Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)

Signalement

Uitvoering156 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 300.000 km

Plus
Rij eigenschappen, comfort zijn geweldig beter als de toen nieuwe BMW 318I (e46) die ik er voor had. Veel comfortabelere stoelen met veel betere steun rondom je zit er stevig in niet op. Ook is de auto betrouwbaarder en veel goedkoper in aanschaf, onderhoudt en gebruik. Verveeld nooit en is geen grijze muis in grijs saai autoland zelfs als hij grijs zou zijn. In de kofferbak gaat met gemak een kinderwagen met reiswieg koffer en andere spullen zonder de achterbak te hoeven gebruiken. Kortom een heerlijk reiswagen voor kort en lange afstanden.

Min
Hij is niet Alfa rood (waren zijn bijna niet of nauwelijks te vinden)
Geen neer klapbare achterbank (had BMW ook niet de Peugeot 406 wel)

323500Km aan alles komt een einde of toch niet. We hebben ons trouwe beestje ingeruild voor zijn jongere broer een 159 met neer klapbare achterbank helaas weer geen rode niet te vinden onder de 30 mile met JTDm motor dus dan maar een zwart.

Het leuke is dat hij wel een nieuw leven krijgt op Zandvoort in de racerij. Hij wordt gechipt, gestript verlaagd, rolkooi en alle ander modificaties om er een race wagen van te maken. Ze waren opzoek naar een oude JTD dus dat kwam mooi uit.

PROBLEMEN

  • 323.500 km

Onderhoud Lease maatschappij slecht! (Terberg leasing)
Ik kocht deze auto als ex lease auto. Bij latere na vraag bleek dat de lease maatschappij geen toestemming gaf voor periodiek onderhoud/vervanging vlak voor deze er uitging. De garage heeft binnen de garantie bij 160.000 km dus 1 spantol moeten vervangen en Multi V riem omdat dit niet was gebeurd. Daarbij is spanrol nummer twee niet vervangen door de garage. Deze ging na de garantie periode bij 180.000 stuk en is vervangen.

Dit valt Alfa niet te verwijten en ook de dealer niet maar puur en alleen de lease maatschappij en de garage (niet Alfa) die niet meteen de tweede ook mee pakte.

Na 240.000 km de eerste elektronische storing de spoel achter de 4de zuiger was stuk waardoor bij een warme motor niet meer gestart kon worden vanuit stilstand. Door de warmte zet de spoel uit en verbrak deze contact waardoor de computer (ECU) niet meer doorkreeg dat er gestart werd en de zuigers op en neer gingen. Vast gesteld door de anwb op ons vakantie adres aan het einde van de werkdag. Dit werdt door de dichts bij zijnde Alfa dealer “Wim Prins” op Zaterdag ochtend zonder afspraak binnen een paar minuten opgelost. Service op en top. Volgens de ANWB een veel voorkomend probleem bij diverse merken maar bij de wegenwacht nog niet bekend onder Alfa’s. Kennelijk was de Motor een keer erg heet geweest zij de man

250.000 km nieuwe lucht massa meter (zat er aan te komen hoorde mijn collega’s er met een vw’s al veel eerder over dat die op een gegeven moment vervangen moest worden.

300.000km radiator versleten maar zelfs met een lekke radiator kon ik prima doorreiden. Ik moest hem op het werk wel op nieuw vullen omdat hij in de tussentijd leeg was gelopen. De 60km naar de garage was daarna geen enkel probleem. (Dat het er aan zat te komen was me overigens bij 180.000 al verteld door de dealer dat ik er beter een nieuwe in kon laten zetten maar hij ging nog een extra 120.000 mee).

Alfa Terroristen

  • 220.000 km

Tja Alfa's in de familie hebben niet zo veel mazel of iedereen is jaloers. Mijn Vaders 2 Sud's (knal groen en Oranje) in de jaren 80 werden aangereden door een ander. Zijn 145 door een blinde Tyota reider die mijn zusje over het hoofd zag om dat hij de dag er voor was gevallen en al een dicht rechteroog had.

Na 4 maanden is de zijkant er uit gereden door een onoplettende vrachtwagen chauffeur. Deze nam de bocht te ruim veel te krap langs mij en andere die voor het verkeerslicht stonden te wachten. Hij draaide een bedrijventerrein op resulterende in een kras in het voor portier een gat in het achterportier en een deuk in de achterstijl en krassen en een halve meter aan de kant gezet. Ik zag het gebeuren maar kon geen kant op. Niet voor uit en niet achteruit op luid claxonneren van mij en de auto’s achter mij reageerde hij niet. Er is een nieuwe deur en achterscherm in gezet door een schade herstel bedrijf.

220.000 Vuurpijl stok van 1x1x100 cm op de achterklep dikke pit.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.