Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

autoreview

Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

Signalement

Uitvoering147 3.2 V6 24V GTA
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst170.250 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 154.000 km

Voorgeschiedenis

Ik ben nu sinds ruim een maand de trotse eigenaar van deze mooie 147 GTA. Ik heb jarenlang diesel gereden, maar door de stijgende kosten (zowel MRB als wegenbelasting) en het feit dat ik minder kms maak, heb ik mijn BMW 1 serie particulier te koop gezet. Tot mijn verbazing was deze na twee weken al verkocht en dat voor een zeer goede prijs. Heb in een kleine twee jaar, slechts 2.000 euro afgeschreven! Omdat ik dit niet had verwacht, had ik nog niet gekeken naar een andere auto. De koper had een oude Fiat Punto (1.2 Stile uit 1999), welke ik heb overgenomen als tijdelijke auto, om ondertussen wat leuks uit te zoeken. Tot zover de voorgeschiedenis...

Eerste indrukken:
Ik heb de auto nu dus ongeveer een maandje in bezit, waarvan ik twee weken op vakantie was. Heb er inmiddels 1000 km opzitten (en 3x tanken), hierbij mijn ervaring tot dusverre. Ik zal de auto vergelijken met mijn BMW (de Fiat koste me ruim 200 euro, lijkt me niet helemaal eerlijk...), omdat dit mijn vorige auto was en ik geen relevanter vergelijkingsmateriaal heb.
De auto is voorzien van alle opties, behalve de Bose audio upgrade. Ik heb nu eindelijk lederen bekleding en xenon verlichting, beide opties wilde ik al jaren. Tov mijn BMW heb ik alleen geen regensensor meer (geen groot gemis ivm de instelbare interval) en geen ledjes meer bij de deurgrepen. Ook heb ik geen aux aansluiting meer. Jammer, omdat ik vaak muziek via de telefoon (Youtube) afspeelde. Gelukkig staan daar goede boxen en een 10 cd wisselaar tegenover.
Verder zit zoals gezegd alles erop en eraan. Vooral de lederen bekleding in twee kleuren vind ik erg mooi, de stoelen zitten ook voortreffelijk. Dit is weer beter dan de BMW, waar ik zijdelingse steun miste op het zitvlak en in de BMW was de bekleding helaas erg vlekgevoelig.
Daarnaast vind ik de ingebouwde navigatie en telefoon erg mooi: een mooi origineel ingebouwd systeem dat zowel audio, telefoon als navigatie regelt.

Van de auto is de volledige onderhoudshistorie bekend, bij een dergelijke auto heel belangrijk. De auto is volledig dealeronderhouden en er is duidelijk nergens op bespaard. In 2012 heeft de auto nog een dure lak- en leerbehandeling ondergaan, zowel het leer als de lak zijn hierdoor in optimale conditie en ogen als nieuw! Ook is er een en ander aangepast: er zit een Novitec uitlaat onder vanaf de katalysator, er zitten Koni sportveren onder en de auto zou gechipt zijn bij Squadra tuning (van dit laatste heb ik geen rekening, dus 100% zeker weten doe ik het nog niet). De review is gebaseerd op de auto met deze aanpassingen (weet dus niet hoe comfortabel de auto is met originele veren of hoe stil de auto is met de standaard uitlaat, als ik mag gokken zijn dit standaard ook niet de sterkte punten haha).

Motor
Meteen de belangrijkste reden voor mij om deze auto te kopen: ik heb in het verleden al eens gekeken naar deze auto, maar vond de kosten toen te hoog. Deze auto stond echter bij de Ford dealer, waar ik met mijn moeder haar auto heb gekocht. De auto was me al direct opgevallen, maar ik had mijn auto nog niet verkocht en vond de auto toch fors geprijsd. Toen ik mijn auto had verkocht, was de Alfa in prijs verlaagd en heb ik toch maar een proefrit gemaakt. Ik was direct verkocht… De motor klinkt zo mooi als deze eruit ziet: eindelijk een motor die je met trots laat zien ipv de diesels die ik in het verleden had en waren verstopt onder plastic kappen. In het begin moest ik erg wennen aan het geluid bij stationair draaien, hoewel het zeker een mooi, donker geluid is, vond ik het iets te. Inmiddels ben ik eraan gewend en denk ik er al heel anders over: een beetje kenner hoort direct dat het geen viercilindertje of diesel is. De auto klinkt met optrekken fantastisch: eerst een donkere brom en hoger in de toeren gaat het over in een soort gehuil. Klinkt als een sportauto zoals de passagiers zeggen. Wat ik ook heel prettig vind, is dat de motor ook onderin al goed oppakt en je de motor dus als een diesel kan rijden: terugschakelen is niet nodig en de motor heeft altijd genoeg vermogen. Daarnaast is de auto niet nerveus en dus ook relaxt te rijden. Ik was een beetje bang dat de auto alleen hoog in de toeren alert zou zijn, maar dat is gelukkig niet zo. Heb op de motor werkelijk niks aan te merken! Het verbruik tot nu toe is ruim 1 op 9. Dit is volgens de verwachting. Ik verwacht met woon- werkverkeer misschien 1 op 10 te halen, maar ga hier niet mijn best voor doen. Dit is iets wat je van tevoren weet en erbij hoort. Bovendien klinkt de motor te goed om het nieuwe rijden toe te passen (alleen netjes warm rijden uiteraard). Bij 105 (ongeveer) in de zes, geeft de boordcomputer overigens een verbruik van 1 op 12,5 weer. Dus met lange afstanden en niet te hoge snelheid, valt het verbruik nog best mee. Volle tank is 63 liter, dus kom ongeveer 600 km op een tank.

Comfort/rijgedrag
Zoals gezegd weet ik dus niet hoe (on)comfortabel de auto de auto met standaard veren is, aangezien er Koni sportveren onder zitten. Op slecht wegdek is de auto oncomfortabel, maar op de snelweg en bij drempels valt het mij alleszins mee. Ook dit was in het begin even wennen, maar mijn BMW was ook niet de meest comfortabele auto, dus ik ben wel wat gewend. Inmiddels vind ik het comfort prima, maar slecht wegdek vermijd ik maar (niet zo heel lastig).
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: mijn BMW stuurde nog strakker. Er zat gewoon ontzettend veel gevoel in het stuurwiel. Uiteraard is het niet helemaal eerlijk een achterwiel aangedreven auto te vergelijken met een voorwiel aangestuurde, maar ik heb geen beter vergelijkingsmateriaal. Dit wil echter niet zeggen dat de Alfa niet goed stuurt of weinig gevoel biedt. De auto stuurt nog steeds strakker dan de gemiddelde voorwiel aangedreven auto. Dit mag echter ook wel voor een sportuitvoering. :)
De stoelen zitten een stuk beter als in mijn BMW: ze bieden veel meer steun en ik hoef ook niet meer bang te zijn voor vlekken in de bekleding. Ook heb ik nu achterin een armsteun en hebben de achterpassagiers eigen ventilatie (rooster bij armsteun voor ipv alleen onder de voorstoelen zoals gebruikelijk). De airco vond ik in de BMW beter werken, hier loop ik nog een beetje te rommelen met de instellingen (ofwel ijskoud of net iets te warm). Kan ook kwestie zijn van de juiste instellingen vinden.
De auto is eigenlijk net zo stil als mijn BMW: hier overheerst het motorgeluid wat meer (kan erger haha, bij de BMW kon ik het motorgeluid niet waarderen), waar bij de BMW op hogere snelheid vooral het windgeruis bij de ramen toenam. Heb hier geen klachten over. En snap waarom de mute knop op het stuur de meeste slijtage vertoont hehe.

Praktisch
Is voor mij eigenlijk van ondergeschikt belang, aangezien ik de meeste kms (90%) alleen maak en de rest met vrienden. Qua afmetingen en ruimte vrijwel gelijk aan de BMW. Dit is echter meer een volwaardige vierzitter ipv een zogenaamde vijfzitter (waar de vijfde inzittende het haasje is). Ruimte achterin en de kofferbak zijn ook te vergelijken met mijn BMW. Wel heb ik nu een handig bagagenet voor losse spullen en gelukkig weer een normaal reservewiel (je weet maar nooit…).

Design & kwaliteitservaring
Uiteraard heel persoonlijk, maar ik vind de auto zowel van binnen als buiten erg mooi. De auto ziet er totaal niet verouderd uit (is inmiddels toch al 11 jaar oud). Van binnen vind ik de auto ook zeer mooi door de tweekleurige leren bekleding, het ingebouwde connect systeem (audio, tel en navigatie), de donkere hemelbekleding (viel me later pas op…) en eigenlijk het hele interieur wel. De klokken doen erg sportief aan (wel enigszins lastig afleesbaar door de grote stappen van 30 km, tot 300 km) en de rode interieurverlichting vind ik ook passend bij de auto. Daarnaast maken de chromen en sportieve accenten het af.
Ondanks de de auto is afgeladen met allerlei opties, werkt alles nog! De cd wisselaar werkt nog prima, alleen het opstarten duurt even. De telefoon werkt ook prima: ik versta de ander duidelijk en zij mij ook. Enige jammere is dat ik momenteel geen dual sim kan aanvragen bij mijn abonnement en dus een apart nummer voor de auto heb.
Alles ziet er ook nog goed uit: het leer is nog zeer mooi en vrijwel onbeschadigd (kleine slijtage op wang bestuurdersstoel, hetgeen mij logisch lijkt). De materialen zijn prima en eigenlijk doet de kwaliteitsbeleving niet onder bij de BMW. Wel voelen enkele knopjes wat lichter (en dus goedkoper) aan, maar zoals gezegd werkt alles nog wel. Enige slijtagesporen zijn te vinden bij de knopjes op het stuur (in hoekjes beetje afgesleten) en lichte krasjes bij de deurgrepen. In de BMW had ik echter een lelijke beschadiging bij de deur van de passagier en begon de lak op het stuur ook al een beetje af te bladeren en werd de pookknop op sommige punten kaal. Heel vergelijkbaar dus en ook logisch bij dergelijke km standen en/of bouwjaren.
Wel zijn me al aparte elektronische storingen/missers opgevallen: als je de auto te snel start, geeft ie een storing van de stadslichten links en rechts (doen het prima) en soms gaat het lampje van de cruisecontrol uit (blijft wel werken). Hier had ik al rekening mee gehouden en had ik al ervaring mee in de korte tijd dat ik Lancia of Fiat reed. Zal de Italiaanse slag zijn…(ook het boekje is niet altijd even volledig of duidelijk)
Het overzicht in de auto is iets beter in de BMW, maar ook op dit gebied zijn beide auto's vergelijkbaar. De buitenspiegels zijn even klein, evenals het achterraam. Voordeel tov de BMW is dat het achterraam minder vies wordt dan in de BMW, daar was het achterraam wel erg klein en altijd vies (en dus redelijk nutteloos).

Gebruikskosten
Alle rekeningen van de vorige eigenaar zaten erbij (evenals extra gereedschap en een K&N luchtfilter) en deze zijn fors te noemen. De auto heeft in nov 2013 bij 149.000 km de laatste beurt gehad, dus ik kan nog even sparen. Zelf uiteraard nog geen ervaring met de kosten voor onderhoud. De verzekering (WA+ ipv allrisk) en wegenbelasting zijn wel stukken lager dan de BMW. Hier was het mij ook vooral om te doen eerlijk gezegd. Verbruik is uiteraard een stuk hoger en de literprijs ook. Ik zal echter minder kilometers maken, dus hoop dat de uiteindelijk kosten per km meevallen. En zo niet, jammer dan.

Conclusie
Een perfecte auto is het niet, maar dat is volgens mij geen enkele auto (al mijn auto’s hadden sterke en zwakke punten). Voor mij is de auto echter wel precies wat ik zocht: een leuke, sportieve en aparte auto waar ik van elke km geniet. De motor en het motorgeluid zijn simpelweg geweldig. Het interieur en exterieur vind ik ook zeer mooi: de kenner ziet direct dat het een aparte uitvoering is. De auto is echter weer niet zo opvallend dat iedereen omkijkt. Wat mij betreft perfect: genoeg details die de auto onderscheiden van bijv een 1.6 of diesel 147, maar toch onopvallend genoeg om anoniem de kms te maken. Qua opties mis ik ook niets. De hogere kosten die een dergelijke auto met zich meebrengen, neem ik als autoliefhebber graag voor lief. Nu zorgen dat ik niet teveel kms maak en mij niet teveel laat verleiden door het geweldige motorgeluid (in de eerste drie versnellingen ga je al te hard). Gelukkig woon ik dichtbij Duitsland: goedkoper tanken en kan de auto zo nu en dan uitlaten. Qua betrouwbaarheid kan ik er nog weinig over zeggen, maar aan de rekeningen en de auto zelf is duidelijk te zien dat er niet bespaard is op onderhoud. Ik hoop hierdoor nog jarenlang probleemloos van de auto te kunnen genieten en zal ook goed voor de auto zorgen. Na aankoop las ik dat er slechts zo’n 5000 147 GTA’s zijn gemaakt (inclusief selespeed), een klassieker in wording dus en zelfs zeldzamer dan enkele exoten!

Na een half jaar

  • 160.200 km

Inmiddels heb ik de auto een half jaar in bezit en heb er nu 7.000 km op zitten. Mooi volgens planning eigenlijk, zo’n 15.000 km op jaarbasis. Bovenstaand verhaal geldt eigenlijk nog steeds wel, maar heb wel enkele aanvullingen en opmerkingen. Het verbruik schommelt zoals verwacht tussen de 1 op 8 en heb met woon- werkverkeer zelfs 1 op 10,3 gehaald zonder daar moeite voor te doen. Korte stukjes zijn echter dodelijk voor het verbruik. De xenon verlichting is erg prettig met deze donkere dagen. Ook het betere zicht naar achter tov de BMW is wel prettig in gebruik. Ik loop nog steeds af en toe te etteren met de tankdop, dat vind ik een vrij waardeloos systeem. De auto gaat niet altijd lekker in zijn achteruit, in de een zetten en dan in de achteruit helpt dan. Heb de navigatie inmiddels ook paar keer getest en dat is, ondanks dat het een verouderd systeem is, nog best bruikbaar.

De auto haalt helaas net geen 250 km per uur en is inderdaad gechipt. Kan tot ver boven de 7000 toeren doortrekken. Getest in Duitsland, in dagelijks gebruik kom ik eigenlijk nooit boven de 4/5000 toeren. De auto begint redelijk snel al te zeuren om benzine, als de actieradius nog 120 km al. Dan heb je er nog maar 400/450 km op zitten. Geluid uit de speakers is prima. Ook is de auto vrij van kraakjes en rammeltjes: alleen de armsteun hoor je tegen de stoel wrijven en op slecht wegdek klappert iets in de kofferbak (zitten wat spullen in het netje). Prettig tov een zuinige diesel is dat het interieur een stuk sneller prettig warm is. Stoelverwarming mis ik dan ook niet.

Ook voor het eerst toertocht gemaakt met Alfa club: erg leuk, maar de vele binnenwegen waren in mijn ogen ongeschikt voor een GTA. Aan begin af en toe verkeerd gereden en dan merk je weer dat de draaicirkel echt waardeloos is. Heel onpraktisch, ook bij parkeren. Wel leuk is de exclusiviteit: heb nog altijd geen andere 147 GTA in het wild gezien.

Problemen/onderhoud

Helaas zijn er ook wat problemen geweest: de auto sloeg op een gegeven moment elke keer af na het starten en wegrijden. Batterijtje van de afstandsbediening vervangen en het probleem is opgelost. Beetje vreemde manier om aan te geven dat je het batterijtje moet vervangen… Ook dimt het display tussen de klokken af en toe uit zichzelf. Dan is het vrij slecht afleesbaar. En kort geleden kreeg ik opeens de melding: motormanagement storing en begon de ventilator enorm te loeien, alsof de motor te warm was. Leek op de koelvloeistoftemperatuursensor (meter deed kort daarvoor al raar) en dit bleek gelukkig ook het geval. Eerst geprobeerd met een reset op te lossen, maar de storing kwam terug en de wijzer bleef ook op 50 hangen.

Verder heb ik het alarm laten keuren ivm diefstalverzekering (werkt en is erg luid ;)), heb ik het leer behandeld met Mequiar en heb ik een halve liter koelvloeistof bijgevuld (was vanaf aankoop al wat laag) en 250 ml olie. Olieverbruik is prima eigenlijk, na 10.000 km is er een halve liter uit. Voor de zekerheid toch klein beetje bijgevuld.
Ook heb ik twee lakstiften gehaald voor het bijwerken van de steenslag, helaas kwam ik tijdens de inspectie van de lak ook twee kleine roestplekjes tegen! Deze heb ik echter bijgewerkt en gelukkig was het oppervlakkige roest. Een stuk erger vind ik dat ik twee plekjes heb waar de blanke lak begint los te laten. Dit vind ik echt niet horen en kunnen, ben ik ook niet gewend. Mijn Clio was even oud en had wat meer km’s gelopen, maar had geen loslatende laklaag!

Waardering na half jaar

Ben nog steeds tevreden met de auto, ondanks bovenstaande probleempjes. Wel vind ik de lakschade storend en erg jammer. De auto rijdt tov andere voorwielaangedreven auto’s erg strak, heb ook een paar honderd km’s in een Grande Punto van 2013 gemaakt. Vergeleken met die vrijwel nieuwe Punto is de Alfa eigenlijk even stil. Uiteraard zijn nieuwe auto’s in dezelfde klasse als de 147 een stuk stiller. Geniet nog steeds elke keer van het interieur, exterieur en de motor. Voor dagelijks woon-werkverkeer een heerlijke auto (wel op goede wegen blijven). Gelukkig is de brandstofprijs sinds enkele weken fors gezakt, scheelt toch weer elke tankbeurt. De kosten van onderhoud dit jaar vielen enorm mee, volgend jaar zit er een grote beurt en distributiewissel aan te komen. Het verbruik valt ook mee gezien de motor en het vermogen, las in een review hier dat een nieuwe Clio RS hetzelfde verbruikt met een kleinere turbomotor. En een tweeliter Alfa zit er niet ver vanaf begreep ik. De totale kosten tot nu toe is €0,28 per km. Iets lager dan de BMW in het eerste jaar. Over een half jaar krijgt de auto een beurt en nieuwe apk, dan volgt een update.

Jaar in bezit / 10.500 km

  • 164.000 km

Inmiddels heb ik de auto een jaartje in eigendom en heb er in deze tijd iets meer dan 10.000 km mee gereden, volgens planning dus.

Auto heeft kort geleden een grote beurt gehad en ik heb direct ook wat kleine puntjes laten aanpakken: nieuw logo voor, nieuwe ruitenwissers, nieuwe kentekenplaathouder zonder reclame en nieuwe gasveren voor de kofferbak. Auto reageert nu weer wat feller op het gas en remmen zijn ook prettiger afgesteld. Had als leenauto een Giuletta mee, maar die viel helaas vies tegen. 1.4 benzine klinkt als een diesel, materiaalgebruik binnenin is gewoon slecht (zelfs mijn 12 jaar oude 147 doet het beter op sommige punten) en vond het sturen ook niet prettig. Jammer. Uiteraard heeft de auto ook een nieuwe APK gehad, waren geen reparatiepunten of opmerkingen. Keurig dus.

Verder geldt bovenstaand verhaal eigenlijk nog steeds. Heel fijne auto, maar niet perfect.

Grootste pluspunten:
-motor
-motor (2x genoemd zo fijn is die ;))
-looks, zowel interieur als exterieur
-onopvallend: alleen kenners herkennen de auto
-zeldzaam: je rijdt echt iets aparts

Grootste minpunten:
-draaicirkel
-werking ventilatie (beslaat veel te snel in de winter en airco vind ik ook niet denderend)
-kwaliteit lak

Al met al bevalt de auto nog prima na een jaar: leukste auto die ik tot nu toe heb gehad. Voorlopig blijf ik er ook nog lekker mee doorrijden. Een Alfa zal het hierna waarschijnlijk echter niet meer worden bij gebrek aan leuke opvolgers.

In oktober krijgt de auto een nieuwe distributieriem. Hiervoor moet ik nog wel een nieuwe dealer vinden, want de Alfa dealer ga ik niet meer heen (wisten niet eens wanneer de bougies vervangen moesten worden). Wordt vervolgd. :)

Doh!

  • 165.000 km

Helaas een pechgevalletje: de airco heeft het begeven. Wederom een misser van Terpstra in Groningen: die verklaarden kort geleden nog dat er niks mis was met de airco...

Airco is inmiddels gemaakt, hetgeen helaas wel wat langer duurde dan gedacht.
Ook beginnen de meldingen/storingen wel te irriteren: regelmatig zeurt de auto over zogenaamd niet werkende kentekenverlichting en zo nu en dan schakelt de auto ABS/ESP uit.
Als ik het lang genoeg negeer, verdwijnt het vanzelf weer.

Airco werkt nu beter dan ooit: heerlijk ijskoud. Een absolute must met leer heb ik ontdekt: zonder airco hoef je eigenlijk geen gordel om, omdat je in de stoel blijft plakken. ;-)

Ondanks dit bevalt de auto nog uitstekend, elke km is genieten.

Als iemand nog een goede Alfa dealer of specialist weet, hoor ik het graag. Terpstra Groningen is waardeloos namelijk (ondanks dat het een Alfa dealer is en ze beweerden ervaring te hebben met dit blok). In september/oktober moet de auto een nieuwe distributieset.

Nieuwe riem etc

  • 170.250 km

Inmiddels weer wat maandjes en km's verder. Kort geleden is eindelijk de distributieriem vervangen (later dan ik had gewild).
Bedankt voor alle tips hieronder! Uiteindelijk via het Alfa forum bij Tappel in Assen uitgekomen. Is goed bevallen: vriendelijk personeel, fatsoenlijke (gratis) leenauto en de auto keurig schoon terug gekregen.
Tevens zijn er nieuwe voorbanden geplaatst, uiteraard Pirelli's.

Auto bevalt nog steeds uitstekend, heb betrouwbaarheid en comfort een ster meer gegeven. Dit omdat er, behalve soms een storing van dynamic vehicle control oid, nooit iets is.
En hoewel de auto niet comfortabel geveerd is, vind ik de stoelen wel heerlijk, dat compenseert dus weer. :)
Wel vind ik dat de auto te snel beslaat, in de zomer maar eens goed laten bakken met de ramen open.

Verder weinig te melden, op een hongerige marter(?) na. Die heeft het gelukkig gelaten bij wat isolatie, dus dat had erger gekund.

In juni weer een APK en ik vermoed dan ook nieuwe remmerij voor. Verbruik blijft hangen op 1 op 8 ongeveer.
Niet zoveel miles per gallon, wel veel smiles per gallon zoals ze in Amerika zeggen. ;)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.