Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieur

Signalement

Uitvoering159 1.9 JTDm 16v Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Begin 2006 was het dan eindelijk zover: de nieuwe 159 stond op mij te wachten.
Voor mijn werk kon ik voor het eerst gebruik maken van de leaseregeling, waarbij de gedachte direct uitging naar Alfa Romeo. Voorheen reed ik prive al meerdere Alfa’s, dit tot mijn grote tevredenheid.

In eerste instantie leek de introductiedatum in Nederland een probleem te gaan vormen. Met grote belangstelling keek ik uit naar maart 2005, toen de 159 officieel werd geintroduceerd. Zou Alfa’s nieuwe sportsedan mij wederom overtuigen? Gezien camouflagemodellen die al geruime tijd voor de officiele introductie waren gespot, kwam het design van de auto als verwacht. Dit bedoel ik in positieve zin. Naar mijn idee zou de 159 een waardige opvolger zijn van de vele modellen die ik hiervoor heb gereden (164, 146, nu nog: GTV en 166). Restte mij af te wachten wat de Nederlandse prijzen en uitvoeringen zouden gaan worden.

Eind zomer werd ik geinformeerd over de bestelbaarheid, prijzen en uitvoeringen van de nieuwe Alfa. Omdat ik koos voor bepaalde opties, zou de auto pas in december gebouwd gaan worden. Uiteindelijk werd dit januari; na transport vond de aflevering plaats eind januari. Dit lag overigens in de lijn der verwachtingen: ook op vorige Alfa’s moest ik tijdens introductie van het destijds nieuwe model vaak minimaal 3 a 4 maanden wachten.

Dan de eerste weken. Wellicht de mooiste weken van mijn leven als auto en in het bijzonder Alfa Romeo-liefhebber. Echt iedereen kijkt naar deze auto, ook een jaar later. Zeker in zwart-metallic is de 159 een auto die de aandacht trekt, met de prominente grille, ronde en gemeenkijkende koplampen en de brede heupen. Overigens vraagt het wel gewenning bij elk stoplicht uitgedaagd te worden. In het begin deed is sowieso rustig aan, om de auto met beleid in te rijden. Daarna heb ik me wel eens laten verleiden tot een stoplichtsprintje, en met succes voor deze Alfa.

Overigens vind ik het bovenstaande niet het meest belangrijk. Gezien het kilometrage per jaar (ca. 35.000) wens ik ook een auto die comfort biedt, rijplezier en veiligheid. A’ la 166. Ook hierin slaagt de auto voor 100%.

De 6-bak zorgt ervoor dat op de snelweg het toerental laag blijft, waardoor mensen tijdens een telefoongesprek zeer verbaasd zijn wanneer je vertelt dat je in de auto zit (met 160 km/h :) Waarschijnlijk draagt ook het dikke glas hieraan bij.

Op het gebied van rijplezier overtreft deze auto mijn verwachtingen. Hetzij de Duitse Autobahn, hetzij Italiaanse bergweggetjes: de 159 lijkt overal in z’n element. Ongekend hard zoals de auto door de bochten gaat, en gelukkig dit alles met een voorspelbaar karakter. Dit sluit dan ook aan bij het gevoel van veiligheid dat deze auto mij tijdens het rijden geeft, en sterker nog: ook uit de EuroNcap blijkt dat de auto zeer veilig is. Met name op dit punt vind ik deze Alfa beter dan andere en vorige Alfa’s. Overigens bevalt me van dit merk in het algemeen dat de besturing van elk model lekker direct is, zodat ik optimaal voel wat de auto doet.

Zijn er dan echt geen minpunten? Weinig, maar ze zijn er wel. Eerder noemde ik al de ongekende reacties van mede-weggebruikers, maar dat kan van grappig ook wel eens in onveilig omslaan. Tevens is de carrosserie vrij onoverzichtelijk, waardoor met name achteruit parkeren vaak gokken blijft. Geinteresseerden in een 159-sedan zou ik dan ook zeker parkeersensoren aanraden.

Uiteraard zal ik deze review regelmatig updaten, zodat jullie mede-autoliefhebbers een indruk krijgen over de wijze waarop de 159 zich de komende en geplande 150.000 km houdt!

Onderstaand nog het enige probleempje (vocht in lamp, onder garantie verholpen). Tevens mijn waarderingen op de genoemde punten van de 159. Ik heb het comfort, prestaties en de betrouwbaarheid op de maximale score van 5 punten gesteld. De prestaties zijn in mijn ogen zeer goed, ondanks ik in de bladen wel eens lees over een hoog ledig gewicht en een acceleratietijd voor deze auto van 10,9 seconden van 0-100 km/h. Logisch als het een auto betreft met minder dan 1000 km op de teller! Zonder passagiers en met meetapparatuur (via Tuv) heb ik de 0-100 gedaan in 9,1 seconden! Betrouwbaarheid: wellicht nog te vroeg om een volledig antwoord te kunnen geven. Tot nu toe slechts 1 kleinigheid, was vroeger wel anders. Alfa is goed op weg! Gebruikskosten: tot nu toe slechts verbruik (1:15 gemiddeld) bekend. Goed lijkt me. Wel is de wegenbelastting voor de leasemaatschappij behoorlijk, natuurlijk in de eerste plaats vanwege de absurde behandeling van diesels door de Nederlandse overheid.


Update 45.000 km: de 159 blijft voortreffelijk! Nog nooit zo’n goede auto gehad, ook niet van Duitse makelij! De Alfa rijdt heerlijk, of het nou koud of bloedheet is, of je er mee op de snelweg rijd of in de bergen: in een woord Super! Gemiddeld verbruik rond de 6,7 L. / 100 km bij flink doorrijden.

PROBLEMEN

- vocht in achterlicht

Update 51.000 km:

Geen problemen.

Update 74.000 km:

Geen problemen. Auto rijdt heerlijk.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens