Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mocht destijds een nieuwe lease auto uitzoeken in een hogere categorie. Overstap van Corsa naar 156 was natuurlijk een wereld van verschil. Wat een heerlijke auto qua wegligging en besturing, maar ook qua looks. Vering voor is wat aan de slappe kant, maar daar heb je alleen last van bij verkeersdrempels. Ook achter was de vering wat slapjes, daar heb ik al vrij snel hulpveren laten plaatsen. Voel me na 4.5 jaar nog altijd prettig in deze auto. Ok, ’t is geen ruimtewonder, maar zelfs met vrouw en twee kleine kinderen kwam ik overal (weliswaar zo nu en dan met dakkoffer). Stoelen voor zijn zeer comortabel, met prima zijdelingse steun. 1.8 Twin Spark motor moet je wel op toeren houden, want onder de 3000 toeren is ’t niks. Heb er zomers een flinke caravan achter hangen (5 meter / 1200 kg), zonder problemen: 110 km/u op de Zuid-Europese snelwegen en in z’n 3 kom je elke heuvel/berg met gemak op (let dan even niet op het brandstof verbruik). Climat Control staat al 4.5 jaar op 19 graden - prima!
Januari 2005 mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Zou op zich best weer voor een (inmiddels gefacelifte) 156 willen kiezen. Heb veel auto’s gereden (nieuwe modellen), maar die halen het qua rijgedrag, zitcomfort en uiterlijk niet bij de 156. Echter leasetarief is domweg NIET gunstig vergeleken met andere auto’s. En oh ja... afgelopen zaterdag was ik bij mijn dealer in de showroom om te babbelen over evt. een nieuwe 156. Wat denk je, na 20 minuten rond te hebben gekeken gewoon NIEMAND van het verkooppersoneel gezien. Dat nodigt niet echt uit. Ga dus nu waarschijnlijk voor de V50 2.0d (wordt door Volvo ook Sportwagon genoemd). Ook een heerlijk stuurmansauto.
PROBLEMEN
Heb behoorlijk wat technische problemen gehad. Ik kan ze niet allemaal meer herinneren (wat op zich al een slecht teken is), maar ik zal er een paar opnoemen:
- verlichting: op gegeven moment deden linksvoor en rechtsachter de verlichting het niet meer. Garage heeft er diverse malen naar gekeken, zelfs de regelunit vervangen maar zonder succes. Is op gegeven moment noodbedrading aangelegd vanuit andere achterlicht en toen deed-ie het. Heeft voor veel ongemak gezorgd.
- airbag storing: meerdere malen airbag lampje zien branden. Tot twee keer aan toe is de regelunit vervangen. Standaard antwoord Alfa garage: we zullen eerst motor management systeem eens wijzigen
- draagarm linksachter zat los: gaf monotoon, brommend geluid - wel stoer, maar niet veilig. Is gerepareerd
- piepende rem linksvoor: moest na paar honderd kilometer verdwijnen. Heb inmiddels het idee dat het na zo"n 4000 kilometer inderdaad wat minder is geworden
- bedrading trekhaak (constante stroomdraad was verkeerd aangesloten) - dit is overigens geen klacht voor Alfa, maar de garage zelf
- regelmatig geen druppel olie meer (geluk dat ik nooit m"n motor in de soep heb laten draaien)
- een Alfa garage vroeg voor hulpveren achter 1675 gulden. Dit kwam omdat de gewone hulpveren niet te leveren waren, maar alleen de duurdere hulpveren die gebruikt worden bij LPG installaties. Navraag bij een andere garage leerde mij dat de normale hulpveren wel degelijk leverbaar waren: 425 gulden. Ben dus gelijk overgestapt van garage.
Desondanks toch tevreden over m"n Alfa. Waarschijnlijk omdat onkosten die voortvloeiden uit bovenstaande problemen niet voor mijn rekening kwamen, maar die van de lease maatschappij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren