Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 2.4 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wij hebben de auto gekocht in juni 2004 omdat we gezinsuitbreiding kregen en wat meer ruimte nodig hadden dan de 147 die we daarvoor reden.
De auto was een lease auto geweest en goed onderhouden. Het is een fantastische ’snelweg’ auto. De 5 cilinder diesel doet zonder al te veel geluid uitstekend zijn werk. Vooral de ontzettende hoeveelheid trekkracht die aanwezig is bij lage toeren bevalt me heel goed.
Op binnendoorwegen bevalt de auto wat minder omdat hij erg stug is en oneffenheden heel goed doorgeeft aan de inzittenden. (waarschijnlijk is het verlagingsset dat af fabriek is gemonteerd hier mede de oorzaak van) Daarbij komt ook nog eens dat de voorwiel ophanging (vooral linksvoor) ontzettend ’klappert’ als het voorwiel door gaten en putten in de weg gaat, zelfs na het vervangen van draagarmen rechtsvoor en linksvoor.
De betrouwbaarheid van de auto is ook niet zo goed als we gehoopt hadden. De auto heeft ons in de laatste 60000km nooit in de steek gelaten, maar het onderhoud is tot nu toe vrij duur geweest. De auto wordt onderhouden bij de Alfa Romeo dealer.
De totale kosten tot nu toe zijn opgelopen tot 2500 euro.
We zijn nu ruim een jaar verder en de kilometerstand van de auto is nu 266000km. Ik rijd er iedere week mee naar Parijs.
De betrouwbaarheid van de auto is beter geworden. Ik heb in het afgelopen jaar geen abnormale hoge kosten gehad en de auto is een stuk comfortabeler geworden door het plaatsen van 2 nieuwe schokdempers achter. Dat was namelijk het probleem met de oncomfortabele rit. De niveaumat regeling van de achterdempers was kapot.
Dus al met al ben ik een stuk tevredener over de auto en hoop ik nog zeker 100000 km door te rijden.
PROBLEMEN
Bij 160000 km:
Accu vervangen
Remblokken achter
Luchtmassameter
Bij 190000km:
Luchtfilterhuis vervangen (was gescheurd)
Bij 200000km:
Voorbanden
Multiriem, spanner en loopwielen vervangen
bovenste draagarm rechtsvoor
onderste draagarm linksvoor
Binnenste aandrijfashoes
Ruitensproeiertank vervangen (lek)
230000km:
nieuwe aandrijfpoelie voor multiriem (krukas poelie) +multiriem. De poelie was onderweg onder de auto vandaan gevallen (zonder schade aan te richten), maar de riem is blijven liggen op de krukas en heeft me vanaf parijs nog naar huis gebracht.
250000km:
2 nieuwe banden
2 schokdempers achter
distributie riem
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.