Alfa Romeo 159 1.9 JTS Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159 1.9 JTS Distinctive (2006)

Signalement

Uitvoering159 1.9 JTS Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 106.000 km

De Alfa 159 1.9JTS sedan is gekocht ter vervanging van mijn Alfa 156 2.0 TS SW, die er een respectabele probleemloze 204000km op had zitten.

De 159 is echt wel een (heel) andere auto. Hij is groter; m.n. de breedte en zo voelt dat ook. De stoelen zijn groter en langer en de console is fors breder.

De wegligging van de 156 was al zeer goed, je kon met losse handen rijden, die van de 159 is nog beter maar minder informatief. je merkt dus niet dat je ruimschoots op illegale snelheid bezig bent. Daarnaast is ie stil... zeer stil, dat draagt bij aan comfort, maar minder aan beleving. De motor is ook soepel pakt goed op en je kan doortrekken als je wilt; het is nl niet nodig. In tegenstelling tot de 156 is de motor ’hoogtoerig’; zwiept ook sneller de toeren in, terwijl de 156 juist bij lage toeren al voortreffelijk oppakte. Je moet dus snel schakelen, althans de 1e drie.... Je hebt er 6 te gaan waarbij ik trouwens met enige regelmaat de 6 vergeet. Het lijkt ook wel of die 6 hetzelfde is als de 5. De motor is ook minder ’bijterig’ als de 156, maar dat kan ook beleving zijn (je hoort ’m nauwelijks en de snelheidsbeleving is ook minder).

Hij lijkt qua wegligging iets minder ’agile’ als de 156, maar is het wel degelijk.

Verkeersdrempels zijn eindelijk geen probleem meer, waar de 156 nog wel eens op de onderkant ketste.

De distinctive uitvoering heeft zo’n beetje alles aan boord wat een frequente rijder nodig heeft zoals auto airco (perfect), autom. binnenspiegel, electr. spiegels, elect. ramen, ingebouwde radio/cd, autom lampjen aan/uit, autom. dimmende klokken lampjes , regensensor (super uitvoering; werkt echt heel erg goed, regelt ook de snelheid zelf, in tegenstelling tot bmw). Daarnaast uitgebreide boordcomputer om de hele zwik te regelen en in te stellen.

Hoewel ik lederen bekleding gewend was en enigszins huiverig was voor alfatex stoffe bekleding, is het wel goed spul. Al zou ik de volgende keer langer uitkijken naar een lederen uitvoering.....

Aan de zit heb ik even moeten wennen; beetje Audi-achtige stoelen met een ’gat’ in lage ’onderrug’; na wat pielen met de lendesteun en hoogte stellen uiteindelijk de goede zit gevonden. Je hebt goede steun en zitten ook na langere tijd (4 uur) prima.

de afwerking van de auto is beter dan de 156; het voelt solide en strak. Waar de 156 nog wel eens een kraakje of piepje had, is de 159 100% kraak en piep vrij; ook over klinkerwegen, zandpaden en verkeersdrempels. Dit is echt strakker dan een bmw of audi en zeker strakker dan een volvo V70/S60 (maar ja, dat is nogal gauw).

Dus; alle lof voor deze kar(t), op een ding na: verbruik. Je zou verwachten dat een modern 1.9 jts blok beter rendeert dan een 2.0 T-Spark blok, maar niets is minder waar. Haalde de 2.0 TS 1:11 bij normaal gebruik (dwz 130/140 km kruissnelheid), zit de 1.9jts op 1:9,4 en dat is toch ff schrikken (92 Euro in de tank). Zeker als je 2 keer per week tankt.

Tot op heden trouwens ook nog geen olie bij hoeven te vullen (en de oliestand wordt electronisch op het informatiedisplay getoond!!); geweldig.

Al met al een veel completere, meer volwassen, comfortabeler, auto dan de 156 voor nagenoeg dezelfde centen!

PS: Aangezien mijn 159 precies hetzelfde is als de auto op de foto heb ik besloten deze foto te plaatsen.

UPDATE : 58000 km

vanaf juni 2007 (31000km) t/m december (58000km) geen problemen;
ondertussen ook in vakantieperiode de 60km beurt laten doen ivm garantie. Geen problemen. Alleen het alfa logo op de voorkant bladdert; da’s natuurlijk minder en daar ga ik nog mee terug. verder; niets dan lof en zeker ook voor de audio installatie. Ik denk dat de 1,9JTS met zijn 160PK de betere uitgebalanceerde 159 is.

Update 106.000km+ ondertussen 90000km beurt gehad, afgezien van nieuwe banden voor (1e keer!) en nieuwe ruitenwissers was er verder niets aan de hand. Ook nog nooit zelf olie hoeven bij te vullen! Soms een rammeltje aan hemel bedieningseenheid (of het ook heet). Meanwhile 106000km gereden en gebruik nog dezelfde achterbanden. Ligt zeer strak op de weg.

PROBLEMEN

Beetje condens in rechterachterlicht na een stortbui
Ruitenwissers stuiteren soms bij hogere snelheid (> 140km/u)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.