Mazda kondigt twee EV's aan
Rotatiemotor als range extender
In de vorig jaar uit de doeken gedane Sustainable Zoom-Zoom 2030-strategie liet Mazda al weten dat het in 2019 een volledig nieuwe motorgeneratie presenteert, SkyActive-X-blokken met compressieontsteking. Daarbij maakte het merk bekend de CO2-uitstoot terug te willen dringen. In 2030 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van Mazda's modellen met 50 procent zijn teruggebracht ten opzichte van 2030. In 2050 moet dit percentage op 90 procent liggen. Tevens liet Mazda weten dat het vanaf 2019 start met het leveren van geëlektrificeerde modellen, iets waarbij de samenwerking die het merk met Toyota is aangegaan een handje moet helpen. Mazda gaat echter verder.
Het merk zegt nu elk model dat het in 2030 verkoopt in zekere mate geëlektrificeerd zal zijn. Het merk verwacht dat deze auto's 95 procent van het verkoopvolume zullen beslaan. De overige 5 procent van de verkopen moet namelijk komen van volledig elektrische auto's, waarvoor Mazda de techniek binnenshuis zegt te ontwikkelen. Het merk zegt twee EV's in het vat te hebben, waarvan er één is uitgerust met een range extender. Die range extender - Mazda heeft het er al langer over - zal bestaan uit een rotatiemotor. Op zijn komst moeten we nog even wachten, maar de plannen liggen in elk geval op tafel!