Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Q-System (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Q-System |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 241.000 km |
KM-stand laatst | 241.500 km |
Lang verwacht, stil gezwegen, nooit gedacht en toc
- 2.410.000 km
Nouja, aangeschaft..
Alfa Romeo nummer 5 alweer, ik heb mijn 156 2.0 twinsspark verkocht omdat ik een aantrekkelijk aanbod kreeg, een 156 sportwagon 2.5 v6 Q-system om precies te zijn. Al sinds m'n eerste Alfa is de v6 een grote wens geweest, alleen gezien de kilometers per jaar alles behalve betaalbaar. Nu is dat veranderd (afgelopen jaar 10.000km)en is het tijd mijn wens te vervullen.
Eerste indruk:
De alfa Romeo 156 is standaard al aardig compleet. Mijn nieuwe aanwinst is voorzien van beige lederen bekleding, stoelverwarming en 17inch velgen.
Van de buitenkant blijft het een mooie auto om te zien ondanks dat deze al vanaf 1997 op de markt is, ik vind menig auto van deze leeftijd een stuk gedateerder ogen, maar dat blijft persoonlijk.
Wanneer je achter het stuur plaats neemt valt gelijk op dat alles op de bestuurder gericht is, wat een prettig en overzichtelijke indruk geeft. De lederen stoelen zitten comfortabel en geven goede zijdelingse steun. De zitting had van mij alleen wat verder naar achteren gemogen, met mijn 1.90 vindt ik de zit positie met name bij lange ritten net iets te krap, niet oncomfortabel maar het had beter gekund. Alle knoppen zitten op logische en goed bereikbare plaatsen, alsook de radio.
De stoelverwarming is een aangename optie, wordt snel warm maar niet overdadig (niveau niet in te stellen). Handig zijn de opbergvakken en 12volt aansluiting in de kofferbak en het inklapbare hondenrek.
Het Q-system is uitgerust met een volledige automaatbak, waarbij het mogelijk is zelf te schakelen (4 traps) echter is dit in mijn ogen een redelijk zinloos speeltje want zelf de 4 traps automaat gaan schakelen doe je niet gauw, dan had ik wel een handbak gekocht. De pook is soepel te bedienen en de bak schakelt goed en je merkt amper dat deze overschakelt. Persoonlijk vind ik het een lekkere combinatie de v6 met automaat.
Het 2.5 6 cilinder blok is een juweeltje om te zien, met z’n verchroomde inlaatpijpen en in rood gekleurd ‘’Alfa Romeo’’ op het kleppendeksel is het haast zonde dat er een motorkap overheen zit.
Met het omdraaien van de sleutel is gelijk duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt, zo’n 6 cilinder produceert een uniek geluid! Wanneer je in de auto rijdt is dit goed hoorbaar, wat een geweldig rijplezier oplevert, een prachtige roffel in het vooronder wanneer je optrekt en uiterst stil te noemen bij constante snelheid, te allen tijde voel en ervaar je het rijden van een v6. Nu is deze wagen gechipt wat nog weer de nodige extra pk’s oplevert maar ook de standaard versie van 190pk vraagt wel om bedachtzaam rijgedrag. Dan trek je voor je eigen gevoel rustig op zie je in je spiegel iemand achter je, hevig ploetert om je bij te houden, je rijdt gauw te hard en in de stad hoef je het gas maar even aan te tikken en je bent op snelheid. Na een tijdje gereden te hebben ben je wel gewend aan de kunst van gas geven met je kleine teen. De later ingebouwde cruise control is een prettige extra voor de v6.
De automaat is voorzien van 3 standen ‘’ice, city en sport’’ ice spreekt voor zich, de auto trekt rustig weg vanuit de 2e versnelling, city is de normale stand waarbij de auto redelijk bedaard rijdt en vlot opschakelt (het boekje spreek van een economisch zuinige stand, zuinig rijden kan je beter uit je hoofd zetten bij deze auto, 1:8 geeft het boekje aan, ik zal mijn ervaring zodra ik die heb hier neerzetten) de laatste stand is ‘’sport’’ de auto trekt langer door in de versnelling en boven de 3000rpm breekt de hel los, wat een power! In de sportstand is de auto behoorlijk nerveus en wanneer stuurmanskunst en gezond verstand niet je deel zijn heb je kans dat je terplekke je doodvonnis tekent, je zou haast kunnen zeggen dat met de meer dan 210pk (dankzij chiptuning) je wel aardig aan de max zit wat je qua vermogen op 2 wielen los kunt laten, het verbruik bij dergelijk rijgedrag wordt ronduit dramatisch. Nou heb ik de auto niet aangeschaft om als ware Niki Lauda naar m’n werk te racen al is dat mogelijk, maar puur voor het genot van de v6 en daarin is dit blok met vlag en wimpel geslaagd! Om nog even in de herhaling te vallen… wat een genot dat geluid, een streling voor het oor.
Als laatste wil ik nog even ingaan op het rijgedrag; sturen is in 1 woord geweldig, snaar strak door de bochten en het zeer directe sturen brengt je met de kleinste beweging door de bocht. Het onderstel ligt als een blok op de weg en helt niet gauw over. De auto is redelijk strak geveerd wat dan weer ten koste gaat van het comfort maar naar mijn idee is een nette compromis bereikt. Ik vind het Italiaanse design persoonlijk prachtig, al moet ik toegeven dat het qua afwerking geen BMW of Audi is, daarmee doel ik met name op de rammeltjes en kraakjes van zowel buitenaf als van het interieur.
Plus/minpunten
+ 2.5 v6 blok
+ mooi design zowel interieur als exterieur
+ standaard rijk uitgerust
+ strakke sturen
- enigszins stugge vering
- rammeltjes/kraakjes interieur
- geluiden van buitenaf
Dit is inmiddels mijn 4e alfa 156, op rij;
2.0 twinsspark LPG G3 ingeruild met 320.000km
1.9 JTD ingeruild met 310.000km
2.0 ts selespeed ingeruild met 255.000km
2.5 v6 Q-system huidige auto.
Aandachtspunten/veel voorkomend onderhoud
* draagarmen
* thermostaat, temperatuur blijft rond 70
steken
* cuppen achterbanden 17inch (diverse
merken geprobeerd, waaronder ook A-merken)
* Lampjes, heel veel lampjes
*UPDATE*
- 241.500 km
Rit gemaakt van in totaal 400 kilometer voornamelijk snelweg en na afloop 35,8 liter getankt wat neerkomt op een gemiddelde van 1liter op 11,2km afgerond
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.