Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2001)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De eerste kennismaking met het model dateert van eind 1997. Iedere autoliefhebber was het er overeens: iedere lijn van deze nieuwe Alfa klopte. Een beauty die 156 om het zo maar eens te zeggen.

Mijn auto heeft een zwartemetalliclak met een rode gloed afhankelijk van de lichtinval veranderd zo de werkelijke kleur van de wagen. Tevens heeft hij 15" inch LM- 5 spaaks velgen wat hem van de buitenkant compleet maakt. Het interieur is eveneens prachtig. Velours bekleding en een aluminium middenconsole geven de auto een chique doch sportieve uitstraling.
Klimaatbeheersing, c.v met afstandsbediening en electrische ramen en spiegels werken natuurlijk ook comfort verhogend dus eigenlijk over comfort en het uiterlijk niets dan lof.

De moter in dit beestje is een 1.8 twin spark met 146pk en een koppel van 169 bij 3500tpm. Ruim voldoende voor het verkeer in Nederland en als je de ruimte hebt kan het zelfs rijbewijs gevaarlijk zijn als je je door het opwindende geluid van de moter boven de 4000tpm laat verleiden om de rechtervoet tot de bodem te brengen. Het is echter geen sportwagen, meer een gran-turismo die als de bestuurder dat wenst ten alle tijden wat vermogen klaar heeft liggen. Het toch wel sportieve karakter van de moter krijgt een fenomenaal gevolg bij het onderstel. Uiterst nakeurig kun je de Alfa naar eigen inzicht een bocht in plaatsen. Bochtsnelheden waarvan je voorheen in deze klasse alleen maar van kon dromen zijn mogelijk. Minpunt van deze precieze besturing is de grote draaicirkel bij parkeren e.d. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat de auto qua rijgedrag een topper is.

Schoonheid gaat blijkbaar niet altijd hand in hand met functionaliteit want de auto is zowel voor als achter ontzettend onoverzichtelijk. Heb dit overigens zelf ervaren toen een steen niet gesignaleerd was door mijn oog tijdens het achteruit rijden.....met lakschade tot gevolg. Een kofferruimte met ongeveer 370 liter is groot genoeg. Let wel dat de opening erg smal is en de bank is niet omklapbaar.

Deze Alfa 156 is voor zijn prijs, toen nog +- 57000,- gulden, een topper in zijn klasse die zeer prettige rijeigenschappen koppelt aan een prachtig uiterlijk

PROBLEMEN

Motorisch zit het bij de Italianen voortaan goed in elkaar alleen een afwerkingsniveau zoals bijvoorbeeld Volkswagen (om maar een open deur in te gooien) moet je niet verwachten met tot gevolg een aantal kleine mankementen:

- Electrische raambediening passagier kapot
- Stoel bestuurder in achterste stand niet helemaal
gefixeert
- Blijvenhangen deurknop van bestuurder

en dat was het dan wel. Maar dit mag je ook wel verwachten van een auto van 15maanden oud en rond de 22000 km. Valt al met al dus nog reuze mee...

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.