'Volkswagen schrapt 30.000 banen'
Zukunftspakt moet fabrieken rendabeler maken
De reorganisatie met de naam 'Zukunftspakt' moet na het recente dieselschandaal een jaarlijkse kostenbesparing van 3,7 miljard euro opleveren om de winstgevendheid op te krikken. De banenreductie zou ook nodig zijn om de transitie naar elektrische auto's en zelfrijdende voertuigen te financieren.
Bij Volkswagen werken wereldwijd zo'n 610.000 mensen. Het grootste deel van het banenverlies, zo'n 23.000 functies, zou in Duitsland plaatsvinden. Daar staat tegenover dat de nieuwe banen ook voornamelijk in Duitsland worden gecreëerd.
Volgens diverse bronnen zouden de betrokken vakbonden al akkoord zijn gegaan met de ingrijpende maatregelen. Het open houden van locaties en vervroegde pensioenen zouden daarbij als wisselgeld zijn ingezet.
Het banenverlies is voor een deel het gevolg van de elektrificatie van het wagenpark. De productie van EV's is minder arbeidsintensief dan die van auto's met verbrandingsmotoren.
Update: inmiddels weten we meer details.