Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.9 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
April 2003. Na lang dromen, wikken en wegen toch mijn amper-een-jaar-oude Seat Ibiza TDi 110pk weggedaan om terug te keren bij mijn oude liefde, Alfa Romeo, en meer bepaald met het model dat Alfa van het bankroet gered heeft, de 156, car of the year en van bij zijn release in 1997 al een instant classic.
Na een witte 33 1.7 QV, een rode 146 1.4 TS Junior en een zwarte 155 1.8 TS, eindelijk terug een RODE Alfa ! De lichtgrijze Momo-lederen zetels verruimen het interieur en ademen klasse uit. Bovendien zitten ze als gegoten. Er is geen enkele auto die zo lekker zit als deze en tenslotte “rijd je een auto met je billen.” (Fangio)
Door het brede spoor en de verlaagde ophanging (Sportpack III) kleeft de wagen in de bochten aan het asfalt. Lekker.
De 16-duim open aluminium velgen met vijf ronde gaten, de gelakte zijschortjes, het verchroomde uitlaatstuk en de discrete kofferspoiler maken dat deze ‘lady in red’ zelden onopgemerkt voorbijrijdt.
Het met leder beklede stuur ligt heerlijk in de hand en is ongelooflijk precies. De 5-bak is goed gespreid en laat zich door z’n retro-schuine plaatsing heel comfortabel bedienen. Pakt leuk, dat lederen bolletje ! Bovendien hebben de ingenieurs bij Alfa zich duidelijk het hoofd gebroken over de ‘sound’ want in 2de laat hij voor een diesel (in 1998 mensen!) een nog nooit eerder gehoorde uitlaatgrol horen die in de cockpit nooit storend, eerder glimlachverwekkend is.
Het interieur is ruim en vervoert probleemloos 4 volwassenen met hun bagage over lange afstanden. Ik vind de kofferruimte geweldig en het handige skiluik is dikwijls van pas gekomen.
Maar hoe revolutionair en baanbrekend deze geweldige dieselmotor met variabele inspuiting in 1998 ook was, anno 2008 is hij hopeloos voorbijgestreefd en houdt hij nog geen Fiat Panda bij. En dat doet wel een beetje tandenknarsen omdat hij er nog steeds ongelooflijk sportief en snel uitziet. Het verbruik is nog steeds voorbeeldig voor een berline van deze grootte en leeftijd, vind ik, met gemiddeld 1 liter diesel op 13 kilometer. (7,5l /100km)
PROBLEMEN
80.000 km: Na een half jaartje rondrijden moest de batterij, de gloeibougies, de bougiekabels en de kabelboom vervangen worden. 650 €
90.000 km: Vliegwiel / Poulie vervangen. 185 €
92.000 km: Linkervoorophanging en draagarm vervangen. 300 €
98.000 km: Remmen vooraan / Koppelingscylinder / een ophangingsarm achter en een in Brussel kapotgereden achteruitkijkspiegel vervangen. 400 €
(Vermijdt Brussel met de wagen! ALLE krasjes en deuken in al mijn 6 vorige wagens komen van daar.)
2 dagen na de vorige herstelling, blijken al mijn lampjes (lichten) kapot. Hup naar de hersteller. 40 €
110.000 km: Weer alle lampjes moeten laten vervangen. Een typische alfa-ziekte. 77 €
120.000 km: Groot onderhoud met distributieriemen. 650 €
130.000 km: Remmen achter vervangen en… lampjes! En ja, toch doe ik de lichten altijd braafjes uit voor het uitslaan van de motor en doe ze pas aan nadat de motor gestart is. 190 €
138.000 km: Rechtervoordraagarm kapot. 120 €
140.000 km: Groot onderhoud en… lampjes! 322 €
144.000 km: Remschijven en –blokken vooraan. 200 €
146.000 km: Startmotor vervangen. 310 €
Bovendien heeft de toerenteller het opgegeven in 2005, maakt de thermostaat van de airco te pas en te onpas enerverende zwiep-zwiep geluidjes en wilde het lampje achter het dieselklokje een weekje niet meer branden. Nu terug wel.
Volgens de garagist is het gebrek aan power te wijten aan een kapotte luchtmeter (200 €) en de Brusselse deuk in de linkervoorwielkast kost 1500 € om te herstellen (uitblutsen + herspuiten), maar daar heb ik voorlopig echt geen zin in. Hij rijdt zo ook wel.
Banden
Oorspronkelijk geschoeid met peperdure Michelin Pilots. Wat waren die heerlijk om op te rijden zeg. Net een tapijtje! Voorbanden eerste keer pas vervangen op 110.000 km door Goodyear Excellence TL 91 V. Achterbanden pas op 130.000 km. Op 150.000 km opnieuw een nieuw setje Goodyears vanvoor gestoken. Kostprijs setje van twee banden: 210 €
Conclusie
Deze Alfa is als een beeldschone Italiaanse vriendin. Temperamentvol, inspirerend en met karakter, maar nukkig en capricieus; te nemen of te laten. Of zoals ze bij ons in Antwerpen zeggen: “Een schoon carrosserie laat zich betalen.”
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.