Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 8v Impression (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 1.9 JTDM 8v Impression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 124.000 km |
ERVARINGEN
- 174.000 km
Sinds maart heb ik hem dan eindelijk. Mijn opvolger van de 147 1.9JTD, de 159 1.9JTDM 8V. De 147 die ik had pastte wat ruimer binnen lease budget, dus was wat luxer uitgevoerd, maar ik ben nog heel dik tevreden over de business edition (belgische auto) die ik heb.
Dualzone airco, VDC, ASR, Radio bediening op stuur, leuk turbo druk metertje, radio met Mp3, rood leren bekleding en zelf heb ik nog als extra gekozen voor parkeersysteem rond om met afstands indicatie omdat ik in een garage moet parkeren die maar net iets breder is dan de auto. Parkeersysteem werkt trouwens erg prettig, je kunt het met een knopje bij achteruitkijk spiegel aan en uitzetten, of wanneer je de achteruit versnelling inschakelt. Moet trouwens nog steeds wennen aan de buitenspiegels, die lijken gigantisch in vergelijking met de 147. Wat ook wel leuk is, wanneer je op een helling van meer dan 6% staat en je laat rempedaal los om gas te geven (hellingproef) dan houdt ie nog 1 sec de rem vast en laat de remdruk dan langzaam wegvloeien, zodat je even tijd hebt om naar het gas te wisselen zonder terug te rollen. Erg leuk.
De eerste paar ritjes zijn erg plezierig. Ik heb er nu zo’n 900 km op zitten en het blijft een genot om naar te kijken en om in te rijden. In tegenstelling tot de 147 is dit meer een reisauto dan een klein scheurijzer. Vooral doordat hij erg stil is, rijdt het superheerlijk. Op de autoweg in de 6e versnelling vind ik hem nog steeds niet superzuinig qua gebruik. Volgens mij bleef ie met 140km/u op een 1:13 hangen. Met de 147 ben ik naar Oostenrijk geweest en heb toen 1:15 verbruikt terwijl toch steeds 160-180 gereden. Dus qua verbruik lijkt ie wat tegen te vallen. Gelukkig zit er een grote tank in. Toen ik bij garage weg reed begon meteen lampje te branden van de diesel (niet zo netjes vond ik) en er ging al meteen 67 liter in.
De wegligging echter is formidabel. Met de 147 kon ik nog wel eens in een bocht een beetje slip krijgen en een vrolijk knipperend lampje van de ASR, maar dat is me hier in nog niet gelukt. Hij lijkt nog nauwkeuriger de lijnen te volgen die ik in de bocht wil rijden.
Er zijn zoals met alles ook nog een paar dingetjes die me wat minder bevallen. De schakelpook is erg kort en ik weet niet of het door die korte pook komt, maar hij schakelt daardoor wat hakerig. Eens even lekker snel weg en flink doortrekken lukt me nog niet omdat het schakelen van 2 naar 3 erg lang duurt. Bovendien moet ik de koppeling erg diep intrappen. Wat verder opvalt is dat de voetenmat bij de bestuurder los ligt. Zeer irritant, ik heb hem al 2x over koppelingspedaal gehad.
En laatste kleine dingetje is bij het sturen op autoweg en bij hardremmen. Ik heb nog te weinig gereden om helemaal zeker te zijn dat het echt zo is, maar de auto lijkt soms heel klein beetje te drijven. Op autoweg heb ik al 2x een momentje gehad dat ik zelf dacht: ’Oei, reed ik niet wat dicht langs die andere auto?’ en als ik heel hard rem, bijv bij een afrit van 120 naar 60, dan lijkt ie een beetje naar rechts te willen gaan. Maar weet dus niet of dit echt heel erg erin zit of misschien wat onwennigheid van mijn kant is.
Oh de bediening was ik bijna vergeten. Alle schakelaars werken over het algemeen erg prettig. Leuk details is dat wanneer je de richting aanwijzer eventjes omhoog of omlaag tikt hij 3x knippert, je hoeft hem dus niet omhoog te duwen en zelf terug te zetten of vast te houden. Alleen de menu knoppen voor de boordcomputer, moet je net iets anders bedienen dan je zou willen. Wat je wilt is met je handen op het stuur, je wijsvinger tegen het knopje duwen, maar dat zit een beetje raar in de hendel, waardoor je de hand van het stuur moet halen en met je duim de knop in knijpen zeg maar. Dat is enige minpuntje van de bediening. Voor de rest zijn de knoppen makkelijk en prettig, voelt heel goed en degelijk aan. Wel nog een onvoldoende voor de menu structuur in de MP3 speler, dat is gewoon niet handig en lijdt veel te veel van het rijden af. Alle functies zijn er wel, maar hadden wat anders toegangkelijk kunnen zijn.
Eindconclusie: Het blijft gewoon een heeeeerlijke auto om in te rijden. Hij is niet zo snel bij het wegrijden, maar wel vlot genoeg om een sportief gevoel te krijgen. Afwerking is gewoon goed en mooi. Uiterlijk is super mooi.
******************************* UPDATE **************************
Het is nu 13 jan 2007 en ik heb er inmiddels 45000km op zitten. Ben nog steeds heel erg tevreden. Nog elke dag als ik er naar toe loop, krijg ik weer een lach op m’n gezicht omdat ik weer mag rijden. Het rijden zelf is nog steeds lekker. Op de autoweg is ie vlot genoeg in de 5e versnelling, maar zelfs de 6e reageert nog zo snel dat je zelden terug schakelt, behalve natuurlijk als een Passat of A6 meent jou eruit te moeten trekken, dan is de 5e toch wat beter.
In mijn eerste review had ik geschreven over het drijven bij hard remmen, maar daar heb ik geen last meer van. Ik denk dat het gewoon effe wennen was. Ook het schakelen verloopt stuk beter nu, lekker kort en sportief. Qua verbruik is hij een stuk zuiniger geworden, ik rijd nu meestal rond de 1 op 15 soms 1 op 16.
Rammeltjes? Nee niet echt. Heb even gehad dat de bijrijders stoel een beetje trilde, maar na een keer hen en weer schuiven is dat weg. Ik snap niet dat mensen in andere reviews klagen over de italiaanse afwerking, zijn het auto-reviewers die eigenlijk liever een duitse auto rijden en niet toe kunnen geven dat de Alfa toch echt heel netjes afgewerkt is? Als ik alleen al kijk naar de knoppen die niet van goedkoop plastic zijn maar ook uitstraling hebben.... Nou ja... ik ben iig dik dik tevreden over het interieur.
Problemen? Vorige week voor de 2e keer bij de garage geweest. Eerste keer was bij de 32000km voor grote beurt, nu was het omdat het lampje ’olie verversen’ knipperde. Bleek dat die teller niet goed gereset was bij de grote beurt.
Wegligging ben ik nog steeds dik tevreden over. De beperking bij snel door de bocht gaan ligt meer bij mij dan bij de auto, die lijkt er veel langer plezier in te hebben dan ik.
Conclusie: Ik zou hem elk moment weer kopen, zonder te twijfelen. Misschien wel met een 2.4 diesel om wat meer vermogen te hebben, maar budgetair is dat eigenlijk geen optie :-)
******************************* UPDATE **************************
9 Aug 2007, Alweer een update. Ben nog steeds heel erg tevreden. Zit inmiddels op 68.000km en nog steeds probleemloos gereden. Na een nieuw setje voorbanden (ander type, zelfde merk) heb ik wel het idee dat hij iets eerder met piepende banden door de bocht gaat dan voorheen, maar nooit een moment gehad dat hij echt van z’n lijn af ging.
Zojuist terug van vakantie in Zuid-Frankrijk en op de terug weg heb ik eens goed gelet op het verbruik. We zijn om 20u ’s avonds vertrokken voor een snelle rit van 1200km. Uiteindelijk bij thuiskomst, had ik met 140km/u gemiddeld een verbruik van 1 op 14. Wat ik nog best knap vindt eigenlijk gezien de hoge snelheden.
Merk trouwens dat ik meer en meer 159’s op de weg zie de laatste tijd. Het hele exclusieve rijden van het 1e jaar is nu langzaam weg, maar dat is niet zo erg. Ik zie ze graag rijden :-)
******************************* UPDATE **************************
2 april 2008. Vandaag de magische 100.000km grens gepasseerd. Zoveel kilometers en ik ben nog steeds helemaal weg van de 159. Hoorde gisteren het eerste rammeltje. Als ik uit de auto stap met draaiende motor, dan klinkt het alsof erg ergens iets wat meer olie nodig heeft. Zal vd week eens langs de dealer rijden. Maar voor de rest rijdt het nog steeds heerlijk.....
******************************* UPDATE **************************
24 juli 2008. Alweer een kleine update. Ben net terug van vakantie met wat gegevens over het verbruik. Dat is wel incl dakkoffer (zie 2e foto) !!!! 2386km (is een retourtje) - 1:12 verbruikt en 105km/u gemiddeld gereden.
Nog steeds dik tevreden over de auto.
******************************* UPDATE **************************
Mijn eerste "probleempje" (120.000km). Krijg steeds de melding dat ik de motor moeten laten checken, maar als ik de klep openmaak zit ie er gewoon nog steeds in. :-) Gelukkig bleek in de garage dat alleen de signalerings sensor defect was. Motor was nog prima.
Verder heb ik op de A2 bij eindhoven met hoge snelheid een baksteen geraakt die van een aanhanger was afgevallen. Linkervoorband meteen plat, het lampje van de VDC (Stability Control) knipperde driftig en hield de auto recht waardoor ik hem netjes aan de kant kon zetten. De band was niet meer op te pompen met de reparatie kit en ben toen binnen 20min weg gesleept door de lease maatschappij naar een bandencentrale, om er daar achter te komen dat er een groot gat in de velg is geslagen en er nog veel meer beschadigd is. Uiteindelijk is de auto naar mijn eigen dealer gebracht en was de totaal schade zo'n 2000 euro.
Uiteindelijk is alles weer gerepareerd en rij ik weer vrolijk rond. Een weekje een Mercedes B180 als vervangwagen gehad, maar dat is toch wel heeeeeeeeel erg saai. Totaal geen gevoel met de weg. Ben blij dat ik weer in m'n Alfa zit :-)
********* Een zwarte dag ************
Met pijn in het hart vertel ik dat ik afscheid heb genomen van de Alfa 159. Lease contract liep tot 140.000km en dat heb ik 1x op kunnen rekken tot 180.000km maar nu moet ie echt terug. Ik zou hem heel graag nog langer doorrijden, maar de lease maatschappij staat geen verlenging meer toe.
Kopen was een optie, maar na het zien van de offerte geen reele. Bij "aanschaf" was de prijs zo'n 22.000 euro (belgische prijzen!) en nu na 3,5jr en 174.000km wil de lease maatschappij er nog 15.000 euro voor hebben!!! Dat vind ik een beetje veel van het goede.
Dus, auto ingeleverd en nu even een tijdelijke auto omdat ik ook naar een andere werkgever ga en dus beter dan pas een nieuwe auto kan kiezen.
Als ik zo om me heen kijk, vrees ik dat het toch weer dezelfde Alfa 159 wordt, maar nu de sportswagon uitvoering. Ik heb wel serieus naar andere merken gekeken, maar je betaald gewoon een flink stuk meer voor ongeveer zelfde formaat en aankleding. En er is niks met de Alfa 159, dus why not :-)
Ik had nog willen wachten op de opvolger van de 147 om belastingtechnisch iets goedkoper te rijden, maar als ik kijk naar het verschil in afmetingen en het geringe prijsverschil met de 159, dan vind ik dat verschil te klein om de 149 te kiezen.
Dus.... naar alle waarschijnlijkheid weer een 159, maar nu dus de sportswagon en dit keer een ferrari rode met zwart leer of zwarte met zwart leer. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
PROBLEMEN
- 124.000 km
Mijn eerste \"probleempje\" (120.000km). Krijg steeds de melding dat ik de motor moeten laten checken, maar als ik de klep openmaak zit ie er gewoon nog steeds in. :-) Gelukkig bleek in de garage dat alleen de signalerings sensor defect was. Motor was nog prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.