Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

Uitvoering156 2.0 T.Spark 16V
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011

Eerste praktijkervaring en aankooptips

Na een week in bezit voor de eerste keer getankt.
Mijn verwachting was bij gecombineerd verbruik ongeveer 10 liter op 100 km met een 2 liter motor. (zie verbruiksmonitor) Dat klopte zo'n beetje wel, terwijl we veel korte stukjes hebben gereden op vakantie en veel de airco aan hebben gehad . Het kan zeker zuiniger bij normaal gebruik maar soms hebben we ook eens lekker gasgegeven om te kijken wat ie kan, en ik woon een halve kilometer van de Autobahn A3....
Bovendien moet je deze auto zeker niet kopen om wonderbaarlijk zuinig te rijden maar dat spreekt voor zich.
Tot nu toe ben ik uiterst tevreden, het is mijn eerste Alfa Romeo en moet zeggen dat veel vooroordelen volkomen overdreven zijn.
Natuurlijk moet ik ook eerlijk zijn dat het qua afwerking in het interieur niet overal kan tippen aan de vorige auto van mijn vrouw(BMW 3 Coupe 318 IS Exe).

Het rijden is geweldig, hij is helemaal origineel(en zo blijft ie ook) en vooral het bochtenwerk is geweldig voor een auto van dit bouwjaar en uniek in zijn klasse.
De motor klinkt leuk als ie op toeren komt en rijdt zeer plezierig.
Hij daagt niet constant uit zoals een GTI/GSI maar vermogen is er wel op afroep.
Het vermogen is precies genoeg voor een auto van dit formaat en gewicht , zeker voor mijn vrouw die de auto voornamelijk zal gebruiken voor alledaagse dingen.

Bij aankoop van de 156 moet men wel goed opletten want volgens mij rijden er ook echt slecht onderhouden 'broodjes'rond van 3e of 4e eigenaren. Regulier onderhoud is bij deze auto heel belangrijk naar mijn menig en dat krijgt ie ook. Let bij het kopen vooral op distributie en draagarmen links en rechts, bij het proefrijden merkte ik enorme speling op de draagarmen en hoorde rechtsvoor een defect wiellager.Bovendien was de distributie riem 3.5 jaar geleden vervangen, de nodige km had ie nog niet gehad maar iedere 3 jaar wordt aangegeven om hem te vervangen. Dus dit risico wilde we niet lopen.
Bij eventuele aankoop zouden de draagarmen incl.wiellager +distributie waterpomp en spanrollen vervangen worden na een uurtje onderhandelen voor 250 euro meerprijs, dit was zeker de moeite waard.

Wel houd ik er rekening mee dat er iets kapot gaat maar dat kan met iedere auto.
Op dit moment alles positief en eens kijken hoe die zich houdt in de winter straks.

In Oktober komen de winterbanden eronder en dan eens kijken hoe die rijd in de winter.

Waterlekkage!!

Na een nacht flinke regen reden we weg met de auto en na enkele kilometers was er een watervalletje aan de passagierszijde achter(onder) de aanjagerbehuizing.

Natuurlijk even gestopt om ff goed te kijken of we konden zien waar het vandaan kwam. Mijn vriendin hoorde bij het remmen de eerste paar kilometers ook een soort water lopen(stromen) maar we verwijtten het aan de radio maar nu we terug denken weten we wel beter.

De uitleg op internet bood op de 156 club goede tips en oplossingsvoorstellen.

De afvoerslang van de airco is het niet want deze is terug geweest bij de terugroepactie destijds volgens het boekje. Wel ff gecontroleerd maar de slang naar de motorruimte was vrij en is inderdaad afgeknipt(zit aan bestuurders kant onder plastic goot paravan maar daar kom ik later op terug)

De meest ogische verklaring was omdat alle rubbers droog waren en het schutbord ook dicht en droog was dat er water bleef staan onder de paravan aan de passagierszijde.Omdat die waarschijnlijk verstopt zit loopt het water niet meer weg en stroomt het bij het remmen zo op het pollen(interieur)filter en stroomt via de aanjager motor op het matje aan de passagierskant. De paravan is de plastic geribbelde kap die onder aan de ruit zit waar de ruitenwisser uit komt.

Op internet vind je gemakkelijk hoe hij gedemonteerd moet worden.

Dit was vrij gemakkelijk en na de bovenste kap eraf te hebben gehaald (ruitenwissers in middenstand zetten ,gewoon aan en op einduitslag contact af zetten) kijk je op een waterafvoergootje die boven het pollenfilter hangt. Deze ook met 4 klipjes voorzichtig losgehaald en inderdaad was het pollenfilter drijfnat en behoorlijk vol met bladerenrestanten. Het waterafvoergaatje van het tweede kapje was helemaal verstopt en het is gemakkelijk te zien dat het water dan zo overstroomt op het filter.

Bovendien waren de andere afvoerkanalen richting de motorruimte ook verstopt. Dus deze ook maar meteen even voorzichtig doorgestoken(komt in wielkast uit) en de stofzuiger onder de hele ruit door gehaald.

Als gevolg van water bij de aanjagermotor is deze ook overleden. Die zit in de ronde pot onder het dashboardkastje.

Na het pollenfilter eruit te hebben gehaald kijk je zo op het aanjagerhuis van de bovenkant.
Zo'n nieuw pollenfilter kost maar 34 euro(wel de koolstofvariant bestellen) en deze maar erin gelegd en de hele boel weer gemonteerd.

Dit viel allemaal reuze mee en voor de zekerheid voor als het gootje weer snel verstopt raakt onder de paravan heb ik maar even drie gaten geboord in het pollenfilter huis(soort van plastic bak). Zodat als er weer water in of op het filter komt het wel weg kan stromen in de afvoerkanalen naar onderen en niet weer op de aanjagermotor en in het interieur stroomt.

Na een paar hevige regenbuien was er totaal geen lekkage meer en we zijn er zeker van dat de waterafvoer onder de paravan de oorzaak was.

Natuurlijk nu ook de aanjagermotor vervangen onder het dashboardkastje. Wel even gekeken of het niet alleen een zekering of de weerstand was maar dat was helaas niet zo.Deze kap gaat met een schroefje los en je kunt de motor verwisselen.

Al met al een heel verhaal maar ben wel blij dat het opgelost is . Voor maar 34 euro voor het pollenfilter en 55 euro voor de aanjager.
In totaal zijn we er zo'n 2,5uur mee bezig geweest. Terwijl we zoiets nog nooit hadden gedaan maar met dank aan de Alfisti op het internet was het echt niet moeilijk.

Volgend jaar ga ik de boel weer even preventief openmaken en kijken hoe het ervoor staat met de waterafvoer c.q. pollenfilter.

3,5