Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na de lange levertijd van 6 maanden werd eindelijk mijn 147 vanonder een rode Alfa Romeo hoes getoverd. Vanaf juli 2001 heb ik een AlfaRomeo 147 1.9 JTD Distinctive met 16’ Selespeed velgen en radiobediening op het stuur (Connect ontbreekt, was toen nog niet leverbaar).
De grootste + is absoluut de fenomenale wegligging en het stuurgedrag. De wegligging is tot op hoge snelheden stabiel. Gelukkig is de trekkracht van de JTD voldoende om menige TDI te pesten...dit alles helaas wel met rumoer. Vreemd blijft de cruisecontrol –na afremmen en weer oppakken van de ingestelde snelheid lijkt de auto sneller en krachtiger te accelereren dan wanneer je dit met normaal voetenwerk doet, leuk!
Handig is het dat als de ruitenwissers voor aan staan, de achterruitenwisser gaat wissen als je de achteruit inschakelt.
Super zijn de stoelen, die je echt omarmen. Ze zitten -ook na 800km op een dag- fantastisch. De climatecontrol vraagt gewenning; veel knoppen en de aanduiding van wat nu wel en wat niet in werking is blijft onduidelijk.
Nadeel vind ik de zwakke ruitensproeiers, piesstraaltje. Echt problematisch is de geringe bodemvrijheid; bij drempels hoor je bonk- en schuurgeluiden.
Onder het kopje ’problemen’ staat een aantal oorzaken die maken dat mijn beleving van de kwaliteit niet denderend is, al heeft ie me nooit in de steek gelaten. Daar had ik meer van verwacht, en van mogen verwachten, zeker voor € 26.500,-... Alfa of geen Alfa. Het inbrekersgilde is helaas ook erg gecharmeerd van de auto: 3 keer in een jaar, zonder buit.
Conclusie: de 147 JTD is vooral om een potje ongemeen mee te sturen en om uren naar te kijken. Voor al het andere moet je in Duitsland zijn.
Laatst update: na 160000 km heb ik de 147 per februari 2005 moeten inleveren, met pijn in mijn hart. Ik zal zeker weer Alfa gaan rijden in de toekomst!
PROBLEMEN
1.Zendkracht van de afstandbediening te laag, ramen gaan niet altijd in een keer helemaal dicht;
2.Ruitensproeierpomp te zwak, op de snelweg komen de sproeiers niet boven de ruitenwissers uit;
3.Lager van de spanrol van de multiriem is een zwak punt, veel geratel;
5.Losgeraakte buitenspiegel;
6.Door kapotte toerentalsensor in de motor viel de boel stil, dit tijdens een inhaalmanouvre bij 130 km/h;
7.Bij vervangen van kapot grilletje in de bumper 3 uur bij de dealer zitten wachten; binnenkant wielkasten, wielen en bumper moesten onverwacht gedemonteerd worden;
8.Doorgesleten vloermat op bestuurdersplaats;
9.Binnen een week een loshangende voorspoiler door geringe bodemvrijheid, weg laten halen;
10.Vanuit de fabriek slordig gemonteerde interieurdelen (radio en ventilatieroosters).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren