Alfa Romeo 156 1.9 JTD Progression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.9 JTD Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na eerst, zonder problemen, de Fiat jtd uit 2001 gereden te hebben was ik toe aan iets volwassener auto, want rijd voor mijn werk 220 KM/dag. Voor mij was de motor keuze al beslist: 1.9 JTD; een oersterke motor, met een ruime soeplesse,snelheid en zuinigheid. Maar met een kindje op komst was de Stilo te klein. Dus zochten we verder; Van de duitse saaie degelijkheid zag ik deze alfa: Niks deerde mij meer; prijs, roddels; wat nou: deze italiaan ziet er anders wel mangnefic en degelijk uit. Wat een top ontwerp !
Dus deze wagen gekocht (165.000 km ex-lease) , maar was wel bang voor het verbruik, want ging er 200kg op vooruit. Toen hij thuis stond viel mij op dat er ipv 185mm 205 mm banden op zaten, dus dit verbruik zou nooit meer op 1/19 komen. Nu blijkt dat ik best zuinig met deze auto rijdt: gem. 1/18, Bij 110km/h: 1/20,8 en Bij 90km/h:1/22,7. Let wel: BP Ultimate.
Dit model dat ik rij is een Edizione Limitata, dit betekent dat hij vol leer heeft en cruise control, elektrische stoelverwarming etc. Zo’n Alfa koop je redelijk compleet, zeker in verhouding met onze Duitse vrienden.
Wel is er een nadeel: waarom hebben ze er nu geen bekerhouder ingemaakt ? Verder zit als heel erg goed, alleen had de stoel nog wel wat lager gekunt want nu zie ik die schitterende cilindervormige tellers niet geheel.
BMW heeft het cockpit dashbord van de hand gedaan, maar deze alfa heeft hem gelukkig wel, alle meters zijn naar jouw gericht, en er zitten genoeg speel knopjes in.
Wegligging is subliem: strak sturen, wel hard geveerd.
Last but not least: Deze diesel is redelijk stil, maar de grom die alfa uit dit blok weet te persen als je het gas plaagt is verslavend mooi om te horen, dus ben vaak te zwaarvoetig, gelukkig houdt de tratie control alles binnen
PROBLEMEN
Geen problemen met auto, wel met blaupunkt cd speler: deze doet het niet meer, gelukkig de radio nog wel.
Helaas big problems: Bij 178.000 drijfstang door het blok geperst, compleet naar de filisteinen. Grapje koste 2800 euro (Motor 59.000km, plus inbouw). Het was niet de disrtributieriem maar een verrekte materiaalfout. Toch blijf ik Alfa rijden, en hoop dat ik niet meer zo’n pech heb. Overigens tegenwoordig liggen deze blokken in opel (CDTI) en Saab waaruit gigantische vermogens worden geperst.
22-03-08
APK gehad, niets aan het handje
29-01-09
APK
2 banden versleten
1 lamp voor
2 richtingaanwijzers niet meer oranje
2 nieuwe ruitenwissers
nieuwe olie
Laten doen: stabilsator stang ivm bonken plus dwarsarm rechtsvoor ivm dubieus rubbertje (alles gelijk goed)
25-01-2010
eigen onderhoud voor APK
Remblokken voor
oliefilter / brandstoffilter /luchtfilter / interieur filter
nieuwe accu ( na 7 jaar pas !!)
4 nieuwe michelin energy savers
De laatste update:
Heb afgelopen 20.000 km wel wat kosten gehad, maar voor zijn leeftijd niet abnormaal:
Nieuwe LMM
Twee maal nieuwe turboslang (in en uit)
Sproeispiralen
Wel is mijn aircopomp vastgelopen en dit was te danken door het nooit genruiken hiervan en warme weer.
BELLA nu in geruild voor 159 en hoop dat ik daar net zoveel plezier mee heb dan aan deze top auto !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.