Qoros bestormt Europa met een sedan
Het Chinese Qoros wil vanaf 2013 elk halfjaar met een nieuwe auto de Europese markt veroveren. De eerste wordt in maart in Genève gepresenteerd.
Mede gedwongen door de haperende economie in Europa zoeken Europese autofabrikanten hun heil in opkomende landen als Rusland en China. Daar stijgt de rijkdom snel en breidt het aantal mensen dat zich een auto kan veroorloven zich als een olievlek uit. Voor het Chinese Qoros, een submerk van Chery, geen reden om zich op de thuismarkt te concentreren. Integendeel: het wil heel anticyclisch de Europese markt veroveren.
Als Qoros zijn plannen doorzet, moet het niet alleen het hoofd bieden aan de overcapaciteit waar de Europese markt door geteisterd wordt, gepaard aan een historisch laag consumentenvertrouwen. Het moet ook opboksen tegen het slechte imago dat Chinese auto's hier hebben. Met name Landwind heeft de boel verpest toen het een decennium terug met een goedkope SUV op de proppen kwam. Met standaard leren bekleding, dat wel, maar rammelend aan alle kanten. De auto zakte door het ijs bij de Euro NCAP-crashtest.
Qoros trekt lering uit het verleden en huurt deskundigen in om zijn producten aan te passen aan de Europese eisen en wensen. Hoewel dat laatste meteen in twijfel getrokken kan worden, aangezien het zijn debuut wil maken met een compacte sedan, bepaald geen populair segment in West-Europa. Maar de ontwerper mag er zijn: de voormalige Mini-man Gert Volker Hildebrand. De auto wordt gepresenteerd op de Autosalon van Genève in 2013. Verder zit een SUV in de pijplijn en ook hybride en volledig elektrische auto's. Dat laatste segment is voorlopig evenmin een succes, maar wie weet als de Chinezen iets aan de prijs en vooral de actieradius kunnen doen...