Suzuki Authentics Concept droogt op als Ciaz

Suzuki Ciaz

Het is alweer zo'n anderhalf jaar geleden dat Suzuki de Authentics Concept presenteerde. Vandaag zien we het uiteindelijke productiemodel dan eindelijk: de Ciaz.

Voor de Authentics Concept moeten we terug naar april 2013. Toen toonde Suzuki in Shanghai een fraai gelijnd studiemodel dat als voorproefje diende op een nieuwe sedan in de hogere regionen van het C-segment. Ongeveer een jaar later zagen we de Alivio Concept, een ietwat afgezwakte versie van de Authentics die dichter bij een productiemodel stond.

Nu is ook de Alivio gerijpt, en het resultaat is deze Ciaz. De Ciaz - die voorlopig is voorbehouden aan de Aziatische markt - is 4,45 meter lang, 1,73 meter breed en heeft een hoogte van 1.49 meter. Z'n wielbasis bedraagt 2,65 meter, vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld de Volkswagen Jetta.

De Ciaz ziet er beduidend rustiger uit dan z'n conceptuele voorgangers. De glimmers zijn verdwenen en het productiemodel moet het doen met bescheiden 16-inch lichtmetaal. Volgens Maruti Suzuki kan er 510 liter aan bagage meegezeuld worden. Onder de kap komt een 1,4-liter benzinemotor die er 93 pk en 130 Nm uit perst. Hoger op de ladder staat een 1,4-liter Multi-Jet-dieselmotor met 90 pk en 200 Nm van Fiat.

In India moet de auto het vanaf oktober opnemen tegen onder andere de Honda City. Beide sedans vallen in een bijzondere categorie. Op motorisch vlak is het allemaal niet heel spannend, maar het duo lokt de consument vooral met een hoogwaardig uitrustingsniveau. Het interieur oogt luxueus en is afgeladen met zaken als automatische klimaatregeling, een startknop, ventilatieopeningen voor de achterpassagiers, een achteruitrijcamera, leren bekleding, een uitgebreid audiosysteem, elektronische achterklepontgrendeling en ga zo maar door.

PRIVATE LEASE Suzuki

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.