Toyota verkoopt fors meer hybrides in Europa

Eigenwijs beleid werpt vruchten af

Toyota Prius
Al jaren zet Toyota als één van de weinige autofabrikanten volledig in op hybrides. Dat was met name in dieselminnend Europa een flinke gok, maar het beleid lijkt nu zijn vruchten af te werpen.

De hybrideverkoop van Toyota maakt namelijk een sprong van zo'n 40 procent ten opzichte van 2015, meldt Bloomberg. Dat is een extra interessant gegeven omdat in geheel 2015 het dieselschandaal bij Volkswagen speelde, wat een grote weerslag had op de perceptie van Europese autokopers op diesels.

Toyota zette echter jaren voordat dat schandaal zich aandiende in op hybrides. In de marketing-uitingen van het merk wordt met geen woord meer gerept over de brandstofsoorten. Getuige een BMW-zelfontbrander in de Verso besteedt het merk het ontwikkelingsbudget liever aan andere zaken. Bedrijfsauto's als de Hi-Lux zijn een uitzondering op deze regel, maar voor de rest is het overduidelijk op welke aandrijfvorm Toyota zijn geld zet.

In de afgelopen jaren werd dit beleid in Nederland beloond met lage bijtellingspercentages, maar in de rest van Europa stond Toyota met zijn hybrides mooi buiten de razend populaire groep dieselaanbieders. Met name Duitse merken - Volkswagen voorop - deden goede zaken met hun zelfontbranders, maar dat tij is zoals gezegd inmiddels voorzichtig aan het keren. Het besef dat dieselmotoren wellicht toch wel wat vervuilender zijn dan aanvankelijk werd gedacht, komt onder meer tot uiting in het feit dat verschillende Europese steden de brandstofsoort vanaf 2025 geheel willen gaan verbieden.

Die verandering is goed nieuws voor Toyota, dat inmiddels op het gebied van brandstofkeuze niet meer als een 'outsider' geldt, maar wellicht zelfs wat visionaire eigenschappen kan worden toebedeeld. Als de huidige trend wordt voortgezet, krijgt in ons werelddeel de helft van de nieuwe Toyota's aan het eind van dit decennium een hybride-aandrijflijn mee.

Overigens is Toyota op dit moment in Europa nog altijd een relatief kleine speler. Een marktaandeel van 4,2 procent (inclusief Lexus) is niet gering, maar wel fors minder dan de bijna 25 procent die de Volkswagen Group dit jaar laat noteren. Wereldwijd staan de zaken er echter heel anders voor en weet Toyota er regelmatig met de eerste plaats vandoor te gaan. Hoe de verkoopcijfers er op globaal, Europees en Nederlands niveau in 2016 definitief uit komen te zien, weten we later deze week.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.