Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Bella en ik...
Het begon allemaal begin 2008: ik dacht erover van baan te verwisselen en dus (helaas) mijn leaseauto kwijt te raken. Op zoek naar een nieuwe (eerste eigen) auto heb ik gezocht naar een leuke en bijzondere verschijning.
Mijn vereisten:
- bijzonder, niet alledaags, in ieder geval mooi!
- relatief snel
- kostprijs onder de 5000 euro
Hierbij kwam ik uit op een aantal Fiat Barchetta's, een enkele Mazda MX5, een leuke Puma, eventjes kort een Tigra (maar wat een Sjonniebak is dat!) en uiteindelijk een 156.
Mede omdat een goede vriend ook een een 156 reed, en we op die manier samen leuk aan onze Alfa konden 'klussen', had ik een Alfa 156 uit 1998 aangeschaft in mijn favoriete kleur: Azzuro Achille, ofwel babyblauw.
Eerste indruk: GENIAAL. Zo trots als een pauw op mijn nieuwe bolide. En een bolide was het! Snel, glimmend (achterbumper had eem beetje kleurverschil, maar moest even overgespoten worden), en hij/zij reed als een heerlijke limosine met uitstekende prestaties. Ik had in ieder geval nog nooit in iets vergelijkbaars gereden.
Even ter illustratie van mijn geluk in die eerste periode: terwijl de Alfa voor de deur stond te wachten op de eerste werkdag richting mijn nieuwe werkgever, stond de P206SW bij de schadehersteller (achteraanrijding door een traktor, dat soort dingen gebeuren in Deventer ;-) ). In ruil voor de 206 kreeg ik een Mustang mee... Er stond 's avonds dus een Mustang en een verlaagde babyblauwe 156 met 17" Selespeed sloffen voor de deur. Het kan verkeren. De buren moeten gedacht hebben dat ik een drugshandeltje had opgestart!
Maar al het geluk moest een keer ophouden... Ik moet zeggen: de Alfa reed als een beer wanneer die als een beer reed! Snelle acceleratie, heerlijke wegligging, mooi motorgeluid en een fantastische zitpositie in de auto. Maar ik kan niet zeggen dat ie me nooit in de steek gelaten heeft...
Problemen:
Lambdasonde en luchtmassameter vervangen bij de eerste grote beurt (vlak na aankoop, preventief, Alfakwaaltjes) + nog wat andere dingetjes: 500 euro.
Op vakantie naar Hongarije is de waterpomp geploft en heeft de motor het vervolgens begeven (oververhitting). Een nieuwe motor zou me ongeveer 2000 euro kosten, maar uiteindelijk heb ik 3200 euro neergelegd. De motor moest 2 keer uit elkaar, omdat na de 1e keer bleek dat er toch nog iets niet helemaal goed zat.
Na een tijdje rondrijden (1 maand) sloeg mijn bella opeens af bij het intrappen van de koppeling bij het aanrijden bij een stoplicht. Dit probleem was waarschijnlijk de BDP sensor (Alfakwaaltjes). Samen met het kloppende geluid door de speling in de fuseekogels en de draagarmen (Alfakwaaltjes) heeft dit ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk genoeg had van alle ellende. En vooral de bijkomende hoge herstelkosten. Helaas heb ik haar dus moeten verkopen, en was een illusie armer... Momenteel ben ik eerlijk gezegd nog steeds herstellende van deze kleine autoramp en vrees dat er nooit meer een Alfa mijn leven binnen zal rijden.
Conclusie
Pre:
- Prestaties
- Uitstraling (een vriend vroeg me ooit hoe ik aan het geld kwam voor zo'n mooie nieuwe auto!) :-)
- Interieur en comfort
Contra:
- Betrouwbaarheid
- Kosten voor reparaties
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.