Alfa Romeo 156 1.9 JTD (2000)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf55.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

18/03/2006 89.500 km

Enkele jaren terug is het alweer, dat ik dolenthousiast die 156 1.9 jtd in ontvangst ging nemen in de garage. Het was een leasewagen, de scepsis die ik toch nog wat had rond het merk Alfa Romeo ging verloren bij de gedachte dat het uiteindelijk toch mijn auto niet was. Ik had er nog een van het productiejaar ’98, een model waarop de kinderziekten nog niet helemaal waren weggewerkt. Het was een 4 deurs-model, met het sportpack S3, inclusief een lichtgrijs lederen interieur. In combinatie met de cosmos donkerblauwe buitenkleur, een knaller van een auto!
Qua actieve kwalititeiten kan ik vrij kort zijn: de 156 is een semi-sportwagen, dat betekent niet té veel ruimte binnenin (opgegeven voor het prachtige design), maar evenveel als een BMW 3 waarmee hij ook de rijhouding achter het stuur deelt, een uitstekende wegligging en toch voldoende veercomfort. De akoestiek beviel me zeer sterk, velen kregen eerder de indruk dat er een benzinemotor in het vooronder zat. De enkele kinderziekten op de wagen zijn, op een paar imperfecties na, vrij kordaat met een oplossing vanuit de fabriek verholpen en ook achteraf heb ik niet meer te klagen gehad van de wagen.
De 1.9 jtd-motor, die nu ook bij vele merken uit de GM-groep wordt gebruikt, is zeer degelijk en gaat heel lang mee, ook zonder olieverbruik. ’s Morgens na een koude buitenstart te zijn vertrokken, met het gas op de plank, zorgde wel voor een wat hoger brandstofverbruik, maar er is gedurende die 110.000 km die ik ermee reed nooit wat aan stukgegaan. Zo ook met de rest van de auto.
Na een intermezzo met een tweedehands Mégane dti, heb ik me met meer vertrouwen een tweedehands 156 aangekocht, opnieuw met dieselmotor en met maar 55.500 km op de teller. Wellicht omdat de auto van Italiaanse makelij is, dat hij vrij goedkoop was op de tweedehandsmarkt. Objectief genomen, zie ik daar echter geen of nog nauwelijks reden voor. Ook deze wagen, een 05/2000 - model, vertoonde tot nu geen of nauwelijks problemen. Zoals bij m’n eerste 156, zijn ook bij deze al wat lampjes stukgegaan, een euvel dat kan worden vermeden door niet te starten met de lichten aan. Ook de vorige eigenaar heeft, naar eigen zeggen, nooit problemen gehad met de auto. Een klein minpuntje dan toch: net zoals bij m’n eerste zit er ook nu een kraakgeluidje in het dashboard ter hoogte van de passagier. Eentje dat ik ook vroeger niet terugvond. Ik weet niet geheel zeker op welk platform de wagen werd gebouwd, maar ik vermoed dat de stijfheid toch wat beter had gekund bij het voor het overige, geniale en op gewichtsreductie gebaseerde ontwerp. Verbruik: 6,8/100 km.

15/5/2006 93.000 km (en reactie op Gert J.)

Net zoals bij m’n eerste 156, gaat de temperatuursmeter bij warme motor inderdaad niet verder dan 70°C tenzij hij eerder aan het overhitten is. Jaren terug meldde ik dat ook aan m’n garagist, die de wagen met warme motor promp aan de computer hing en er bleek toen dat het niet de thermostaat was die defect was, maar het metertje dat de temperatuur foutief aangeeft. Niets aan de hand dus. Ik loop in alle geval nog eens langs bij de garage.
Voor het overige heb ik geen extra problemen gekend. Een slecht contactje voor de elektrische bediening van de passagiersruit en een wellicht verslijtende stabilisatorstang achteraan waren voorheen al aanwezig, maar zonder erg in feite.
En ik hoop dat de luchtmassameter het nooit begeeft wat ook best mogelijk is. Het zou hetzelfde type metertje zijn van Bosch dat ook op de 1.9 TDI’s van de VW-groep wordt gebruikt en dan ga ik er van uit dat ze ook daar niet allemaal stukgaan.
Het stukgaan van lampjes blijkt te stoppen door te starten met afgeschaklede lichten.

PROBLEMEN

Defecte lampjes, slecht contactje van de lampdetectie.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens