Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Edizione Sportiva (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Edizione Sportiva |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Altijd al liefhebber geweest van de oudere modellen (jaren 60 & 70) van Alfa, maar me altijd laten weerhouden er een aan te schaffen door de grote roestgevoeligheid. Latere modellen konden mij minder bekoren.
Tot dat de 147 uitkwam. Liefde op het 1ste gezicht.
Enfin, december 2003 er een besteld welke in maart 2004 werd afgeleverd.
Ben nu ruim een week aan het inrijden. Inrijden?
Ja, dat word sterk aangeraden door de dealer.
Ik kom dus de 1ste 2.500 km. niet boven de 3.000 à 3.500 toeren (giri zegt mijn toerenteller).
Moet zeggen, de motor is verbazingwekkend soepel in dit toerengebied, geheel tegen mijn verwachtingen in. Ook in de 3de versnelling pakt ie moeiteloos op bij 1.500 toeren. Motor geeft geen kik!
Verder stuurt de auto als op rails. Superscherp en zeer communicatief. Heerlijke stoelen met veel zijdelingse steun.
Prachtige cockpit, bediening vergt enige gewenning, maar het is smullen, zeker in het donker met die rode verlichting.
Bediening van de koppeling gaat zeer soepel, schakelen is heerlijk. Remmen prima, al hoewel nog niet echt op de proef gesteld.
Prestaties kan ik nog niet veel over zeggen i.v.m. inrijden, afgezien van de eerder genoemde souplesse.
Kortom... het is elke dag feest als ik in de 147 stap.
Ik zal regelmatige updates geven op deze site van de verdere ontwikkelingen.
Update bij 8200 km:
Probleemloos! Inmiddels lange ritten achter de rug. Heerlijk om uren achtereen 160km/u op De duitse autobahn te cruisen. Olieverbruik over 8200 km is een kwart liter...niet verkeerd dus. Al vrij snel ( bij 4000 km) die lelijke einddemper vervangen door een RVS sportdemper van EPS. Staat stukken mooier en de 147 klinkt nu ook als een echte Alfa, vooral als de katalysator warm is. Muziek!
Over muziek gesproken... heb vrij lang geëxperimenteerd met de originele radio-cd speler om tot de juiste equalizer instellingen te komen. Staat nu optimaal, maar het is niet echt top. Moet nog wat aan gebeuren dus.
Update bij 22000km:
Tsja...’t word een beetje saai misschien, maar de auto blijft probleemloos :)
Geen rammels, kraakjes, kappotte lampjes, helemaal niks om over te zeuren, afgezien misschien van de prijs van de (1ste) 20000km beurt. Kleine beurt dus en kostte zo’n 350 euri. Aan de prijzige kant vind ik.
Gelijk de oranje zij-knipperlichtjes laten vervangen door witte, welke ik tijdens een 147 bijeenkomst had aangeschaft.
Olieverbruik over 22000km is 1 liter.
Benzineverbruik tijdens normaal woon-werkverkeer is 1:12.
Heb 1:13,8 gehaald tijdens een weekje niet boven de 100km/u rijden, maar ja daar koop je geen Alfa voor :)
Update bij 31000km:
Helaas... maar met een smile... de 147 is na 31000 onbezorgde heerlijke kilometers en 12 maanden niet meer in mijn bezit.
Toch een smile, want ik heb een leaseauto uit mogen zoeken.
Jawel... weer een 147, dit keer een 2 liter met full options. Stay tuned!
Afsluitend... ik rij nu zo’n 25 jaar auto, maar dit was absoluut de fijnste auto waar ik ooit in heb gereden. Iedere dag genieten!
PROBLEMEN
2e dag: rugleuning passagiersstoel `lockte´ niet meer na voor uit geschoven te zijn geweest. Volgende dag opgelost door dealer.
Verder NIETS.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren