Alfa Romeo 156 2.4 JTD (1999)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 2.4 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf102.210 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Over het uiterlijk van de 156 hoef ik het niet te hebben. De Alfisti hebben dat aspect hoog op hun lijst staan van selectiecriteria. Mijn exemplaar (van voor de facelift) voldoet wat dat betreft nog steeds aan de allerhoogste designeisen.

De techniek en prestaties van de 2.4 jtd zijn standaard al zeer goed. Na aanschaf (102.210 km.) heb ik het motormanagement laten tunen bij Madeno Racing. Nu beschik de auto over 173,4 pk en een koppel van 409 Nm., en dat merk je. Ondanks deze ingreep (ruim 2 jaar en 80.000 km. geleden) heb ik geen enkel probleem en alleen maar plezier mee. En het geluid van de 5 cylinder 10V is absoluut niet verkeerd.

De rijeigenschappen zijn zoals het een Alfa betaamt; directe besturing, reageert goed en allert op alle commando"s en gedraagt zich als een doorontwikkelde GT. Eerlijkheid gebied mij echter ook een klein minpuntje van de 2.4 jtd te noemen. Het is een relatief zware motor, waardoor veel gewicht op de voorwielen rust. Bij stevig bochtenwerk op snelheid en bij kuilen en drempels heeft de standaard vering en demping daar soms wat moeite mee en is een getunede moderne 1.9 jtd (170 pk en 360 Nm.) wellicht te preferen. Als mijn dempers aan vervanging toe zijn overweeg ik daarom om er wat sportievers onder te laten schroeven. Dat kost overigens niet veel extra.

Tot slot nog iets over het interieur. Ook hier geldt voor het design hetzelfde als over het uiterlijk van de auto. Het ziet eruit en voelt als een Italiaans semi-maatpak. Niet helemaal op maat, want met mijn lengte (195 cm.) lukt het me net niet om dé perfecte zit in te stellen. Je moet kritisch blijven, toch? Als je de keuze hebt (tweedehands) kies dan voor een leder interieur. Het maakt de auto af en kost bijna niets meer dan gewoon stof. Deze accesoire is immers snel afgeschreven, zodat je er 2e hands praktisch niets meer voor betaalt. Verder prefereer ik (maar dat is natuurlijk persoonlijk) het "houten" dash. Ten eerste past het beter bij het (crême) leer en ten tweede vind ik het chique.

Het enige nadeel ten aanzien van het interieur vind ik eigenlijk de rammels en kraakjes. Dit moet je bij de Italiaan blijkbaar op de koop toenemen, want zolang ik de auto heb is het de dealer niet gelukt om ze eruit te halen. Daar staat tegenover, dat bij navraag blijkt dat veel andere automerken daar net zo goed last van hebben. Zelfs de om hun degelijkheid bekend staande Duitse concurrenten. En wees eerlijk, het weegt niet op tegen het design en de prestaties van de Alfa.

PROBLEMEN

Bij aanschaf heb ik even last gehad van vermogensterugval tijdens het rijden. Dat bleek na meting iets met de turbodruksensor(en) te zijn. Na vervanging (garantie) geen enkel probleem meer gehad. Ook ben ik binnen de garantieperiode (12 maanden bij de dealer) een keer stil komen te staan. Startproblemen die - zoals later bleek - te maken hadden met een defecte brandstofsensor. Verder heeft de auto me nooit in de steek gelaten, terwijl ik toch zo"m 40.000 km. per jaar rijd. Dat ik overigens ook de reden van aanschaf en onderhoud bij de Alfadealer.

Over de rammels en kraken in het interieur (m.n. in het dashboard) heb ik het al gehad. Daarnaast nog een probleem met corrosie aan de voeten van de buitenspiegels en de metalen strips in de raamrubbers. Dat is overigens vrij eenvoudig bij te werken respectievelijk te vervangen. Ik heb me wijs laten maken dat dit niet valt onder de carosseriegarantie, maar ondanks dat heeft de dealer het met een redelijke korting opgelost.....

Overall conclusie: voor de prijs in relatie tot looks / prestaties / rijgedrag een absoluut prettige auto die Alfa Romeo 156 2.4 jtd

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.