Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8v Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 1.9 JTDm 8v Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 98.700 km |
Dik tevreden na half jaar
- 76.500 km
Na in 3,5 jaar mijn Megane CC naar de twee ton te hebben gestuurd werd het tijd voor wat nieuwer vervoer.
Mijn autosmaak is vrij breed en heb proef gereden in bijvoorbeeld BMW 120d automaat en Renault Laguna Coupé 2.0DCi. Voor een mooie niet afgetrapte 120d met lage kmstand moet je diepe zakken hebben. De Laguna vond ik qua rijbeleving en comfort te weinig meerwaarde hebben t.o.v. mijn Megane. De rest van mijn testritten zal ik u besparen…want die zijn het ook allemaal niet geworden.
De 159 heb ik altijd een mooie en goed rijdende auto gevonden. Toch maar eens rondkijken. Ik vond een exemplaar dat aan alle voorwaarden voldeed. Km stand superlaag (46 dkm), gerenommeerd autobedrijf, prijs scherp. Helaas is het wel ‘slechts’ een Business uitvoering. Ontbeert nogal wat luxe zoals licht- en regensensor, lichtmetaal en leer. Maar al met al klopte het plaatje en kon ik om deze deal niet heen. Je kunt dansen, al is het niet met de bruid. En die velgen komen nog wel.
Motor en bak:
De 1.9JTDm 120pk heeft dat mooie kenmerkende JTD geluid, dat nageltje. Ik hou daar wel van. Loopt erg regelmatig en is voldoende sterk. Niet veel meer dan dat. Onderin komt de 120pk iets power tekort. Het hoge wagengewicht helpt daarbij niet: 1500kg. Ik weet de Alfa desondanks relatief zuinig te rijden (6,3ltr/100km) op lange afstand maar ik weet dat dit anno 2013 niet indrukwekkend is. Olie tussen beurten niet nodig.
De bak doet z’n werk trefzeker maar is wel wat roemoerig. Na aflevering is er onder garantie –na wat stevige woorden met de dealer- een nieuw massa vliegwiel en aslager gemonteerd. Dit heeft wat bijgeluiden opgelost maar stil is de bak niet echt. Laat de toeren wel mooi dalen in 6, zonder dat meteen alle fut eruit is.
Onderstel:
Een van de best sturende voorwiel aangedreven sedans. Klaar. Comfort met gevoel. Wel wat zwaar in de neus als je even wilt ‘spelen’ in mooie bochten. Een betrouwbaar licht onderstuurd weggedrag met veel grip. VDC grijpt gelukkig niet te snel in, laat wat speelsheid toe en het kan altijd nog uit. Stevig geveerd en gedempt, ook met het standaard onderstel en 16 inch. Korte oneffenheden komen duidelijk door, de langere worden mooi gefilterd.
Uitrusting/comfort:
Tegenwoordig staat een Business uitvoering voor ‘veel voor weinig’. In 2008 was dat ‘weinig voor minder’. Eigenlijk wilde ik een originele Ti maar die zijn erg kostbaar. De Business van mij is een Progression met Alfatex bekleding (doet erg z’n best om alcantara te imiteren maar alcantara is op z’n beurt weer kunstsuede…), VDC, hillholder, midden armsteunen, cruise control en climate control. Zelf heb ik de parkeersensoren laten toevoegen. Ook heb ik van Sonni Boy de shades gemonteerd die het licht vanaf de B-stijl filteren. Passen erg mooi en kosten de helft van ramen laten tinten. Ik rij veel lange afstanden en daar is deze machine zeer goed toe in staat. Rust, ruimte heerlijke stoelen en stil op kruissnelheid.
Bouwkwaliteit:
Beter dan mijn 147, mijn Astra GTC, mijn C30 en mijn Megane….. kortom: alles past, het rammelt niet, het slijt niet bovenmatig. Tot nu toe. Houden zo zeg ik.
Kosten:
De eerste beurt is aanstaande. Ik ben benieuwd… Ik heb wat kosten gehad die niet aan de Alfa liggen:
Lekke band. Nieuwe band moest een ‘extra load’ zijn vanwege wagengewicht, a €185,-.
2x nieuwe voorruit binnen 1 maand. 2x eigen risico.
Ik hou jullie op de hoogte.
Kostbare tegenvaller
- 79.500 km
Ongeveer 1000 km geleden mijn 159 voor een grote beurt naar de garage gebracht. Geen bijzonderheden (€470) al wilde ik wel dat de chef even luisterde naar een vervelende mechanische ruis in de auto. Het geluid was nog te zwak om het goed te kunnen duiden, het leek de versnellingsbak: advies was om door te rijden tot het erger werd.
Dat heb ik gedaan: direct naar Carrec in Soesterberg, een revisiespecialist. Diagnose werd direct gesteld: lager eindoverbrengning. Zeker niet mee doorrijden. Ik heb daar zojuist de bak volledig laten reviseren. Een financieel pijnlijke operatie die bij deze km stand echt nog niet had gemogen. Domme pech dus.
Upgrade en tevreden
- 94.500 km
Bijna 20dkm verder en de Alfa bevalt nog steeds zeer goed. De gereviseerde versnellingsbak is een (kostbaar) genot. Olie bijvullen niet nodig geweest tot nu toe, volgende maand gaat hij weer voor een beurt waarbij ik niet veel bijzonders verwacht. Inmiddels er 18 inch onder laten zetten: origineel Alfa 159 met Fulda Sport Control. Wat een verschil. Stiller en stabieler. En het staat ook erg mooi al zeg ik het zelf. Ook een carkit music streamer (parrot MKI9200) in laten bouwen. Ik vermoed dat ik nog vele kilometers plezier ga hebben van deze auto!
Update: 100 dkm beurt
- 98.700 km
Net de 100 dkm beurt en apk laten doen. Alle filters en vloeistoffen vervangen etc etc. Nog wel wat kleine dingen: lampjes stuk, ruitenwissers versleten, koplampafstelling (aftermarket xenon) aangepast, aandrijfashoes gescheurd en hier en daar een stripje laten vervangen. Al met al een beurt van €940,- en dat is toch best stevig.
Rijdt wel weer als n trein. Zeker met het 18" eronder. Verbruik wel wat gestegen daardoor: gemiddeld 6.7ltr/100km (veel snelweg. Een zuinigheidswonder is het niet....).
Alles zit er nu op en aan, beurt is geweest en ben er erg tevreden mee. Ik ben er erg zuinig op en dat viel ook de garage op: meneer, zo netjes, schoon, schadevrij en met de juiste accessoires krijgen we ze hier zelden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.