Supershowroom: Seat Ibiza
Van Spaans naar Duits bloed
Voordat Seat de oer-Ibiza lanceerde, hield het merk zich vooral bezig met het voeren van herstickerde Fiats. Zo ging de Ronda aan de Ibiza vooraf, in feite niets meer dan een Fiat Ritmo. Ook de Fiat 127 en Fiat Panda (Seat Panda/Marbella) werden met Seat-logo's gevoerd. Dat veranderde vanaf het moment dat Seat in 1984 de allereerste Ibiza liet zien tijdens de Autosalon van Parijs.
Mk1 (1984-1993)
Hoewel Seat voor de Ibiza nog altijd onderdelen van een Fiat (Ritmo) gebruikte, was het uiterlijk van de Spaanse B-segmenter helemaal eigen. Niemand minder dan Giorgetto Giugiaro werd ingeschakeld om de in Nederland uiteindelijk in 1985 op de markt verschenen Ibiza van een passende koets te voorzien. Trots plakte Seat 'System Porsche' op het kleppendeksel van bepaalde motorblokken, dit om aan te geven dat een engineeringafdeling van het fameuze Duitse sportwagenmerk zich met onder andere de ontwikkeling het blok had bemoeid. Dat klinkt spannender dan het was. Op de bestellijst van de Ibiza stond immers ook een 903 cc metende vierpitter met 44 pk, al had Porsche zowel met dat blok als met de 1.7 D niets te maken. In 1991 ging de Ibiza onder het mes, terwijl achter de schermen druk werd gewerkt aan een opvolger. Volkswagen was ondertussen grootaandeelhouder van Seat en kon niet wachten zijn stempel op het model te drukken. In totaal zijn rium 1,3 miljoen oer-Ibiza's aan de man gebracht.
Mk2 (1993-2003)
De invloed van Seats nieuwe moederbedrijf werd voor het eerst duidelijk toen in 1993 de tweede Ibiza werd gepresenteerd. De nieuwe Spanjaard deelde zijn platform met de derde generatie van de Polo. Opnieuw was Giorgetto Giugiaro verantwoordelijk voor het lijnenspel van de koets, of eerder: van de koetsen. In de vorm van de Cordoba was er nu ook een sedan en de Cordoba Vario werd in het leven geroepen als stationwagon. Opvallend detail: die Cordoba was er ook als tweedeurssedan. Een nog opvallender detail: in Zuid-Afrika werd de Ibiza Mk2 weer als Volkswagen Polo Playa verkocht. Anno 1996 was de tijd rijp voor een facelift, die de B-segmenter slechts een subtiel ander uiterlijk bracht. Wel konden we destijds kennismaken met de eerste Cupra-versie, die de GTi verving.
De bijpuntsessie die in 1999 plaatsvond, had meer om het lijf dan de eerdere opfrisbeurt. Zowel kont, front als interieur ging volledig op de schop. Hij kwam uiteraard nadat ook de Polo Mk3 werd opgewaardeerd, een update waarover Volkswagen zelf claimde dat 70 procent van de onderdelen nieuw was. Seat heeft ruim 1,5 miljoen Ibiza's en Cordoba's weten te verkopen.
Mk3 (2003-2008)
Vaarwel Giugiaro, welkom Walter De'Silva. De koets van de derde Ibiza werd voor het eerst door een andere grote naam op papier gezet. Het Polo-concept bleef gehandhaafd, wat in het geval van deze Ibiza betekende dat hij op het nieuwe platform van de Polo 9N werd geplaatst. Opnieuw werd een Cordoba in het leven geroepen, al moest de Vario het veld ruimen. Op sportief vlak had Seat twee aanbiedingen op de prijslijst staan. Zo stond een 150 pk sterke 1,8-liter twintigklepper op de bestellijst als 20VT FR. Een trede hoger op de krachtladder stond wederom een Cupra, een versie die nu liefst 180 pk uit dezelfde 1.8 wist te persen. Liefhebbers van een gespierde diesel konden opteren voor de 1.9 TDI Cupra die 160 pk en 330 Nm wist op te wekken. In 2006 ging de Cupra onder het mes, al moesten de wijzigingen vooral in de lichtunits aan zowel voor- als achterzijde worden gezocht. De turboloze 1.9 SDI werd na de facelift niet meer aangeboden, en dat werd tijd.
Mk4 (2008- )
Ibiza nummer vier is een Polo nummer vijf. In de vorm van de Bocanegra Concept konden we in 2008 voor het eerst kennismaken met de nu door Luc Donckerwolke getekende Ibiza. Later zouden we die aanduiding, die zwarte mond betekent, tegenkomen op een speciale uitvoering. Deze generatie liet, in tegenstelling tot zijn voorganger, juist de sedan vallen en kreeg weer gezelschap van een stationwagonversie: de Ibiza ST. Eveneens waren de FR en de Cupra weer als sportieve aanbiedingen op de prijslijst te vinden. De Cupra schopt het in zijn huidige vorm tot 192 pk, afkomstig uit een 1.8 TSI. Voor de komst van deze 1.8 deed een 180 pk sterke 1.4 TSI dienst als Cupra. Onder de noemer Ecomotive werd aan andere kant van het Ibiza-spectrum een spaardiesel gevoerd, een variant met een CO2-uitstoot van minder dan 90 g/km.
Een nieuwe generatie Ibiza staat te trappelen om op de markt te verschijnen. Zijn technische basis? Exact, de volgende generatie van de Polo.