NEVS geeft 9-3 nieuw uiterlijk

Stapje voor stapje

NEVS 9-3

National Electric Vehicle Sweden, het bedrijf dat de restanten van Saab heeft opgekocht en op basis daarvan elektrische auto's ontwikkelt, lijkt weer een stapje dichter bij z'n doel. Deze 'foto's' laten waarschijnlijk zien hoe de eerste auto van het bedrijf eruit komt te zien.

Het laatste nieuws over NEVS stamt uit januari, toen we te horen kregen dat het bedrijf alle benodigde vergunningen heeft om te kunnen starten met de productie van de elektrische modellen. Op de begeleidende foto stond destijds 'gewoon' een Saab 9-3 zoals we die kennen, maar dat is niet de auto die uiteindelijk het levenslicht moet gaan zien. Op de site Autonotizen.de verschenen eerder vandaag namelijk de bovenstaande afbeeldingen, die een stevig aangepakte 9-3 tonen. Hoewel de afkomst van de beelden niet helemaal duidelijk is, lijkt het erop dat NEVS (dat de naam 'Saab' niet gebruikt) de Zweedse middenklasser een stevige facelift geeft. De neus krijgt sterk afgeplatte ledkoplampen en een (zeker voor een EV) behoorlijk prominente grille. Ook de achterlichtunits en beide bumpers zijn anders van vorm. De buitenspiegels zijn op deze concept-auto's vervangen door camera's.

Ondanks die moderne toevoegingen is de auto, die nog altijd '9-3' heet, duidelijk herkenbaar als Saab. Behalve de sedan tekenen de Chinezen ook meteen voor de stationwagonvariant, die hier als een opgehoogde '9-3X'-vorm ten tonele verschijnt.

Update: Dankzij een officieel, maar ietwat beperkt persbericht is inmiddels nog een aantal details bekend. Zo heeft de NEVS 9-3 een actieradius van 300 kilometer en zijn er aan boord zaken als een Wifi-hotspot en een geavanceerd interieurfilter beschikbaar. Bovendien kan de auto gebruikmaken van over-the-air updates van de firmware en kun je via je smartphone de accu in de gaten houden.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.