
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo GTV
2.5 V6 | Nederlands geleverd
€ 29.900198245.208 km
Handmatig
Benzine
Coupe
Kenmerken
| Brandstof | Benzine |
| Transmissie | Handmatig |
| Carrosserie | Coupe (2 deuren) |
| Kleur | Grijs (Metallic) |
| Aantal zitplaatsen | 4 |
| Datum eerste toelating | 28 mei 1982 |
| BTW aftrekbaar | nee |
Omschrijving
Alfa Romeo GTV6 antraciet
Liefhebbers opgelet! Deze super strakke Alfa Romeo GTV6 komt rechtstreeks uit een fraaie collectie van een échte Alfist. Dit prachtexemplaar is origineel Nederlands geleverd en verkeert zowel optisch als technisch in een mooie, originele staat. Kortom, ligt lekker op het netvlies én op de weg! De legendarische Romeo werd onlangs bij ons ingeruild op een andere Alfa klassieker: de Giulietta Sprint. Voor uw voorganger een aderlating, maar voor zijn opvolger een unieke kans. Wie mag zichzelf de volgende eigenaar noemen van dit donkergrijze pareltje?
Historie
Elke Alfa Romeo heeft een Italiaanse achtergrond. Basta. Maar Hollandser dan dit exemplaar wordt het niet: vanaf de 1e eigenaar is de GTV6 namelijk in Nederland geregistreerd. Stiekem hopen we dan ook dat hij hier blijft, al hebben kenners en fijnproevers uit onze omgeving nogal wat concurrentie uit het buitenland… Terecht natuurlijk, want de GTV6 is een plaatje van een auto! En een heerlijk rijijzer. Alfa Romeo staat er van oorsprong om bekend modelnamen toe te passen die er geen doekjes om winden. Zo ook in dit geval: de GTV6 is een op de Alfetta gebaseerde coupé – of beter gezegd Grand Tourer, aangedreven door dezelfde motor als de Alfa 6 met evenveel cilinders. Eigenlijk heeft de naam dus een dubbele betekenis: “V” van Veloce en “V6” als verwijzing naar de motor. De onze is door de jaren heen mooi origineel gehouden en technisch goed onderhouden. Ideaal dus voor de liefhebber die er na aanschaf geen werk aan wil hebben en meteen wil kunnen genieten.
Exterieur
Als er één tint is die in het verlengde staat van het tijdloze karakter van de Alfa GTV6, dan is het deze antracietkleur wel. Tijdloos, maar vooruitstrevend qua aerodynamische stroomlijn. De 2-deurs coupé-vorm van de Gran Turismo Veloce 6 herken je uit duizenden. Uniek zijn tevens het grote glasoppervlak aan de zijkanten en natuurlijk de imposante “power dome” in de motorkap die de ruimte én koeling voor de krachtbron ten goede komt. De combinatie met diverse zwarte elementen, een breed en plat front en een heerlijk hoekige vorm zoals we die uit de 80s kennen, maken de Alfa Romeo GTV6 de stoere klassieker zoals we hem al bijna 45 jaar op het netvlies hebben.
Interieur
De cockpit is al net zo clean en karakteristiek als de carrosserie. Maar in tegenstelling tot de buitenkant heeft grijs hier niet de overhand. Beige stoel- en deurbekleding gecombineerd met een beige dakhemel, bruine vloer en houtaccenten op stuurwiel en versnellingspook maken de Alfa GTV6 nog meer een smaakmaker dan hij in basis al is. Het dashboard is lekker strak en minimalistisch, met 3 tellers en meters afzonderlijk van elkaar ingedeeld in ‘vakjes’ en een verlengd paneel waarin de rest van de instrumenten ‘verstopt’ zitten. Eronder treft u tuimelschakelaars en schuiven waarmee de ventilatie wordt bediend. Over nostalgie gesproken!
Techniek & performance
Met een inhoud van een kleine 2,5 liter is de GTV6 met V6 uit de Alfa 6 instaat om 160 paarden en 220 Newtonmeters naar de achterwielen te laten verdwijnen. In dit model maakten de Dell’Orto carburateurs plaats voor het injectiesysteem van Bosch L-Jetronic. In de praktijk betekent dit een vleugje extra betrouwbaarheid. Maar het is toch echt de ziel van dit blok die de Alfisti zal aanspreken! Benieuwd wat we hiermee precies bedoelen? Een proefrit zegt zoveel meer dan zo’n 555 woorden…
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Meer informatie
Modelreeks: jun. 1981 - feb. 1984
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Wielbasis: 240 cm
Interieurkleur: Donker grijs
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 3
Aantal sleutels: 2
Specificaties
| Brandstof | Benzine |
| Transmissie | Handmatig |
| Carrosserie | Coupe (2 deuren) |
| Kleur | Grijs (Metallic) |
| Aantal zitplaatsen | 4 |
| Aandrijving | Achterwiel |
| Transmissie | 5 versnellingen, Handmatig |
| Aantal cilinders | 6 |
| Cilinderinhoud | 2.492 cc |
| Max. vermogen | 118 kW (161 pk) |
| Max. koppel | 213 Nm |
| Massa | 1.225 kg |
| Inhoud brandstoftank | 54 l |
| Topsnelheid | 205 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s |
| Actieradius | 500 km |
| Brandstofverbruik gecombineerd | 10,8 l/100km (1 op 9,3) |
Opties
Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 18071 SC Nunspeet


























































