Alfa Romeo 156 2.0 JTS 16V Selespeed Distinctive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.0 JTS 16V Selespeed Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De evaringen met de vorige 156 waren dermate positief, dat ik er weer een heb gekocht. Dit keer voor de Selespeed versnellingsbak gekozen, wat toch een nieuwe dimensie aan het autorijden geeft: schakelen vanaf het stuur. Vooral het terugschakelen met tussengas is erg fraai. Subliem op bochtige binnenwegen. Selespeed is een gerobotiseerde versnellingsbak, waarbij automatisch wordt gekoppeld. Er zit een automaat stand op, ’city’ genaamd, wat handig is in de file, maar niet het comfort geeft van een echte automaat. Hoewel sommigen anders beweren, kan de gemiddelde rijder onmogelijk sneller schakelen met een handbak. Je moet er even aan wennen, maar dit is beslist de toekomst.
Hoewel Alfa het nergens in haar documentatie vermeldt, heeft de 2.0JTS, ook zonder sportpakket, stuggere vering en demping dan de andere 4 cilinder benzine en diesel modellen. Desondanks is het comfort iets beter dan bij de vorige 156. Dus nog meer rijplezier. Deze auto kleeft echt aan de weg en blijft ook op hoge snelheid zeer stabiel.
Vanaf de eerste facelift in 2002 heeft elke 156 zes airbags, waarbij tevens het nieuwe interieur is ingevoerd. De materiaalkwaliteit is daarbij hoogwaardiger dan bij de eerste 156’s en kan zich beslist meten met diverse duurdere auto’s. Ook kent deze auto, vrijwel, geen kraakjes meer. Wel was de detail afwerking hier en daar matig: niet goed aansluitende voorbumper; rubber scheef langs voorruit; slecht ingepaste achterklep; etc. De dealer heeft de meeste zaken verholpen, maar eigenlijk mag je beter verwachten bij een auto die al 6 jaar in productie is. Toch een beetje met de Italiaanse slag geassembleerd. Indien men klanten bij de bekende Duitse merken wil weghalen, moet Alfa hier meer aandacht aan besteden.
Dan is er nog de JTS motor, de eerste direct ingespoten benzinemotor binnen de Fiat groep, wat misschien een paar probleempjes verklaart. Positief aan deze motor zijn: zeer veel koppel onderin; trillingsarme loop door de balansassen; stil bij constante snelheden. Minder zijn: hoog olieverbruik (1:5000 is normaal voor deze motor); rauw geluid bij sommige toerentallen; klimt wat traag in toeren bovenin. De nieuwe JTS motoren kennen deze nadelen niet meer, zoals me opviel tijdens een proefrit met een Alfa GT 2.0JTS.
Tenzij je het extra vermogen steeds benut, is het verbruik gelijk aan of zelfs iets lager dan bij de 1.8 TS motor.
Weggedrag, prestaties, de speciale versnellingsbak en het (nog altijd) mooie design, tillen deze 156 toch boven de gemiddelde auto in z’n klasse uit. Tenzij je veel ruimte nodig hebt, nog altijd een aanrader.
Er zijn wat kleine storingen geweest, zie hieronder. De auto heeft me echter niet laten staan en alles is uiterst snel door de dealer verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.