Nu officieel: nieuwe Audi A6
Publieksdebuut in Genève
De achtste generatie volgt de designstappen die Audi met de A7 en A8 heeft gezet. Dat betekent: een nieuw ontwerp dat echter niet heftig afwijkt van wat we van Audi gewend zijn.
Net als de nieuwe A7 en A8 komt ook de A6 over volledig nieuwe MMI-navigatie te beschikken. Dat heeft tot gevolg dat ook hier de bekende MMI-draaiknop het veld moet ruimen voor aanraakschermen. Wie liever niet aan het scherm zit, kan zaken als infotainment en klimaatregeling ook middels de stem bedienen. Het bovenste scherm is voorbehouden aan de infotainment, terwijl via het scherm eronder zaken als airconditioning worden geregeld.
Meer voor de A6 nieuwe techniek komt in de vorm van Parking Pilot en Garage Pilot. De A6 kan zich zelf in en uit een parkeerplaats of -garage rijden. Je hoeft er dus niet voor in de auto te zitten, middels een app op de smartphone laat de Audi zich in dat geval besturen. Een digitaal instrumentarium is leverbaar.
Ook maakt de nieuwe A6 kennis met Mild Hybrid-techniek. Een startgenerator is gekoppeld aan een batterij die bepaalde functies overneemt. Volgens Audi kan hiermee een brandstofbesparing van maximaal 0,7 l/100 km gerealiseerd worden. Direct na zijn introductie is de A6 beschikbaar met een 340 pk en 500 Nm sterke 3.0 TFSI V6 benzinemotor en een 286 pk en 620 Nm sterke 3.0 TDI, tevens een zescilinder. Met de TFSI sprint de A6 in 5,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Het versnellen stopt bij 250 km/h. Vierwielbesturing is aanwezig en schakelen geschiedt middels een zeventrapsautomaat. Later volgen uiteraard meerdere benzine- en dieselversies. Tevens kunnen we weer een S6 en RS6 verwachten. Die laatste verschijnt waarschijnlijk weer alleen als nog te onthullen Avant.
De nieuwe A6 is iets groter dan zijn voorganger en meet nu 4,94 meter in de lengte, 1,89 meter in de breedte en 1,46 meter in de hoogte. Tussen de wielen bevindt zich een afstand van 2,92 meter.
De nieuwe A6 staat deze zomer bij de Nederlandse dealers.