Alfa Romeo 146 1.7 i.e. 16V L (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 146 1.7 i.e. 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Deze kon ik niet laten staan!
- 145.000 km
3 jaar lang heb ik met zeer veel plezier in een 145 1.6IE (boxermotor) gereden, zie review van mijn vorige auto!
Maar toen deze inmiddels enorm zeldzame 146 1.7 16V voorbij kwam, kon ik die niet laten schieten.
Ik zag hem op Facebook bij Alfa Romeo marktplaats voorbij komen en dacht, kan niet waar zijn en vroeg mijn vrouw, wat vind je hiervan?
Mooi zei ze en ruimer zei ze erbij, juist zei ik.
Het overtuigen was dus niet moeilijk, maar laat het duidelijk wezen dat het voor mij de 1.7 16V was die bij mij de doorslag gaf.
Velen zullen nu denken.... Ja oké is krachtiger dan een 1.6, maar dat is het niet alleen.
Het begon met zijn voorganger, de 33 die ik ook heb gehad.
Daarvan begon het voor mij met een 1.7IE, een 8V dus, bij Madeno Racing getuned en jaren later vanwege heimwee naar een Alfa boxermotor een 33 met ditmaal een 1.4, daarmee was ik direct van mijn heimwee af, toen ik hem voor het eerst startte, maar qua prestaties was het totaal niet meer Alfa waardig en kwam er een 145 1.6IE, deze voldeed uitstekend en werd met wat kleine aanpassingen echt pittig, maargoed om bij mijn verhaal terug te komen, in zijn voorganger, DE 33, was de 1.7 16V in zijn tijd de ultieme motor.
Deze motor kwam ook in de 146 en ja.... de 146 is wel effe wat zwaarder dan die lichtgewicht 33 en werd door de pers dus aardig afgebrand qua prestaties.
Echter beviel de op één na sterkste 1.6IE (de enige motor die Alfa speciaal voor de 145/146 had gemaakt!), me uitstekend, ook al was de pers er matig over te spreken toendertijd.
Mede door ervaring met de 1.6IE was ik toch in voor de 1.7 16V, pure nostalgie.
En hoe rijd het?
Wel heel erg goed en ondanks het verlaagde onderstel (Novitec veren met Bilstijn dempers en 16inch Speedline Velgen), comfortabeler dan de 145 en op dat punt krijgt hij bij mij al een ster meer.
Maar dan de prestaties...
De 1.6IE had een open uitlaat met Squadra chip en leverde een fractie hoger koppel dan de 1.7 16V, bij iets lager toerental, maar daaronder is het verschil aanzienlijk, nee de 1.7 16V is dan niet traag en onderin absoluut sneller dan een 33 met een 1.4 boxermotor, maar krachtig onderin.... nee absoluut niet, maar rijd dan gewoon lekker.
Maar dan komt hij tot leven en dan.... mijn hemel....
En dan schreef de pers dat hij niet snel was???
Nou sorry hoor, hij gaat werkelijk als de brandweer en mijn vrouw was onder de indruk toen ik hem voor het eerst doortrok tot 7000tpm.
Met deze prestaties moet de 33 qua gevoel magisch geweest zijn, maar dat maakt de 146 zeker niet traag.
En ja ik weet wat snel is, heb onderandere ook een Lancia Delta HF4wd gereden.
Natuurlijk is de 146 niet met die Lancia te vergelijken, maar het is niet zo dat ik de power van een Trabant gewend ben.
Voor de rest geef ik de 146 net zoveel sterren als de 145, dit omdat daarover nog weinig over te zeggen valt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.