen kwam hij op mijn pad. Een origineel Nederlandse SW 1750Tbi, komplete onderhoudshistorie en... Rosso Competitione (Rood parelmoer). Bingo! Zelfs mijn vrouw was gelijk overtuigd
De eerste weken
- 197.000 km
Voor mijn werk rij in ruim 65km woon/werk per dag, woont mijn familie ruim 65km verderop en is de auto gemaakt om te rijden, dus de eerste 1500km stonden er snel op.
Wat een heerlijke motor! Hoewel de auto ruim 1500kg weegt is hij redelijk vlot weg bij het stoplicht en vooral tussensprintjes zorgen voor een grote grijns op mijn giegel.
Omdat ik dus best een zware rechtervoet heb, valt het verbruik wat hoog uit. Maar hé, er is nog nooit een Alfa geweest die een zuinigheidswedstrijd heeft gewonnen en een hobby kost geld.
De lederen sportstoelen van het Ti interieur zijn erg goed in te stellen en zitten als gegoten.
Als de zomerzon op de auto weerkaatst blijf ik omkijken als ik naar mijn voordeur loop, en ook krijg ik regelmatig complimenten van mensen op straat.
Tijd voor een vakantie check bij de Alfa specialist. Geen enkele opmerking, dus klaar voor een rondreis door de hak van ons geliefde Italië!
Kilometers vreten
- 205.000 km
Na een vakantierit van 5400km naar het zuidelijkste puntje van de hak van Italië is de liefde voor de auto alleen maar groter geworden. Toch zijn er wel een aantal irritatiepuntjes. De belangrijkste is eigenlijk dat de PDC een eigen leven leidt. Verbazingwekkend eigenlijk hoe snel je aan zo'n rijhulp gewend raakt.
De climate control kun je alleen handmatig weer synchroniseren, terwijl dit in de JTS met een druk op de knop kon.
De deflector vooraan het schuifdak doet niet echt veel waardoor er vrij snel sprake is van 'klapperende' wind in de auto (dit komt overigens bij heel veel merken voor) Dit is wel makkelijk op te lossen door het raam van een achterportier iets te openen, maar wel jammer.
Ik ben nogal van het origineel houden van een auto maar twijfel toch of ik de originele radio zal vervangen of dat ik een Yatour setje zal installeren.
Na de vakantie de auto gelijk naar de Alfa specialist gebracht voor een beurt. Bij het uitlezen kwam aan het licht dat een sensor van de PDC kapot is. Die ga ik zelf vervangen want het onderdeel zelf kost nog geen €20 maar de achterbumper moet er helemaal af om te kunnen vervangen. Ik heb twee lakstiften gekocht (1 de kleur, 1 het parelmoer) maar eens kijken of het lukt om de sensor netjes in de juiste kleur te krijgen.
Trouble
- 208.500 km
In het weekend had er een onverlaat met flinke snelheid tegen mijn achterbumper gereden waardoor de lak is gescheurd. Het vervangen van de sensor moet dus maar gelijk met het overspuiten gebeuren. En de week werd nog slechter...
Opweg naar mijn werk begon de auto ineens op 3 cilinders te lopen. Nou kwam de regen met bakken uit de hemel, dus dacht ik in eerste instantie aan een vochtprobleem. Nog wel tot op het werk kunnen komen maar toen ik smiddags de auto weer startte liep hij nog steeds op 3 cilinders en kwamen er dikke rookwolken uit de Ragazzon demper.
ANWB gebeld en die heeft me naar de Alfa specialist gesleept. De volgende ochtend werd ik al gebeld met de verdikt, een kapotte injector. Na reparatie loopt de auto weer als een zonnetje dus ik hoop dat mijn volgende post hier pas weer met de volgende servicebeurt is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 3.2 JTS Q4 TI 260pk Navi / Volleer / Trekhaak / Cruise / Clima
- 2010
- 157.315 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi LEER+19" TI-VELGEN+TREKHAAK
- 2010
- 296.815 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.7 T TI *Schuifdak* CarPlay, Leder+Stoelverw., BOSE, Xenon, 19" TI, 200PK
- 2009
- 149.987 km
Lees ook

Occasion Test: Alfa Romeo 159 (2008) vs Ford Mondeo (2008)

Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo - Renault Laguna Estate 2.0 16V

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm 16V Progression (2009)

Kia PV5 Chassis Cabine: halve PV5 voor nauwelijks minder
