Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We zijn Alfa-rijders en -liefhebbers in hart en nieren.
Dus besloten een 147 jtd Distinctive. te kopen.
Nieuw iets te prijzig, dus op zoek en een mooie rooie gevonden 3jaar en maar 33000km orgineel bij de Alfa dealer.
Het model is werkelijk een waar kunststukje net zoals de rij-eigenschappen van deze auto. (Ik heb tevens een 156 V6 Q system dus mooi vergelijkmateriaal).
Maar helaas koop je een gebruiksauto niet alleen voor het uiterlijk.
Wat is de kwaliteit slecht van deze auto, waarschijnlijk een eerste productieserie van dit type die snel de weg naar de klant moest vinden.
Jammer, want Alfa is een liefhebberauto dus moeilijk weg te zetten bij het grote publiek.
PROBLEMEN
-bij de koude start ratelt de distributie
-Motor vibreert te veel en is voelbaar in de gehele auto hierdoor dus ook het stuur en dat zorgt voor dode handen gevoel.
-elektrisch bediende ramen gaan zwaar naar beneden en daarna bijna niet meer naar boven.
-stoelen staan iets te schuin naar achteren waardoor je op de lange rit pijn krijg in je onderrug.
-Climatronic is een drama, die springt van de hak op de tak, van boven naar beneden koelen of warmen, precies niet daar waar je ontwaseming vraagt.
Daardoor de auto bij winterdag ook moeilijk condensvrij te krijgen, zelfs de voorruit.
-Motor reageert niet adequaat op het gaspedaal, waarschijnlijk elektronisch gas niet goed afgesteld waardoor je de 115 diesel pk´s moet zoeken.
De tdi´s van onze buren kan ik absoluut niet bij houden.
-Voortrein van de auto te zacht gedempt waardoor vluchtheuvelprobleem, ja een Alfakwaal.
-Regensensor, a.u.b. eruit halen zo spoedig mogenlijk, wist wanneer het niet moet en wanneer de ruit allang weer droog is.
-Ruitensproeier pomp veel te lage druk, boven de 80km/u bereikt de straal het raam niet meer (hoger afgesteld maar helpt niet), achterraam ook een drama zeker 1 min. sproeien eer het raam schoon is gewist.
-Bereik c.v. afstandsbediening zeer beperkt en gericht bedienen.
-Stabilisatorstangen en ophangpunten van zeer slechte kwaliteit, bij 35000km al vervangen, waren versleten en begonnen te bonken.
-Bediening koppeling veel te zwaar, merkwaardig als er een hydraulische koppeling in deze auto zit (bij de Japaners in de leer Alfa!!) waardoor file rijden een hel wordt.
-Rode lak zee ´porreus´ waardoor veel onderhoud nodig.
-Motor maakt op topsnelheid (bij de oosterburen) zoveel lawaai binnen dat een gesprek met de bijrijder bijna niet normaal te voeren is.
-Ook veel bandengeruis lawaai binnen in de auto, na diverse andere merken en type banden geprobeert te hebben probleem niet opgelost.
-Totale afwerkingsnivo van de auto (nieuw 26000euro) ver beneden peil, iets waar tegenwoordig alle merken mee kampen.
-Diesel klinkt rauw, ook bij warme motor.
We denken de auto maar weer in te ruilen desondanks de hoge afschrijving van 1 jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.