We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De E30 M3 is de allereerste M3 en werd ontwikkeld door BMW Motorsport als een homologatiemodel voor Group A-toerwagenraces. De productie liep grofweg van 1986 tot circa 1991; het model uit 1988 is één van de vroege en meest karakteristieke evoluties.
In de jaren ’70-’80 bestonden verschillende Duitse kampioenschappen; de DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) was een belangrijke nationale klasse in de jaren ’70 en vroege ’80 en evolueerde later richting de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) en Group A-touringraceformaten. De M3 werd primair gebouwd voor Group A / DTM-type competitie die in de tweede helft van de jaren ’80 dominant werd. Kort gezegd: de E30 M3 is ontworpen om te racen in de Group A / DTM-omgeving die uit de oudere DRM-traditie voortkwam.
De E30 M3 domineerde eind jaren ’80 in de Duitse en Europese toerwagenkampioenschappen (DTM / Group A). BMW en klantenteams zoals Zakspeed, Schnitzer en Linder behaalden talloze overwinningen, ook in langeafstandsraces zoals de 24 uur van de Nürburgring.
Alpina in races: deelname in DTM (en Group A)
Alpina reed met M3-gebaseerde Group A/DTM-auto’s en trad aan met hun iconische groene Alpina-livery in de late jaren ’80 DTM-competities. Ze behaalden diverse overwinningen en podiumplaatsen en waren actief als klantenteam en partner in DTM-races, met bekende coureurs als Peter Oberndorfer en Christian Danner. Alpina stond bekend om hun technische innovaties en nauwkeurige afstemming, en hun M3-raceauto’s zijn sindsdien legendarisch en nog regelmatig te zien bij historische DTM-evenementen.
De auto die wij hier aanbieden betreft een volledig nieuw opgebouwde BMW E30 M3 Alpina DTM/GrA, opgebouwd naar originele specificaties van de destijds race-winnende Alpina M3 met startnummer 23.
Motor en techniek
De motor is gebouwd door een van de meest gerenommeerde motorbouwers van Nederland: Dries Bosch (Bosch Tuning).
Het betreft een 2.3 liter 4-cilinder S14B23-motor, goed voor 323 pk en 312 Nm koppel. De versnellingsbak is een Getrag bakhuis, voorzien van Samsonas Dogbox-internals volgens Group A-homologatie.
FIA-goedgekeurd en track-ready
De auto is voorzien van een FIA Passport en mag daarmee deelnemen aan alle FIA-events, volledig time-period correct. Airjacks zijn aanwezig om snelle bandenwissels mogelijk te maken tijdens pitstops. Daarnaast worden er twee extra sets wielen meegeleverd, voorzien van slicks en regenbanden.
Onderhoud, ondersteuning en proefrit
Service en circuitondersteuning, evenals ervaring met deze specifieke auto, zijn beschikbaar in overleg. Een proefrit is mogelijk op aanvraag; daarbij gaan we naar een circuit naar keuze van de geïnteresseerde. We organiseren dan een trackday-ervaring die volledig past bij het karakter en de prestaties van deze unieke auto. Deze service en proefrit zijn niet geheel kosteloos en worden uitsluitend aangeboden in overleg over de gewenste invulling en locatie.
Absoluut op niets is bespaard bij de bouw van deze auto. De motorruimte is zeer clean opgebouwd, de gehomologeerde rolkooi is volledig doorgelast en voldoet aan de hoogste eisen en specificaties.
De laatste foto’s in de advertentie tonen de originele Alpina M3 DTM-uitvoering, niet de nieuw opgebouwde replica die wij nu aanbieden.