'Volkswagens-sancties werken EV tegen'
Verplichte investeringen marktverstorend
Een groot deel van het enorme geldbedrag wordt gespendeerd aan het compenseren van klanten die één van de betrokken auto's rijden. Tegelijkertijd is Volkswagen echter verplicht om 2 miljard te investeren in infrastructuur voor elektrische auto's. Dat klinkt mooi, maar het betekent ook dat bestaande spelers op dit gedeelte van de markt ineens te maken krijgen met een bedrijf dat enorme bedragen injecteert. Volgens Wired zou dat eventuele concurrentie op het gebied van laadsystemen compleet van de kaart vegen en leiden tot een monopolypositie van Volkswagen.
Wired haalt ter illustratie het bedrijf Chargepoint aan, dat in z'n negenjarig bestaan 173 miljoen euro heeft geïnvesteerd in de installatie van laadpalen. Als Volkswagen hier in de komende tien jaar 2 miljard tegenover stelt, heeft Chargepoint vermoedelijk geen bestaansrecht meer. Als mogelijke oplossing dragen de betrokken bedrijven in een gezamenlijk schrijven een onafhankelijke controle-instantie aan, die erop zou moeten toezien dat er geen sprake is van valse concurrentie.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Polo R-Line Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 15 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline DSG/STOELVERW/NAVI/CAMERA
- 2011
- 257.760 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline BlueMotion 5-Deurs Parkeersensoren Stoelverwarming Airco Navigatie Cruise Controle Start Stop
- 2015
- 158.623 km
Lees ook

Waarom de Volkswagen Kever Boxer Diesel er toch niet kwam

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

'Heeft mijn plug-in hybride Volkswagen Multivan niet te weinig vermogen voor een caravan?

Volkswagen-medewerkers in Dresden kunnen een ID3 kopen van hun transitievergoeding




