In het wild: Ford Granada (1979)

Werkpaard en Gouden Koets

In het wild: Ford Granada (1979)
Een bejaard werkpaard; alsof die 37 lange jaren niets voorstellen, zeult deze Ford Granada uit 1979 nog steeds dagelijks met een kar vol bouwmaterialen van klus naar klus. Dat verdient een huldiging in deze rubriek.

Wat is het? Deze Ford Granada 2.8i GL automaat rijdt sinds 2009 in ons land rond, maar hij rolde de showroom uit in 1979, het jaar dat Björn Borg het sportnieuws beheerste, Brezjnev en Carter over het aantal nucleaire plofkoppen steggelden en Sony de wereld verblijdde met de allereerste Walkman (voor de jonkies onder jullie: de opa van de iPod). Het was een ware tank; groot, zwaar en hoekig. Omdat Ford decennialang in Nederland produceerde, was het het huismerk van de koninklijke familie. Aangezien de Granada toen het topmodel van Ford was, reed de koningin Granada. Mijn vader had bijna exact deze auto; zelfde kleur en uitvoering, alleen geen i en geen automaat. Door de edele kleur en de koninklijke allure ontstond in Huize Jacobs al gauw de bijnaam 'Gouden Koets' voor de Granada.

Dit model kwam in 1977 op de markt en hield het (met een facelift in 1981) uit tot 1985, toen hij werd opgevolgd door de Scorpio. De 2.8 V6 was de dikste motor. Met carburator leverde hij 135 pk, de i had injectie en dan was hij goed voor 160 pk. Voor omgerekend zo'n 17.000 euro kon je hem destijds nieuw uit de doos mee naar huis nemen.

Hoe bijzonder is-ie? De Granada is te laat erkend als youngtimer, waardoor het gros in de shredder is verdwenen. Doodzonde. Zeker in deze oorspronkelijke samenstelling moet je hem met een vergrootglas zoeken.

Hoe staat hij erbij? Heel netjes, zeker als je bedenkt dat hij, ver boven zijn pensioengerechtigde leeftijd, nog elke dag zware fysieke arbeid levert.

Wat is hij waard? We vinden een 2.8i GL voor 7.500 euro. Die is weliswaar handgeschakeld, maar staat er op het oog een stuk knapper bij dan dit werkpaard. Afhankelijk van technische staat en kilometerstand schatten we deze Granada tussen de vijf- en zesduizend euro.

Waardering? Een tijdreiziger uit de late jaren zeventig van de vorige eeuw, die nog gewoon wordt ingezet waar hij ooit voor was bedoeld. Koesteren die tank!

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.